A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Hogyan lehet hasznot húzni a borkóstoltatásból?

Bormarketing 1x1

2016-03-30 | Nagy Gábor


Hogyan lehet hasznot húzni a borkóstoltatásból?

Ilyenkor tavasszal egymást érik a nagy borkóstoló rendezvények. A lelkiismeretes borász pedig amelyiken csak tud, ott van, mert fontos, hogy minél többen ismerjék. Nincs is ezzel baj. A brand épül, a marketing büdzsé fogy... de vajon lehet-e ebből többet kihozni?

 

Ismerős, ugye? Sokasodnak a kisebb nagyobb rendezvények, elsősorban Budapesten. A nagyobbakra be kell fizetni, a kisebbek ingyenesek, de akármelyikre is esik a választás, egy biztos: a bort ingyen kell töltögetni. 

 

Eddig ez rendben is volna. A kóstoltatott bor értéke a marketing büdzsét terheli, de ha kicsit komolyabban nekifutunk a mateknak, akkor elgondolkodtató a helyzet. Számolni kell ugye a felhasznált boron kívül útiköltséggel, szállással, szállítással, esetenként részvételi díjjal, megjelenéssel a rendezvény felületein, esetleg hosztesz bérléssel, és még sorolhatnám. Mire a számolás végére érünk, borsos összeg jön ki költségként.

 

 

Nézzük meg, mi történik a másik oldalon. Vegyünk példának egy tipizálható célközönséget, mondjuk egy baráti társaságot, melyet jómódú házaspárok alkotnak. Szeretik a minőségi rendezvényeket, a jó borokat, és áldoznak is rá. Ezek a kóstolók ideális találkahelyet biztosítanak a társaságnak. Kóstolgatnak, beszélgetnek és jól érzik magukat egy pár órára. A rendezvényen jelen van hatvan borász, amelyből harmincat végigkóstolnak, és felkeresik két-három kedvencüket, akiktől már tudták, hogy mit várhatnak. A kérdés az, hogy a 30 megkóstolt tételből a baráti pletykálkodás közepette vajon mennyi marad meg a fejekben? Ne áltassuk magunkat, szinte semmi. Ha az először kalkulált számot összevetjük a tipikus fogyasztóban várhatóan lecsapódott eredménnyel, akkor nem állunk túl fényesen. 

Hogyan fordítsuk a javunkra ezeket a rendezvényeket? 

Akkor kell megfogni az érdeklődőt, amikor velünk szemben áll.

Ezt akkor lehet a leghatékonyabban elérni, ha nem csak a rendezvény napjára koncentrálunk, hanem kampányban gondolkodunk. Három részre lehet osztani a feladatokat:

1. A rendezvényt megelőző időszak

Készítettem egy kis felmérést az eddigi tavaszi rendezvények idején. Nem ellenőriztem mindenkit egyenként, hanem hashtagekre kerestem a rendezvény nevével. A legtöbb amit találtam, hogy "gyertek, ott leszünk, megkóstolhatjátok a legújabb... stb." Na, ezek azok a vezényszavak, amik kábé semmit sem érnek, mert ezek a borászról szólnak, nem a közönségről. Ellenállhatatlanná kell tenni magunkat az odalátogatók szemében. Azt kell, hogy érezzék, ha nem mennek el, és nem keresik meg a standunkat, akkor lemaradnak valami fontosról, valami soha vissza nem térőről. Ki kell találni valamit, ami jó csali. Lehet egy nyereményjáték wellness hétvégével, amit azok között sorsolunk ki, akik meglátogatnak a rendezvényen, és kitöltenek egy regisztrációs lapot, megadva az adataikat... vagy csináljunk egy erre az alkalomra elkeresztelt hatos borválogatást, amit a rendezvényen x% kedvezménnyel rendelhet meg tőlünk az érdeklődő. Szóval bármit, amivel megütjük a célcsoport ingerküszöbét, és keresni fog bennünket a rendezvényen. Ha ez meg van, akkor hirdessük meg a saját felületeinken, a kóstolóhoz köthető felületeken, de még a rendezvény saját kiadványában is úgy kérjük a megjelenést, hogy legyen benne az akció.

 

Hogyan lehet hasznot húzni a borkóstoltatásból?

 

2. A rendezvény idején

Ha eddig mindent megtettünk, hogy kilógjunk a többi kiállító közül, akkor a kiállításon se hagyjuk abba. Ha csak egy molinót tehetünk ki a stand mögé, akkor azon se csak az általános infók legyenek, hanem az akció, amivel erre a napra készültünk, vagy ha ez költséges, akkor csináltassunk szórólapot. Minden érdeklődőnek mondjuk el a borok kóstoltatása mellett, hogy csak most fut ez az akció, és gondoskodjunk róla, hogy maradjon nála egy emlék erről az ajánlatról, mondjuk egy kupon formájában, amit még ráadásul be is válthat a webshopban. A lényeg, hogy maradjon az érdeklődő zsebében valami tőlünk, ami értéket képvisel, és nagy valószínűséggel nem landol rögtön valamelyik kukában pár méterrel arrébb.

 

Nagyon jó példa volt erre a mostani Tokaj Márciuson Tarcal kezdeményezése. Bármelyik tarcali borászt látogatták meg az érdeklődők, kaptak egy pecsétgyűjtő füzetet, és ha minden tarcali kiállítónál kóstoltak és begyűjtötték az összes pecsétet, akkor nyereményjátékon vehettek részt. Tökéletes, csak így tovább! Tulajdonképp ez a fontos pillanat, amikor velünk szemben áll a vásárló, és nem csak megkóstolja a borunkat, hanem egy jól irányzott mozdulattal kivetjük rá a hálót.

3. A rendezvényt követő időszak

A hálót kivetettük, a zsákmány már megvan, már csak be kell húzni a hajóba. Most jön az a rész, amikor keresünk is a fáradságos munka és a hirdetésre elköltött pénz után. A begyűjtött e-mail címekre hírlevelet küldünk, amiben leírjuk, hogy örülünk, hogy személyesen találkozhattunk, és van egy kimondottam erre az alkalomra készített ajánlatunk. Akiknek eladtuk a különleges hatos kartont a rendezvényen, annak egy kis személyes ajándékot rejthetünk a postázandó csomagba, és egy újabb személyre szabott ajánlatot küldhetünk. Azoknak pedig, akik nem tudtak eljönni a rendezvényre, meghirdetjük a közösségi oldalakon, hogy megnyerhetik az egyedi hatos válogatást, ha lájkolják és megosztják a posztunkat, ami persze arról szól, hogy bár nem kedvezményesen, de megvásárolható a válogatás.

Mindezeken az ötleteken felül persze a lehetőségek tárháza kimeríthetetlen, csak legyünk hozzá kicsit kreatívak.

 

Az exkluzív, mindössze 90-100 fő résztvevős Winelovers Afterwork kóstolók kiállítói az ingyenes részvételi lehetőségen felül egy promóciós csomagot is kapnak a szervezőktől. Ennek részeként a Borászportál és a Vinoport oldalak nemcsak magukat a kóstolóeseményeket hirdetik, hanem a résztvevőket is. A kampány részeként a résztvevő borászokról cikk jelenik meg a két oldalon, azok Facebook-oldalán, a hírleveleikben, továbbá a Winelovers Facebook-felületein, és mindezen felül egy emailkampányban is. Információ az info@winelovers.hu emailcímen kérhető a szerk.

 

Még több hasznos tanácsért látogassa meg a Bormarketing1x1 blogot!