A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Mi legyen a borászat, étterem, vendégház neve?

Bormarketing 1x1

2016-02-25 | Nagy Gábor


Mi legyen a borászat, étterem, vendégház neve?

Egy brand felépítésének a legizgalmasabb része az eleje. Ugyanakkor rögtön az elején súlyos lavinaként zúdul a nyakunkba a kérdés: mi legyen a név?

 

A brand márkanevet jelent, ezalatt sok mindent érthetünk. Legyen az egy új cuvée, egy egész termékcsalád, egy új szolgáltatás, esetleg egy éppen induló vállalkozás. Jelen esetben egy most nyíló villányi pinceétteremről van szó, ennek piaci bevezetésére kértek fel.

 

A névválasztás első nekifutásra nem tűnik bonyolultnak. Adhatunk hasraütésre bármilyen nevet, érzelmi alapon. "Még a dédapám ültette ezt a diófát az udvaron" vagy "Most született meg az első kisunokám" , és már meg is van a név.

 

Aztán jönnek a rokonok, a barátok és a jóakarók, és mindegyiknek van saját véleménye az eddigi ötletekről, jobb esetben vannak újabb ötletek is, melyek többnyire minden tudományos alapot nélkülöző, személyes élményeken alapuló látomások. Végül megjelennek a kutatómunkások is, akik már komoly alapokra helyezik az ajánlásaikat. Helytörténeti, vagy földrajzi egyediségeket tárnak fel egy kis művészettörténettel fűszerezve. Mire a döntéshozó a kezdeti magabiztosságból kiindulva eljut eddig a pontig, addigra már tökéletesen összezavarodott, és kétségbeesetten próbál mérlegelni, választani a megannyi kiváló névvariáció közül. Végül teljesen elbizonytalanodik, és korántsem biztos abban, hogy amit választ, az hosszútávon jól fogja majd szolgálni a brandjét.

 

Mit lehet tenni ebben a kétségbeejtő helyzetben? Hogyan válasszunk jól?

Akkor cselekszünk a legjobban, ha nem tétovázunk tovább, hanem rálépünk arra a bizonyos sárga köves útra, és meg sem állunk a nagy varázslóig, kinek neve - jelen esetben - Marketing.

 

Marketing, a nagy varázsló pedig azt fogja mondani nekünk, hogy nagyon ügyesek vagyunk, hogy sztorit akarunk tenni a márka mögé, mert azt jól lehet kommunikálni. Azt is jól tettük, hogy olyan neveken gondolkoztunk, amelyekkel tudunk azonosulni. Ám egy dologról megfeledkeztünk: feltenni magunknak a legfontosabb kérdést.

Kinek akarok eladni?

Bizony, ez itt a legfontosabb dolog, ami mellett nem mehetünk el, a célcsoport meghatározása. Sietve hozzáteszem, hogy a "küldöm ezt a számot mindenkinek, aki szereti" bullshit az nagyon nem működik. Tehát a névválasztási procedúrába beillesztve ezt a gondolatot, válasszunk olyan nevet, ami a választott célcsoportunkat szolgálja, a csoport szereplőinek figyelmét kelti fel.

 

Jelen esetben egy étteremről van szó, melynek bármely szegmens lehet a célcsoportja, de ez egy elegáns étterem művészi színvonalú ételekkel. Oké, akkor a magas keresetű rétegre megyünk, és alkalmanként behúzzuk a "B" keresetű réteget is. Még mindig elég tág a csoport... Hopp, hiszen Villányban vagyunk, ez egy kiemelt borrégió! Rövid piackutatás után világossá vált, hogy az éttermekben fogyasztó párok mellett jelentős az idelátogatók közül a főként férfiakból álló baráti társaságok aránya. Tehát a célcsoportunk az A-B kereseti osztályú 35-55 éves férfiak. A fiatalabbak többségét kizártuk a kereseti besorolás, és a bor, mint fő érdeklődési irány miatt. (Senki se vegye magára, ez csak általánosítás és statisztika.) Lehet még földrajzilag is szűkíteni a célcsoportot, sőt kell is, de a névválasztás szempontjából most ez nem meghatározó.

Tehát az egyre szaporodó névötletekből kialakult káoszt a célcsoport meghatározásával tudjuk leszűrni. Miután kivettünk minden olyan versenyzőt a kalapból, amelyek feltehetőleg nem tetszenének a meghatározott célcsoportunknak, már sokkal könnyebb lesz a választás.

Szóval nézzük sorban, hogy mit kell tennünk a legjobb névért:

  1. Gyűjtsünk inspirációkat a család múltjából, helytörténelemből, művészettörténetből vagy természeti adottságokból. Bármiből, ami valahogyan köthető a brandhez. Itt még elfogadhatjuk a külsős ötleteket.
  2. Határozzuk meg a stratégia legfontosabb elemét, a célcsoportot! Ha tudjuk, hogy kinek akarunk eladni, akkor tudjuk értelmesen leszűkíteni a kört.
  3. Végül nagyon fontos, hogy a brandhez legyen szabad domain név, miután ma már a kommunikáció központi szerepét tölti be a weboldal. A névötletekhez köthető domain neveket a domain.hu-n tudjuk ellenőrízni. Külföldi törekvések esetén pedig a domain.eu vagy .com oldalakon.

Nagyon fontos, hogy az első lépés után már ne engedjük a közelünkbe külsős véleményformálókat, mert a legnagyobb segítő szándék mellett is hamar átváltoznak energiavámpírrá. Ha megszületett a tökéletes név, akkor pihenjünk meg egy pillanatra, mert túl vagyunk a brandépítés egyik legfontosabb lépésén, de se semmiképp se nyugodjunk meg, a kemény munka még csak most kezdődik! :)

 

Még több hasznos ötletért látogassa meg a Bormarketing1x1 blogot!