A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Borok a neten: érdemes webshopot indítani?

Bormarketing 1x1

2016-11-16 | Nagy Gábor


Borok a neten: érdemes webshopot indítani?

Napjainkban egyre nagyobb teret hódítanak a webshopok a borászatok esetében is, éppen ezért egyre nagyobb gonddal kell kezelni azokat. Az interneten bőséges a túlkínálat, és mára eljutottunk odáig, hogy korántsem elég feltenni a borokat a netre és várni a megrendeléseket. Tervezni és végrehajtani kell az online eladásokat.

 

Rendhagyóan most egy vendégíró segítségét kértem. Állandó webes partnerem, a Pillangó Weboldal tulajdonosa, Kósi János szedte csokorba a legfontosabb irányelveket. Tömény, száraz, és szakmai, viszont nagyon ajánlom tanulmányozni és használni az alábbi tudásanyagot.

 

 

A weboldalakkal és webshopokkal kapcsolatos legnagyobb tévhit, hogy "ha jól van elkészítve, akkor eladja a terméket, szolgáltatást". Ez ebben a formában nem igaz. A weboldal és a webshop is egy eszköz, amivel értékesíteni lehet. A webshop annyival több egy vállalkozás weboldalánál, hogy az nemcsak elősegíti az értékesítést, hanem el is végzi. Ezért egy webshopnak minden olyan funkcióval rendelkeznie kell, mint egy cég weboldalának.

Ezáltal a webshopot két nagy részre bonthatjuk: áll egy weboldalból, és magából az értékesítő rendszerből, azaz a webshopból.

A weboldal

A weboldal a webshop azon része, ami a termékek népszerűsítését végzi, ezáltal elősegítve az értékesítést. Ennek a résznek kell rendelkeznie azokkal a funkciókkal, amik megadják a lehetőséget a marketingeseknek, hogy a webshop jövedelmező legyen.

A marketingesek által leggyakrabban használt eszközök

Bejegyzések

Egy weboldal, termék, vagy márka népszerűsítésének leghatékonyabb módja a napjaikban népszerű blogolás. Borwebshopról lévén szó, elengedhetetlen, hogy olyan alapvető lehetőségeket biztosítson a rendszer a marketingesek számára, mint a galéria, a nagyítható kép, vagy épp videó beillesztése, hogy a lehető leglátványosabban tudjanak prezentálni egy jó történetet.

 

Landing page-ek, azaz érkezési oldalak

A marketingesek által folyamatosan szervezett kampányok belépési pontja egy weboldalra. A jó konverzióhoz elengedhetetlen minden kampányhoz külön-külön érkezési oldalt kialakítani. A legtöbb esetben ezek az oldalak nem túl összetettek, nem rendelkeznek különleges funkciókkal, amit programozni kellene, így egy megfelelően kialakított szerkesztői felülettel ezek az érkezési oldalak pillanatok alatt elkészíthetőek.

Ezen felül azért is szerencsés hosszú távon egy jól kialakított szerkesztői felülettel ellátni a weboldalt, mert így az értékesítők gyorsabban (a programozó bevonása nélkül) tudnak finomítani az oldal tartalmán, ami elengedhetetlen egy komolyabb kampány közben.

 

Hirdetési felületek

Weboldalunk minden egyes képpontja potenciális hirdetési felület. Egy weboldalnak lehetőséget kell biztosítania a marketingeseknek, hogy ezekkel a képpontokkal szabadon rendelkezzenek, és a kampány fontosságának megfelelően, több lehetőség közül is választhassanak. Ilyen hirdetési lehetőségek például a felugró ablak, ami némileg agresszív, így a látogatók nem is veszik túl jó néven. De természetesen ezen is lehet, és kell is finomítani például késleltetéssel, a látogató által végrehajtott eseményhez kötéssel, stb. Visszafogottabb verziója az alul megjelenő hirdetősáv, vagy az oldalsávban kihelyezett reklám, termékajánló, stb.

 

A hirdetési felületeknél is fontos mérlegelnünk azok szerkeszthetőségét. Elengedhetetlen, hogy egy kampányban percek alatt lehessen reagálni a látogatók véleményére.

A legideálisabb megoldás a hirdetési felületekre, amikor úgynevezett bővítményként lehet őket létrehozni korlátlan mennyiségben a weboldal adminisztrációs felületén.

 

Borok a neten: érdemes webshopot indítani?

 

Hatékonyságnövelés, a látogató nyomon követése

Annak ellenére, hogy az EU nem kifejezetten ért egyet ezzel a mechanizmussal, minden komolyabb rendszer, mint például a Google, a Facebook vagy az Amazon folyamatosan rögzíti a látogatók viselkedését, érdeklődését. Ugyan az adatkezelési szabályzatban közzé kell tenni, hogy a weboldal rögzíti az ehhez szükséges adatokat. Természetesen a webshopok is élhetnek a nyomonkövetés lehetőségével.

 

A látogató viselkedésének rögzítése

A rendszer lényege, hogy folyamatosan gyűjti az adatokat a látogatóról. Például mentésre kerül, hogy a webshopban milyen kategóriákat tekintett meg, mely borok adatlapját nézte meg. De arra is van lehetőség, hogy a bejegyzések megjelölésre kerüljenek, milyen termékcsoportról szól. Példa: az a látogató, aki a "Legjobb díjnyertes rozé Villányból" bejegyzés miatt kattintott a weboldalra, azonnal könyvelhető, hogy őt érdeklik a rozéborok és a villányi borok, de még azt is lehet, hogy előnyben részesíti a díjnyertes borokat.

 

A rögzített adatok felhasználása

A személyhez kötött, tárolt adatok lehetőséget biztosítanak a személyre szabott tartalmak megjelenítésére. Az előbbi bekezdés példája alapján, annak a személynek az oldalsávban kihelyezett termékajánlóban azonnal villányi díjnyertes rozékat tud megjeleníteni a rendszer.

Továbbá a Hirdetési felületek bekezdésben tárgyalt bővítmények megjelenése is köthető ezekhez az adatokhoz, így a látogató számára személyre szabott hirdetések jelennek meg, ami nagyban elősegíti az értékesítést.

 

Borok a neten: érdemes webshopot indítani?

 

Amennyiben a weboldal rendelkezik Online Ügyfélszolgálattal (általában jobb alsó sarokban található chat doboz), a beszélgetés során az ügyfélszolgálatos kolléga lekérheti a látogató előzményeit a webshopban, ezáltal sokkal gyorsabb és személyesebb lehet a kiszolgálás.

 

Ezenfelül a marketingesek a megszokott statisztikák elemzésén kívül lehetőséget kapnak egyes személyek pontos viselkedésének megismerésére. Példa: könnyen megállapíthatóvá válik, hogy egy bizonyos árkategóriájú terméket, vagy akár bortípust vásárlók zöme mely hirdetés útján érkezik a webshopba, és milyen utakat jár be a weboldalon a termék megvásárlásáig.

 

Online ügyfélszolgálat

A szolgáltatást vagy terméket kínáló weboldalakon napjainkra alap elvárássá vált az érdeklődők részéről a chat-elés lehetősége az adminisztrátorral, értékesítővel. Kiemelendő pozitívuma az online ügyfélszolgálatnak, hogy nem köti le 100%-osan az értékesítőt - a telefonálással ellentétben egyszerre több érdeklődővel is lehet folytatni beszélgetést, vagy más tevékenységek végezhetőek közben.

Másodlagos, segítő eszközök

A weboldalkészítéssel, üzemeltetéssel szembeni legnagyobb tévhit, hogy az olyan dolgok, mint a SEO (keresőoptimalizálás), vagy a weboldal megjelenése nagy hatással van a jövőbeli forgalomra. Ezekre a részekre túl sok energiát és pénzt pazarolnak a megrendelők, aminek a vége legtöbbször egy túllihegett, túlerőltetett valami, ami az egész összképen nem hogy javít, hanem inkább ront. Ez különösen igaz a webshopokra.

 

SEO - keresőmotor-optimalizálás

A legjobb, ha azzal kezdjük, hogy keresőoptimalizálás már nincs. Hogy a webshop előkelő helyet foglalhasson el a Google keresési listáján, az a marketingesek által végzett, a weboldalt népszerűsítő tevékenységek következménye. Erre a legjobb eszköz a blogolás.

 

Webdizájn

Gyakori hiba a weboldal megjelenésének túllihegése. Ez hatványozottan igaz webshop esetében, amikor a lehető legminimalistább dizájnt kell kialakítani. Akkor jó a weboldal megjelenése, ha az nem látható, azaz a látogató az oldalra érkezve a terméket veszi észre először, nem a grafikai elemeket.

 

A weboldal szerkezeti felépítésében sem ajánlott eltérni a látogatók számára már jól megszokott struktúrától. A cél egy olyan felület kialakítása, ahol feliratok nélkül is el tud navigálni a látogató - az iskolai vaktérképes feladatokhoz hasonlóan.

 

Linképítés

A SEO-val egyetemben a linképítés is egyre inákbb háttérbe szorul, lassan már el is tűnik. A sok visszaélés hatására a keresőmotorok jelenleg már nem tulajdonítanak nagy jelentőséget magukra a linkekre. A más weboldalakról a webshopra mutató linkek esetében is, a keresőmotorok az adott webshop népszerűségét méri az átkattintások alapján.

Webshop

A weboldal nagy léptékű áttekintésével elérkeztünk ahhoz a részhez, hogy a webshopnak vannak látogatói, érdeklődői. Így végre foglalkozhatunk a termékekkel, és a vásárlók kiszolgálásával.

 

Termékek

Termékek feltöltése, automatizált feltöltés

A webshopok egyik leggyakoribb hibája a nem megfelelően feltöltött termékek. Ez a hiba napjainkban a webshopok 90 százalékánál előfordul. Mindenféleképp nagy figyelmet kell fordítanunk a termékek elnevezésére és a termékleírásra. A termék elnevezésénél fontos, hogy a látogató számára egyértelmű nevet válasszunk, és hogy tartalmazza azokat a kulcsszavakat, amelyek alapján egy laikus látogató is könnyedén rátalál a kívánt termékre.

Fontos hogy a termék leírása is egyedi legyen, hogy a keresőmotorok ne egy újabb példányt kapjanak a már jól ismert leírásból, hanem egy új, hasznosnak tűnő tartalmat. A jól megszerkesztett, egyedi leírás szintén elősegíti a termék értékesítését.

 

Pontosan ez a legnagyobb baj az automatizált termékfeltöltéssel. A szöveges részeket, úgy mint a terméknevet és a termékleírást nem ajánlott egy az egyben átvenni mondjuk egy korábbi évjárat leírásából, pláne nem egy konkurens hasonló termékleírásából, mert akkor a fentebb említett kritériumok nem fognak teljesülni.

 

Az automata termékfeltöltést leginkább a raktárkészlet folyamatos frissítésére, és az új termékek felvételére ajánlott használni. Az utóbbi esetben természetesen inaktív állapottal, külön jelöléssel, ami jelzi az adminisztrátornak, hogy a termék "feltöltendő".

Automatizált termékfeltöltés esetén még a termékhez kapott képeket is ajánlott felülvizsgálni, ha kell kiegészíteni.

 

Az automatizált feltöltés a legtöbb munkaórát a termékárak változásának nyomon követésével tudja megspórolni. A termékek árait sem ajánlott egy az egyben frissíteni, hanem ennél egy sokkal jobb megoldást célszerű alkalmazni, amikor kijelzi az adminisztrátornak a rendszer azokat a termékeket, amiknek megváltozott az ára. Ezután az adminisztrátor és/vagy marketinges maga döntheti el a termék árának korrekcióját és annak mértékét.

 

Termékkereső

A webshopok legelhanyagoltabb része a kereső funkció. 100-ból 1 webshop rendelkezik valamit is érő keresővel, ami hatalmas hátrányt jelent az értékesítésben.

 

Az általánosságban megszokott keresőfunkció abból áll, hogy megjelenítésre kerülnek azok a termékek, amelyek neve vagy leírása tartalmazza a kért kulcsszót. Ennek következménye, hogy a keresett termék sokszor csak a sokadik oldalon kerül listázásra, ahova a látogató már nem lapoz el (természetesen előtte megjelenítve nem kevés, a látogató számára érdektelen terméket).

 

Borok a neten: érdemes webshopot indítani?

 

Elengedhetetlen a kulcsszót tartalmazó termékek szakszerű rendezése, ami közben figyelembe vesszük a kulcsszó elhelyezkedését (a termék neve vagy leírása tartalmazza-e), gyakoriságát, és a termék népszerűségét. Így a látogató a legjobb találati listát kapja, rajta a legjobb pozícióba elhelyezve a számára potenciális termékeket.

Amennyiben a látogató nyomon követése már rendelkezik megfelelő mennyiségű adattal, azt is fel lehet használni a találatok megfelelő sorba rendezéséhez.

Ezen felül előnyös még, már a keresőmezőbe gépelés közben megjeleníteni a találatokat egy legördülő dobozban. (Mint ahogy az a Facebbok-on is látható.)

 

Termékek szűrése

Elengedhetetlen a termékek megfelelő kategorizálása, paraméterezése. A termékek kategorizálását úgy kell felépíteni, hogy azok átláthatóak, és könnyen szűrhetőek legyenek a látogató számára.

 

A szűrési feltételeket célszerű az oldalsáv tetejében elhelyezni, kisebb kijelző esetén pedig egy dobozban lebegtetni a képernyőn, hogy az mindig könnyen elérhető legyen a látogató számára. (Az oldalsáv kisebb kijelző esetén a tartalom alá ugrik, így a látogatók 80%-a nem is látja annak tartalmát - ezért a lebegtető megoldás.)

Példa: borok esetében egy kattintással lehessen lekérni a vörös-, rozé-, és fehérborokat.

 

Vásárlás menete

A kosár megtekintésekor érdemes az upsell lehetőségével élni. Borok esetén érdemes díszdobozt vagy díszcsomagolást felajánlani a vásárlónak. Ezenfelül, a kosárnál ösztökélni kell a vásárlót az ingyenes kiszállítás rendelési határának elérésére.

 

Magyarországon a fizetési és szállítási lehetőségek meglehetősen szűk keresztmetszete használatos. A leggyakoribb az utánvételes fizetés. Bankkártyás fizetéshez a PayPal egyáltalán nem javasolt, helyette inkább egy jól ismert magyar bank termináljára érdemes a vásárlót átirányítani. (A magyar vásárlók bizalmatlanok a bankkártyás fizetést illetően, ezért semmi esetben sem szabad ismeretlen cég oldalára irányítani őket, vagy a webshop felületén bekérni a szükséges adatokat.)

 

A vásárlónak lehetőséget kell adni a regisztrációra, felhívva a figyelmét, hogy profiljában nyomon követheti rendeléseit. Továbbá érdemes lehetőséget biztosítani a vásárlónak, hogy korábbi rendelését újra megrendelhesse egy kattintással. Ezeket a funkciókat megfelelően promotálva könnyedén növelhető a regisztrált felhasználók száma.

 

A megrendelés leadását követően növelhetjük a vásárló elégedettségét (és egyben webshopunk iránti elköteleződését), ha a rendelés teljesítéséig folyamatosan tájékoztatja a rendszer a rendelése aktuális állapotáról.

 

A rendelés feldolgozása

A rendelés feldolgozásának menetére a legtöbb webshop kényelmes felületet biztosít az adminisztrátoroknak. Amiben hiányosságot szenvednek, az alábbi két funkció mellőzése:

Érdemes az adminisztrátornak lehetőséget adni, hogy egy kattintással írhasson e-mailt a vásárlónak az adminisztrációs felületről. Mivel napjainkban elterjedt a tabletek és okostelefonok használata, érdemes a vásárló telefonszámát is kattinthatóvá tenni, az azonnali híváskezdeményezéshez.

Kézenfekvő beépített számlázót, vagy számla kiállítására alkalmas API-val rendelkező külső számlázórendszert használni. Az említett két funkcióval éves szinten rengeteg munkaórát takaríthatunk meg, továbbá csökkentjük a hibázás lehetőségét, ami a kiállított számlák és a kapcsolattartás esetében is elengedhetetlen fontosságú.

 

A napjainkban kapható webshopmotorok

Legyen szó ingyenes (Opencart, Virtuemart), bérelhető (Unas Shop, ShopRenter), vagy akár egyedi készítésű webshopmotorról, mindegyikről kijelenthető, hogy a termékkezelésük és a rendelések feldolgozásával kapcsolatos funkcióik általában teljesítik az elvártakat. Az ingyenes webshopokkal ellentétben a bérelhető webshopok kézenfekvő megoldásokkal rendelkeznek a számlázás tekintetében is.

 

Viszont a látogatók részére kialakított felületekben javarészt elmaradottak, hiányosak. A Weboldal bekezdésben tárgyaltak tizedét sem teljesítik, így gyakorlatilag teljesen gátat szabva komolyabb marketing kampányok lebonyolításának. Ezeket a hiányosságokat részben külső megoldásokkal próbálják orvosolni, aminek több negatív következménye is van:

  1. nehezen karbantartható - mivel az adminisztrátor nem egy felületen fér hozzá a különböző funkciók beállításához
  2. nincs optimalizálva a rendszer - mivel a bővítmények, és külső alkalmazások nem állnak egymással összhangban, ugyanazok, vagy nagyon hasonló programrészek többször is betöltésre kerülnek, ami így nagyban megnöveli a weboldal teljes betöltési idejét
  3. széteső weboldal a nem megfelelően optimalizált weboldalak a terhelés következtében egyre lassabban kezdenek működni, egymással konfliktusba kerülve időnkét lefagynak, vagy szétcsúszik a megjelenés
  4. kihasználatlan adatok - a legtöbb külső szolgáltatás adatokat gyűjt a látogatókról, mint például a Google Analytics, de még az Optimonk rendszere is (többek között felugró ablak létrehozására alkalmas). Ugyan az Optimonk bérleti díjába belekalkulálták az adatok tárolását, de ezeket csak az Optimonk rendszerében található marketing eszközök használhatják. Így kijelenthető, hogy a gyűjtött adatok koránt sincsenek megfelelő mértékben kihasználva.

Gyenge minőségű marketingfunkciók

Ezeknek a webshopmotoroknak a célközönsége sok igényt támaszt a rendszerrel szemben, de a minőséget már nem tudják megfizetni, ezért sok funkciót kínálnak a webshopok silány minőségben. Jó példa erre a bérelhető webshopok hírlevélre feliratkozása. Ez a funkció abban merül ki, hogy megjelenjen-e az oldalsávban a feliratkozó doboz, vagy ne. Természetesen az oldalsávba kihelyezett "Iratkozz fel hírlevelünkre" minden látogatót hidegen hagy. Feliratkozók hiányában viszont az egész hírlevél funkció értelmét veszti.

Összegzés

A napjainkban széles körben elérhető webshopok leginkább az "elért cél" illúziójának megteremtésére alkalmasak nagyot álmodó emberek részére. Amennyiben egy illúziónál többet is szeretnénk elérni, elengedhetetlen a tárgyalt funkciókkal, folyamatokkal ellátott webshopmotort készíttetnünk, valamint megfelelő partneri kapcsolatot kialakítanunk a fejlesztő céggel a folyamatos karbantartás végett.