A külcsín vagy a belbecs fontosabb a polcon?
Kellenek a trükkös címkék?
2016-05-05 | Nagy GáborPersze egyszerű a válasz. Az a fontos, hogy amit a palackba töltök, az rendben legyen. De vajon akkor is kézenfekvő a prioritás, ha az eladások oldaláról közelítjük meg a kérdést? Nem mindegy, mi milyen a termék, ha a csomagolás különleges?
Még a kérdés is felháborító, igaz? Akkor most képzeljük el, hogy ott áll a vásárló az áruház borrészlegén, és előtte sorakozik kétszázféle jobbnál jobb bor, de majdnem mind a hagyományos bordói palackban. És akkor meglát egyetlen palackot, ami valami elképesztően formabontó vagy meghökkentő, netán megbotránkoztató címkéje van, de hanyag minőségű a tartalma. Melyik az a bor a kétszázegy közül, amit biztos, hogy megnéz, megfog, sőt talán meg is vásárol?
Persze egy szélsőséges példát hoztam, de igaz ami igaz, sokkal több az a vásárló, aki nem tudatosan dönt az üzletekben, hanem intuíciók alapján. Jó példa erre az egri Juhász Rosé. Saját bevallásuk szerint akkor nőtt meg ugrásszerűen az eladásuk száma, amikor képileg is feltüntették a palackon a málnás ízjegyet. Mára a bor úgy rögzült a köztudatban, hogy "málnás rozé", és biztos vagyok benne, hogy a vásárlók jelentős része meg van győződve róla, hogy tényleg málnás a rozé.
A külcsín nem fontosabb, mint a belbecs, de növelheti az értéket.
Leszögezhetjük tehát, hogy eladás szempontjából igenis nagyon fontos a külcsín. Hozzáadott értéket képvisel. Van ennek persze matematikai oldala is, az pedig az előállítási költség. Érdemes számba venni, hogy ha a palackárhoz hozzáadjuk a csomagolás megnövekedett előállítási költségét, akkor is eladható marad-e a borunk, a vásárlás átlagos lélektani határán belül maradunk-e. Azért gyorsan hozzátenném, hogy a vásárlás nem kizárólag az áron múlik, annál több összetevőből áll.
Erre jó példa a Vinoporton megjelent cikk az okos borospalackokról. Már a jövőbe tekint egy kicsit, de ne felejtsük el, hogy Henry Fordot is hülyének nézték, amikor valami idióta robbanós kütyüvel akarta felváltani a lovak szerepét a közlekedésben. Mi van akkor, ha hozzáadott értékként kezeljük az okos palackokat? Ott van például a simogatós display-jel felszerelt kuvee.com fejlesztés. A speciális fém palackjainak köszönhetően 30 napos eltarthatóságot ígér bontás után, ráadásul a digitális kiöntőn rögtön meg is rendelhetjük online a kifogyóban lévő tételeinket. Plusz ne felejtsük el, hogy azt a vásárlót, akit behúztak, mert fel akart vágni a barátai előtt az "iBorával", rögtön magukhoz is láncolták, mert csak tőlük tudnak rendelni bort a termékhez.
Aztán van ennél kevésbé lábrázós (és drága) okosság is, ahol egy okos zárjegyről le lehet olvasni telefonnal a bor adatait, vagy azt is, hogy fel volt-e már bontva. Ez utóbbit például a prémium kategóriás boroknál biztosan eredményesen lehet használni. Sokkal magabiztosabban vásárolnának a gyűjtők, ha biztosított lenne a hamisítás elleni védelem.
Csak akkor poén, ha rögtön négy palackkal veszel.
Ha nem akarunk rögtön a hi-tech mezőnyben indulni, akkor nagyon kreatívan lehet játszani a címkékkel is. Hála a haladó gondolkozásnak, egyre több pozitív példát látok itthon. Itt van például a Csetvei Pincészet Baba rozéja, ami azért nagyon ötletes, mert rögtön négyet kell venni, ha ki szeretnénk rakni a nevet, de láttam már a külföldi versenyzők közül LOVE betűkkel díszített palackokat is.
Hogyan adod el magad itt?
Ha a bormarketing szemszögéből szeretném összefoglalni a különleges formájú üvegek, meghökkentő címkék és jövőbe mutató okos palackok egyvelegét, akkor minden esetben az egyediséget emelném ki. Ha csak a hazai borválasztékot nézzük, már akkor is zavarba ejtő a kínálat, és ekkora tömegből lehetetlen kitűnni "csupán" a jó borral. Elengedhetetlen a hozzáadott érték megteremtése. Szerencsére az eszközök tára kimeríthetetlen. Ahogy Közhely Kapitány mondaná: Légy különleges!
Még több hasznos tanácsért látogassa meg a Bormarketing1x1 blogot!