A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Belekóstoltam, milyen a borvilág csúcsán lenni

Wine Vision 2015

2015-12-20 | Kamocsay Ákos


Belekóstoltam, milyen a borvilág csúcsán lenni

A Wine Vision az egyik legnagyobb presztizsű, legmagasabb színvonalú, rendezvény a borszakmában. Az idén harmadik éve megrendezett eseményt először vitték Anglián kívülre a rendezők, és nem titkolt céljuk, hogy a jövőben sorra járják a világ vezető borvidékeit, hogy közelebb hozzák a borágazat jövőjéről szóló konferenciát a borvilág frekventált termelési központjaihoz.

 

A konferenciát a William Reed Business Media szervezi, amely a világ egyik vezető kiadója és rendezvényszervező cége, többek között az International Wine Challenge (IWC) szervezője, valamint a World’s Best 50 Restaurant Awards jogtulajdonosa.

 

A rendezvényt a borvilág vezető képviselőinek szervezik, globális közönséget vonzó előadókkal. A szakma minden területén a legjobb, legelismertebb résztvevőit hívják meg. A meghívottak között szerepelt az az általuk a világ 180 legjobb borászának tartott borász, akik az International Wine Challenge Trophy győztes borait készítették. Ezen borászok közé hívtak meg engem is, mi tagadás, nem kis büszkeséggel vállaltam a részvételt…

 

Belekóstoltam, milyen a borvilág csúcsán lenni

És hogy milyen munka áll emögött?

2012 év eleje óta dolgozom a Tornai Pincészet szaktanácsadó borászaként. Az elmúlt rövid időszakban sok változás történt a pincészetnél, többek között átstrukturáltuk a termékpalettát, újragondoltuk a borstílusokat, és létrehoztunk két új borcsaládot.

 

Friss borcsalád néven Somló egy új arcát mutatjuk meg, reduktív stílusban elkészítve a helyi fajtákat, úgy, hogy közben a borok ne veszítsék el somlói arcukat. Prémium borcsalád néven nagyon jó ár-érték arányú borokat palackozunk, melyek a kiemelkedő dűlők borai részben hordós, részben tartályos érlelés mellett, kifejezetten a gasztronómia számára készülnek. A borpiramis csúcsán pedig meghagytuk a TOP Selection borcsaládot, mely kizárólag a legjobb évjáratokban a legjobb dűlők terméseiből, fahordós érlelés mellett készített borokat képvisel.

 

A borok stílusának kialakításában nagy szerepe volt a nemzetközi tapasztalataimnak, dolgoztam Dél-Afrikában, Kaliforniában, 10 éve meghívott borbírája vagyok az International Wine Challenge borversenynek, lelkesen járom a nemzetközi borvásárokat, és a külföldi utazásaim alatt mindig útba ejtek néhány borászatot. Ezen benyomások, de leginkább az IWC borversenyen eltöltött idő alatt tanultam meg azt, hogy melyek azok a borok, stílusok, amit nemzetközi szinten is nagyra értékelnek. 

 

Régóta ez a célom, hogy ilyen borokat készítsek, akár a saját boraimról, akár a Tornai Pincészet borairól legyen szó. A Prémium borcsalád első tagja, a 2013-as Juhfark az IWC-n nem csak aranyérmet, de Trophy díjat is elnyert, ami amellett, hogy hatalmas elismerés, komoly visszaigazolás arról, hogy jó irányt választottunk, egyben belépőt is jelentett a Wine Vision rendezvényre.

 

 

Az International Wine Challenge a világ legnagyobb és talán legelismertebb borversenye. Nagyságrendileg 16.000 mintaszámmal, a világ élvonala versenyez az elismertségért, az érmekért. A 100 pontos rendszerben 85 ponttól bronzérem, 90 ponttól ezüstérem, és 95 ponttól aranyérem jár a legjobbaknak, itt tényleg csak a „legek legje” kap aranyat, pláne trófeát. A 2015-ös évben a borok közel 4%-a kapott aranyérmet.

 

Bírálóként természetesen volt szerencsém a világ számtalan helyéről olyan borokat kóstolni, melyek aranyérmet kaptak, így kialakult bennem egy kép, hogy bírálótársaim, a nemzetközileg is elismert borászok, borszakírók, borkereskedők, Master of Wine-ok mit értékelnek ilyen magasra. Külön öröm számomra, hogy az első elismerés után a 2016-os verseny első felvonásának számító idei novemberi borversenyen megismételtük a sikert, ugyanis a Prémium Juhfark után a 2013-as TOP Juhfark is aranyérmes lett.

Nagy nevek, emlékezetes beszélgetések

A Wine Vision konferencia – melynek a bilbaoi Guggenheim Múzeum adott otthont – több szempontból is izgalmas volt. Az előadók személye, az előadások tartalma, a vendégek névsora, a boros és gasztronómiai élmények mind azt sugallták, hogy itt tényleg a szakma krémje találkozik. Hosszan lehetne mesélni az élményekről, előadásokról, a részletes napi program a honlapon elérhető, de én most csak néhány előadót emelnék ki, akik rám mély benyomást tettek. 

 

Belekóstoltam, milyen a borvilág csúcsán lenni

 

Giovanni Geddes da Filicaja az Ornellaia és Masseto birtok vezetője a luxus borok jövőjéről és a birtokuk történetéről mesélt, rám nagy hatással volt. Lenz M Moser beszámolója a kínai piacról nagyon izgalmas volt, ráadásul másnap a záró ebéden egy asztalnál ültünk, ahol személyes tanácsokkal is ellátott. Mark Shaw Twitter guru a bor és a közösségi média lehetőségeiről beszélt, Mike Ratciffle bormarketing előadása pedig egyike volt a legszellemesebb és leginkább inspiráló előadásoknak.

 

A háttérbeszélgetéseken érdekes emberekkel, a nemzetközi borvilág nagyjaival beszélgethettem, az International Wine Challenge kollégái régi ismerősként üdvözöltek, velük elkezdődött egy közös együttműködés is, melyről remélem, hamarosan bővebben is beszámolhatok. Külön élmény volt nekem a házigazdák által szervezett éttermek vendéglátása, köztük a három csillagos Azurmendi étteremben eltöltött vacsora.

 

Összegezve a Bilbaoban eltöltött három napot, kicsit belekóstolhattam abba, hogy milyen érzés a bor- és gasztrovilág csúcsán lenni, milyen gondolatai, élményei vannak a jelenlévő nemzetközileg elismert kollégáknak, nem utolsó sorban egy kicsit talán én is átadhattam nekik abból az elhivatottságból, hitből, amivel én és a kollégáim dolgozunk Magyarországon. Így már talán nem csak mi tudjuk, hisszük, hogy a magyar borok egy jó része világszínvonalú.