A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Buktatók és bonyodalmak

Január 1-től tovább tart és drágább bort küldeni Angliába

2021-03-06 | Vinoport


Buktatók és bonyodalmak

A Brexit következtében megnövekedett adminisztrációs terhek a magyar borok pozícióit is ronthatják a szigetországban.


Címlapfotó: alfredsommelier.com

 

„A Brexit akár másfél fonttal is megdrágíthatja a borok importját.” Ezzel a címmel jelent meg napokban egy elemzés az Evening Standard brit portálon, ami az EU és Nagy-Britannia közötti, 2020. december 31-én hivatalossá váló szakítás borpiaci következményeit taglalja.

 

 

A cikkben nemes egyszerűséggel „Brexit adó” gyűjtőnéven illetik a többletköltségeket, ami valójában természetesen nem adó, hiszen a „soft Brexit” értelmében a két fél közötti árukereskedelem továbbra is adómentes, viszont sokkal több papírozással és így munkával jár. „Az eddigi 6 helyett 15 lépést, feladatot kell elvégezni a borok Angliába utaztatásához, ráadásul ezeket több különböző rendszerben kell végrehajtani” – magyarázza Miles Bale a szigetország 345 kereskedelmi és logisztikai vállalkozását tömörítő Wine and Spirit Trade Association vezetője.

 

Ez is érdekelheti: Mi isszuk meg a Brexit levét

 

„Ahhoz, hogy egyáltalán elindulhasson a kamion, előre le kell adnunk az angolok felé például azt, hogy milyen módon és hol lép be a jármű az országba. Ők erre visszaküldenek egy engedélyszámot. Ha bármi eltérés van ehhez képest, mert mondjuk a speditőr cég utólag más útvonal mellett dönt, az további plusz bonyodalmakat és ügyintézést von maga után” – szemlélteti a változásokat Keresztury Éva, a Hilltop Neszmély egyik társtulajdonosa. Náluk különösen megszaporodtak a tennivalók, hiszen boraik 65-70 százaléka Nagy-Britanniában talál gazdára. Mindazonáltal, ha minden tervszerűen halad és nem az előbb említett eset következik be, maga a szállítási idő csak 1-2 órával hosszabbodik, ennyit kell vesztegelnie a teherautónak a győri vámudvarban.

 

További különbség, hogy az eddig csak elektronikusan, az EU-ban használt EMCS-en (Excise Movement and Control System vagyis Jövedéki Árumozgás és Ellenőrző Rendszer) keresztül vándoroltatott űrlapok egy részét a sofőrnek nyomtatva magánál kell tartania a csatorna túloldalán a kilépés után bevezetett szúrópróbaszerű ellenőrzések miatt. „Olyan ez, mintha az appokon keresztül történő szállodai szobafoglalások korából visszalépnék oda, hogy készpénzzel el kell menni egy utazási irodába befizetni az utunkat” – érzékelteti a változásokat egy hasonlattal az Evening Standarben megszólaló Gavin Quinney, akinek bordeaux-i birtoka többek között Gordon Ramsay háromcsillagos londoni éttermének beszállítója.

 

A Bale által korábban említett, újonnan bevetett rendszerek, mindenek előtt az EU előtti idők óta nem frissített brit váminformatikai platform sem könnyíti meg az exportőrök dolgát. „Kezelőfelülete nem felhasználóbarát, másrészt túlterheléskor összeomlik” – mondja Keresztury Éva. Az ő legnagyobb partnerük, a brit Lidl igyekezett biztosra menni és már tavaly nyáron felállított egy operatív csoportot, akikkel azóta gyakorolták az átállást, hogy élesben zökkenőmentesen menjen.

 

A külön erre a célra létrehozott részlegnek természetesen ára van, amit a lánc nyilvánvalóan a fogyasztókra fog majd terhelni. „A teljes költségnövekedés raklaponként, vagyis 600 palackonként, 180 és 400 font körül alakul. Miután a bor átmegy a kereskedők, ügynökök kezén is, ez palackonként egy-másfél fontra emelkedhet” – von mérleget Daniel Lambert brit nagykereskedő.

 

A legnagyobb kérdés jelenleg, hogy a nehézségek és a drágulás hatására hány termelő vagy éppen a partnere mondja fel az együttműködést.

Lambert nem tartja kizártnak, hogy akár 20-30 százalékkal is csökkenhet a választék az angol boltok polcain. A korábban már idézett Gavin Quinney máris észleli az elbizonytalanodást a bordeaux-i szomszédai körében: „A Brexit előtt ha valaki egy teherautóval ellátogatott a borvidékünkre, hamar talált magának 15 kisebb termelőt, akinek a boraival telepakolhatta a rakterét. Ez most egyáltalán nem működik. Sokan nem vállalják be ezt a hercehurcát és a továbbiakban inkább nem küldenek semmit Angliába.”



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!