A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Bor és zene

Kapcsolatuk tény vagy belemagyarázás?

2010-04-30 | Tóth Adrienn


Egy dél-francia egyetem kutatása folyamán megfigyelték, hogy egy bárban minél hangosabban szól a zene, annál többet isznak a vendégek. A tudósok úgy vélik, hogy a hangosabb zene egyrészt nagyobb fokú éberséget eredményez, másrészt nehezíti a beszélgetést, ezért rendelnek ilyenkor többet az emberek. Ez a megfigyelés nem kizárólag a borra korlátozódott, többen azonban kísérletet tettek arra, hogy ennél finomabbra hangolják az italok és a zene kapcsolatát. A következőkben olyan amatőr vagy éppen tudományos kezdeményezéseket ismerhetünk meg, amelyek a borhoz illő megfelelő zene kiválasztásáról szólnak.


Borpárosítás klasszikus zenével

A minap érdekes kísérletre került sor a londoni Henry Wood Hall-ban. Az új-zélandi Villa Maria Pincészet meghívására borértők és zenészek gyűltek össze, hogy a borászat hat borát, egy sauvignon blanc-t, egy fűszeres traminit, egy rajnai rizlinget, egy rozét, egy pinot noir-t és egy cabernet sauvignon-merlot házasítást párosítsák hat klasszikus zenei darabbal.

A Decanter.com írója szerint a próba nem volt egyszerű, zenei darabokhoz borokat párosítani szerinte sokkal kevésbé megfogható, mint ha ezt ételekkel tennénk. A tapasztalatok szerint a döntést ebben az esetben kevésbé befolyásolják objektív szabályok, inkább a személyes preferencia dönt, azaz a legtöbben a kedvenc zenéjükhöz illesztették azt a bort, amelyet a legszívesebben kortyoltak. A borszakértőket persze befolyásolták boros ismereteik, ahogy a zenészeket is szakmai tudásuk.

A legtöbb esetben így meglehetősen különböző eredmények születtek, talán csak két olyan páros volt, amelyet a többinél gyakrabban jelöltek meg a kísérlet résztvevői. Így Mark-Anthony Turnage Scherzoid nevű, jazzel átitatott, mindössze öt éves darabjához sokan választották a fiatalos és lendületes sauvignon blanc-t. Jennifer Higdon nőies Percussion Concertójához pedig többeknek illett a virágos jegyekkel bíró fűszeres tramini.

Wine DJ megoldja

Mások úgy tűnik biztosabbak a dolgukban, ugyanis tavaly év végén piacra dobtak egy Wine DJ nevű iPhone alkalmazást. A program lényege, hogy miután megadják neki a kiválasztott bort és hangulatot, ő összeállít egy ezekhez szerinte illő zenei kínálatot. Míg a bor megadásakor kevésbé lehetséges a finomhangolás, hiszen abban mindössze a szponzor Liberty School borai találhatók meg, a készítők arra már nagyobb figyelmet fordítottak, hogy a zenehallgatás és borfogyasztás körülményeit meghatározzák.

\"\"

Az alkalmazó megadhatja például, hogy egyedül, valakivel vagy akár egy nagyobb társaságban fogja eltölteni az időt, ezután pedig pontosíthatja az este célját is, megjelölheti, hogy egyszerűen kikapcsolódásra vágyik, egy gyertyafényes estére vagy egy pörgős bulira.

A fülhallgatós kenguru

A zene erős emocionális hatással bír, tudják ezt a marketing szakemberei is, így nem lepődhetünk meg, hogy igyekeznek alkalmazni hatékonyságuk érdekében. Az egyik legismertebb ausztrál bormárka, a Yellow Tail tavaly nyáron zenés borkóstolóval kampányolt több angol nagyvárosban.

A koncepció megalkotóinak nyilatkozata szerint Emma Norbiato borász Rob O’Neil DJ-vel együtt választották ki a borcsalád nyolc tagjához illő zenei stílusokat. A rozéhoz R&B-t párosítottak, habzóboruk klasszikus pop kíséretet kapott, míg a chardonnay-hoz a 80-as évek rock zenéjét javasolja a kengurus bormárka.

A tudomány síkján

Több spontán próbálkozás után azonban következzen egy olyan, amely tudományos alapokon igyekezett megközelíteni a borkóstolás és a zene kapcsolatát. A chilei Montes Pincészet megbízásából az edinburghi Heriot-Watt Egyetemen végzett kísérlet bebizonyította, hogy a háttérzenétől függően másképp értékeljük az általunk kóstolt bort.

A kutatás közben 250 felnőttet kértek arra, hogy egy szobában ülve kóstoljanak meg és értékeljenek borokat. A vizsgálat alanyait öt szoba között osztották el, amelyekben a csendes kontrollszoba mellett különböző zenei stílusok szóltak.

\"\"

A tudósok megállapították, hogy ha az emberek olyan energikus zenét hallgatnak, mint Carl Orff Carmina Buranája, a pincészet cabernet sauvignon borát átlagosan 60%-kal testesebbnek érzik. A chardonnay pedig 40%-kal tűnik erőteljesebbnek és frissebbnek pop kísérettel.

A kísérlet vezetőinek nyilatkozata szerint az már régóta tudományosan bizonyított tény, hogy a zene befolyásolja az emberek viselkedését, hangulatát. Az elmélet lényege, hogy bizonyos zenei műfajok, stílusok agyunk más részeit stimulálják. Ha pedig ezen területek a bor kóstolása közben eleve aktívak, annak hatása lesz ízlelésünkre, érzékelésünkre is.

Ha értesülni szeretne a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezzen Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!