Brandesíthető-e a Balaton?
Kell nekünk egy nagy Balaton Brand!
2015-10-14 | Kiss ElizaA Balaton szexi. Minden együtt van ahhoz, hogy 0-100 éves korig mindenki megtalálja korának, ízlésének és érdeklődésének megfelelő szolgáltatást.
A legnagyobb európai édesvízű tó, hegyekkel, vulkáni kúpokkal, csodálatos bazaltképződményekkel, egyedülálló földrajzi adottságokkal. A tó környékén számos kulturális desztináció van: kastélyok és várak, történelmi emlékhelyek, múzeumok. A tó kínálta sportlehetőségek okán (vitorlás, wakeboard, úszás és ezekhez kapcsolódó sportesemények pl. Borregatta, Kékszalag, Balaton-átúszás) vonzereje óriási. A fiatalokat egyre inkább vonzzák a nagy fesztiválok (VinCE, Balaton Sound, stb.). A szállodai kapacitások az elmúlt években megduplázódtak és tömegeket képesek fogadni, gazdag kulturális programok, egyre színesedő igényes gasztronómiai kínálat, borturzimus (borhetek). Nem utolsó sorban jól megközelíthető, közel van Budapesthez (Budapestre érkező külföldi turisták), Sármelléken „saját” reptere működik.
A Balatont nem kell feltalálni, csak erősíteni, ugyanis a jelenleg „kihasználtságához” képest sokkal nagyobb értékek rejlenek benne.
A Balatonban az a jó, hogy tulajdonképpen önmagát „eladja” csak egy kis rásegítés és együttműködés kell(ene) hozzá.
A Balatont 4-5 nagy borvidék öleli körbe, csodálatos természeti környezetben, elhivatott borászokkal és ígéretesen fejlődő gasztronómiai kínálattal. A balatoni borászok az elmúlt években számos olyan kezdeményezést indítottak, amelyek célja a saját közösségük erősítése, a piaci eladások ösztönzése, a régió ismertségének növelése. Ott van pl. Badacsonyban a Kéknyelű, amely köré egészen profi marketing épült, kiemelkedő rendezvényeivel a borvidék hírnevét erősíti. Szakmailag példaértékű munkát végez a Csopaki Kódex kapcsán azon bortermelői kör, amelynek tagjai a kiemelkedő minőségű olaszrizling megismertetésének érdekében szigorú kontroll alá vetik a szőlőtermesztést és a borkészítést.
Azonban a kisebb „egységek” kezdeményezésnél sokkal hangosabb és hatékonyabb lenne, ha ezek együttesen alkotnának egy nagy közösséget, amely termékeivel együtt lenne brandesíthető. Egy ilyen nagy Balaton Brand ernyő alatt természetesen meglenne a helye az egyes kisebb egységek pl. termőhelyek, dűlők kiemelt szerepének is. Ezáltal a nemzetközi piacon is könnyebben lenne kommunikálható a térség.
Egyelőre az egész Balatont érintően egyetlen prosperáló marketing-kezdeményezés van, a Balatoni KÖRé, akik céljukként tűzték ki a négy évszakos szezonalitás kialakítását. Ők a helyi termékek és kezdeményezések népszerűsítésével, a közösségi kreativitás- és összefogás erejével igyekeznek magasabb szintre emelni, brandesíteni a Balatont.
Fontos, hogy megtaláljuk a régió arculatát, pontosan meghatározzuk, mit szeretnénk sugallni a Balatonról. A Balatont úgy kell definiálni, mint Magyarország arcát: meg kell villantanunk egy inspiráló világot. A külföldiek idecsalogatása persze összetett feladat: komplex élményt kell nyújtani. Nekik el kell magyarázni, miért jó számukra, ha idejönnek (és nem a tengerpartra), mivel kapnak többet.
Ha egy európait megkérdezünk a „Balaton” és a „Tokaj” szavaink kapcsán, akkor vélhetően többségük a Balatonnal fogja azonosítani az országot. Tokajt inkább csak a kifinomult borértők ismerik. Ebből nem következik persze, hogy a boreladási statisztikák ezt lekövetik, annál is inkább, mert a Tokajiak márkaépítése bor terén több száz éve kezdődött el. Egyelőre sem Balaton sem Tokaj nem világhírű, csupán arra akartam rávilágítani, hogy a Balaton szóra több külföldi kapja fel a fejét. Ebből fakadóan érdemes tehát kétpólusú bormarketinget építeni, hogy nagyobb szeletet tudjunk hasítani a borpiacból. Lehet Tokaj a luxusmárka, a Balatoni régió pedig a változatos fajtákkal rendelkező izgalmas borok vidéke.
Balaton brandépítéshez fontos lenne az önálló támogatási program megteremtése, akár egy önálló Balaton Program, hiszen az országimázs motorja lehet a régió, ha megfelelően gazdálkodunk az erőforrásokkal.
Minden „balatoni” szolgáltatónak éreznie kell, hogy az ő vállalkozásának sikere épp annyira múlik a saját munkáján, mint a környezetében működők sikerességén. Ha sok prosperáló vállalkozás van egymás mellett, attól automatikusan növekszik az adott térség vonzóképessége. Azt lenne jó elérni, hogy a környező, és tengerparttal nem rendelkező országok turistáit valahogy meg tudjuk állítani, és az Adria helyett itt töltenék a szabadságukat.
A fiatalokat a fesztiválok jól megmozgatják. A kizárólag Budapestre érkező turisták közül sokan egy-egy napra ellátogatnak a tóhoz. Ha jó benyomásokat szereznek, akkor visszajönnek. Ehhez viszont kiegyensúlyozott színvonalú szolgáltatásokra, széles kínálatra és erős marketingre, Balaton Brandre van szükség.