Miért nem isznak a fiatalok (jó bort)?
A BGE előadásán megkaptuk a válaszokat
2018-04-13 | Geri ÁdámHa egy borász hallotta volna a Budapesti Gazdasági Egyetemen elhangzott Miért nem isznak a fiatalok (jó bort)? című előadást, valószínűleg vagy a kardjába dől, vagy elkezdi dörzsölni a tenyerét a fiatalok borral kapcsolatos gondolatai alapján.
Harsányi Dávid, a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) Marketing tanszékének vezetője, és Totth Gedeon, a Kereskedelem és Marketing Intézet vezetője nagy feladatra vállalkoztak április 5-én csütörtökön az egyetem kutatói napjainak keretében. 90 perc alatt egyrészt egy interaktív párbeszéd keretében fel szerették volna mérni, mit gondonak az előadáson jelen lévő saját hallgatóik a borról, másrészt be akarták mutatni, kutatásaik alapján mit gondolnak a magyar fiatalok általában a borról, harmadrészt egy kis ismeretet is próbálták a borral kapcsolatban a hallgatóságnak átadni.
A két előadó a magyar boros kutatások szakértőjének számít. Harsányi Dávid nevéhez fűződik a több éves múltra visszatekintő online felmérés, a Nagy Bor Teszt. Totth Gedeon pedig többek között tavaly vizsgálta a németországi Geiselheim Egyetem professzorával, Szolnoki Gergellyel a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának felkérésére a magyar borfogyasztási szokásokat. Utóbbival interjút is készítettünk az eredményekről.
A Miért nem isznak a fiatalok (jó bort)? témakör egyik legizgalmasabb része az volt, amikor Harsányi Dávid egy előre elkészített online kérdőívet indított el, amit a hallgatóság tagjai mobiltelefonjaik segítségével töltöttek ki, az anonim eredmények pedig azonnal megjelentek a kivetítőn. Összesen 28-an vettek részt a „játékban”, javarészt kereskedelem és marketing szakos egyetemisták. Reprezentatív felmérésről tehát egyáltalán nem beszélhettünk, mégis érdekes és hasznos információkkal szolgált a mini-kutatás.
- A 28 válaszadóból 5 volt, aki soha nem iszik bort, 4-en hetente többször is, a többség ennél ritkábban.
- A válaszadók majdnem fele otthon issza a bort, boros rendezvényre, pincészethez jellemzően egyikük sem jár.
- 9-en inkább szárazat, 9-en pedig inkább édes bort isznak (ezen kívül félédeset többen, mint félszárazat).
- A válaszadók több mint fele a fehérbort preferálja, a rozét 5-en választottak, 3-an bármelyiket szívesen isszák.
Itt elhangzott egy mondat a hallgatóság köréből, miszerint az illető azt a bort szereti, amelyik „folyik”. Mint az előadás későbbi szakaszában kiderült, ez nem is annyira vicc.
- A 28-ból senki nem iszik vörösboros kólát, visszakérdezésre a diákok megerősítették, hogy az már nem trendi.
- A 28-ból mind a 28-an hazai bort isznak.
- A jelenlévők több, mint fele hiper- és szupermarketben vásárolja a bort.
- Mindennapi fogyasztásra a válaszadók fele 750 és 1500 forintot ad ki egy palackért, ennél kevesebbet negyedük.
- Amikor az volt a kérdés, szerintük mennyibe kerül a jó bor, 60 százalékuk azt mondta, legalább 1500 forintba.
- Arra a kérdésre, hogy szerintük milyen a jó bor, a diákok közel fele azt válaszolta, lehet fehér, rozé és vöröbor egyaránt, negyedük szerint csak fehér lehet, kicsivel több mint negyedük szerint pedig csak vörös.
Ezután Totth Gedeon percei következtek, összevetette a frissen kapott eredményeket a korábban már említett, HNT-nek készített reprezentatív felméréssel, valamint további kutatásokkal. A magyar fiatalokra az alábbi borfogyasztási szokások jellemzők:
- A 18-29 évesek 40 százaléka egyáltalán nem iszik bort. Heti rendszerességgel 16 százalékuk, sört 24 százalékuk.
- Az összes korosztály közül a fiatalok a legnyitottabbak a külföldi borokra.
- Minél idősebb az ember, annál nagyobb a fehérbor aránya a borfogyasztásban.
- Fiatalok isszák legkevésbé a bort tisztán.
- A fiatalok egyharmada issza otthon a bort, az időseknek a kétharmada.
- A fiatalok bizonyos mértékig edukáltak, tudják, hogy (az egyébként már meghaladott nézet szerint) a halhoz fehérbor illik, viszont egyáltalán nem tartják ehhez magukat, nem érdekli őket.
A fentiekből látható, hogy a jelenlévők válaszai több kérdésnél nem estek egybe a reprezentatív felmérés eredményeivel.
Az előadás harmadik részében egy interaktív beszélgetés indult a hallgatósággal, amiben az alábbi érdekességek derültek ki, hangzottak el:
- A közönség tagjai szerint Magyarországon 6-8 borvidék van (igazából 22). Meg tudták nevezni Egert, Tokajt, Szekszárdot, Villányt, Balaton-felvidéket, Csopakot.
- Tudták, hogy az aszú Tokajból, a bikavér Egerből jön, és úgy gondolják, hogy azért alakultak ki ezek a „márkák”, mert az aszút Tokajban, a bikavért Egerben készítik a legjobban. Ezért máshonnan nem is szívesen kóstolnák ezeket a borfajtákat.
- A fiatalok szerint minden borvidéknek megvan a maga specialitása, tehát hogy melyik szőlőkből készül adott helyen jó bor. „Fajtától függ, mit hol érdemes termelni”.
- Narancsborról egyetlen egy diák hallott a 28 közül.
- „Aszúnál az idősebb a jobb” – mondta egy lány arra a kérdésre, a bor évjárata és minősége között van-e összefüggés.
- „Be se megyek abba a sorba a boltban, ahol látom, hogy nem 0,75-ös palackok vannak” – mondta egy fiú arra a kérdésre, van-e összefüggés a csomagolás és a minőség között.
- Szinte mindenki ismerte a Dankó Pistát és a La Fiesta borokat, de egy fiú ifjabb és idősebb Kozma Pál szőlőnemesítőkről is hallott már, azt is tudta, hogy elsősorban rezisztens fajtákkal foglalkoznak.
- Buliba menet csavarzáras bort vesznek, mert az a praktikus.
És végezetül a válasz az előadás címében feltett kérdésre:
- Nem csak azért vesznek olcsóbb bort, mert önálló kereset hiányában a drágábbakat nem engedhetik meg maguknak, hanem – ahogyan azt a kérdőív és a beszélgetés is mutatta – nem igazán ismerik a borokat. De emellett fontos az egyik fiatal szájából elhangzott érv, amit a többiek sem cáfoltak: „Nem az élvezetért isszuk.”
Az előadás után egy rövid összefoglalásra kértem Harsányi Dávidot, aki elmondta: „A fiatalok szokásait független körülmények, például a jövedelem is meghatározzák, de a hozzáállásuk megváltoztatásában jelentős szerepe lehet az edukációnak – aminek fontos csatornája az információ, vagy akár a rendezvények.”
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!