A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Elegancia és profizmus egy birtokon

Címketan 12. rész

2012-06-12 | Vizi Csenge


Elegancia és profizmus egy birtokon

Sorozatunk következő részében Iványi Emesével, a Vylyan Szőlőbirtok marketingesével beszélgetünk, a cikkből kiderül: alapvetően három kategóriába sorolják a boraikat, és ennek megfelelően tervezik címkéiket is. A classicus kategóriába a jól érthető, könnyed-friss borok tartoznak, amelyek nemcsak beltartalmuknak, hanem jó ár-érték arányuknak köszönhetően is igen népszerűek. A prémium címkék is tükrözik a borok jellegét, amelyek mindig koncentráltak és elegánsak, munkájuk igaz esszenciája.


„Amikor pár éve megéreztük, hogy az alapsorozat „megérett” egy arculatváltásra, elkezdtünk ötletelni a grafikusunkkal, Králik Péterrel. Nem könnyű, de izgalmas feladat egy bornak nevet, arculatot adni. Fontos, hogy mint mindennek, amit marketing fedőnéven csinálunk, lelke legyen, kifejezze és közvetítse azt a valós értéket, amit a bor képvisel.

A címkét sokszor a bor ruhájaként emlegetik, de szerintem inkább egy tetováláshoz érdemes hasonlítani, hiszen míg a ruhát szabadon cserélgethetjük, a tetoválást szinte egy életre választjuk. Mi így álltunk a címketervezéshez is, nem divatirányzatokban, hanem hosszú távon gondolkoztunk. Hetekig nézegettük, rágtuk a jobbnál jobb terveket, de nem éreztük az igazinak, míg egyszer csak kinézve az ablakon eszünkbe jutott, hogy az előttünk tornyosuló Szársomlyó legendáját miért is ne örökíthetnénk meg a címkéken. Hiszen ez egy élő mese, amit a helyieken kívül kevesen ismernek. A borok így hírét viszik nemcsak a pincészetnek, hanem a hely szellemének is.”

A classicus borok címkéin az ősi villányi legenda szereplői jelennek meg, amelyek még a borok karakterével is könnyedén párosíthatóak, ezt könnyen ki is lehet próbálni. Például a Rizling – Boszorkány sokoldalú, leleményes, furfangos – igazi anya. Sokoldalú fajta, élénk savú, száraz, citrusosan fanyar bort ízlelhetünk e név alatt.

Elegancia és profizmus egy birtokon

Králik Péter grafikusnak – aki egyébként mesébe illően a hegy lábánál él – egyszerű dolga volt, hiszen a monda szereplőit kellett a címkékre rajzolnia. Így született meg a fehér felületen már messziről is könnyedén felismerhető Kakas, a Boszorkány, Hёrka, a szépséges lány, az Ördög és a Macska.

„A classicus kategória megalkotása során voltak kötött elemek” – folytatja a tervezés részletezését maga, a grafikus – „hiszen a Vylyan Szőlőbirtok már kész arculatába kellett illesztenünk az új sorozatot, a megfelelő kategóriába. Amúgy is gondolkoztunk ikonok használatában, s miután a történet kikerekedett, minden a helyén volt, csupán a kis figurákat kellett megrajzolni. A debütáló évjárathoz képest a jelenlegi címkék is változtak picit, ami szerencsés és természetes evolúció. Nagyobbak lettek a figurák, s már nem a borfajta, hanem a legenda szereplőjének neve a hangsúlyos, mondhatni márkanévvé vált. Hogy miért? Az élet alakította így: azt tapasztaltuk, hogy a fogyasztók már nem portugiesert, hanem Macskát kértek, s a rozé sem rozé már, hanem Kakas.”

Elegancia és profizmus egy birtokon

A Vylyan logója szinte kiált a bordó keretben a vörösboroknál, a zöld színnel a fehérboroknál, a rozén pedig a hajnali felkelő nap lilás tónusai előtt feszít büszkén a kakas, így a szemünk láttára elevenedik meg a monda (amely ITT olvasható). Ahogyan a classicus címkéken, úgy a prémium kategórián is fellelhető a címke fejlécében a logó mögött a Szársomlyó.

„A prémium sorozat címkéin szépia háttér előtt jelenik meg a Vylyan logó. Így a borok időtállósága, letisztultsága is tükröződik. – számol be a második kategóriáról Emese. És hogy mennyire időtálló a címke stílusa, azt az is mutatja, hogy ez még a Péter előtti grafikuscsapat munkája (Eper Stúdió), s talán ezzel a vizuális megjelenéssel égett be a Vylyan a fogyasztók tudatába. A fehér felületen egyszerű betűkkel, hangsúlyosan jelennek meg a borfajta és az eredetvédett prémium kategória jelzései, mint például a kikericses védjegy. Itt nem a játékosság, hanem az elegancia, a stílus, a nemes egyszerűség hirdeti, hogy mindegyik név mögött komoly egyéniségű bor áll.”

A harmadik bor- és címkecsaládjukról még egyetlen szó sem esett eddig: a válogatás borcsalád tagjai a legjobb dűlők legszebb terméséből és csak a kiemelkedő évjáratokban készülnek; igazából nem is a szőlőfajta mutatja meg itt magát, hanem maga a termőhely, divatosabb szóval élve: a terroir. A bor egyénisége felülír mindent.

Ezek a kis tételszámú borok olyan dűlőkből származnak, amelyeknek beszédes neveik vannak, márkanévként nem is lehetne tökéletesebbet találni. A címkéken a dűlők nevét és egyedi arcát különböző grafikák adják vissza. A Mandolás-dűlő neve a régi időkben itt termő mandulafák emlékét őrzi, a bor címkéjén pedig a mandulavirág a tavasz, a fény és az új élet szimbóluma. A pincészet csúcsborának, a Duenniumnak a címkéjén a páfrányfenyő (Ginkgo biloba) levele az örökkévalóságot szimbolizálja. Gombás dűlőválogatásuk az északkeleti fekvésű, az erdő szélén lévő hűvösebb területről származik, amely a helyiek híres gombászó helye, és amiről e boruk a nevét kapta.

Elegancia és profizmus egy birtokon

„A modernitás és az elegancia jegyében itt több nyomdai-grafikai megoldással is éltünk” – számol be Péter a háttérmunkálatokról. „A Vylyan logó dombornyomott, fényes fólia is megjelenik rajta, színes betűkkel és bronzfóliával is játszadoztunk. Finom grafikai elemeket használtam, amelyek mellé kicsit harsányabb színeket választottunk. Ezek a borok már eladják magukat, hiszen a célcsoportjuk is más, mint a másik két kategóriának. Az adott dűlős tételeket azok keresik, akik jól ismerik a Vylyant, és különlegességre vágynak.”

A grafikai tervezés során néhány újdonságot is bevetettek a Vylyan háza táján, ilyen volt a hazánkban először megjelenő QR-kód, amit az okostelefonok gazdái akár az üzletekben is használhatnak. Pillanatok alatt rengeteg információ jelenik meg a borról, ha telefonjukkal leolvassák ezt a kódot a vásárlók (bővebb erről ITT olvasható).

Továbbá egy innovatív módszerrel is élnek a pincészetnél, hiszen minden évben újboruk, a Bogyólé címkéjét fiatal, még tanuló grafikusokkal terveztetik meg, ezzel lehetőséget adva nekik a bemutatkozásra, mellette pedig a Vylyan újbora is minden évben új külsővel jelentkezik.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!