A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Mineralitás kontra barrique

Változó divat

2007-11-21 | Bálint László


A divat meghatározza a bort, a bor pedig alakítja a divatot. A chardonnay hódít(ott), a rizling és a pinot noir nagyon divatos, a cabernet sauvignon pedig állandó sztár. Vajon csak a fajták, vagy pedig az iskolázási módok teremthetnek divatot? Milyen eszközök állnak a termelők rendelkezésére annak érdekében, hogy a vásárlók figyelmét felkeltsék termékeik irányába?


Tíz évvel ezelőtt a borkedvelők egy új szóval ismerkedtek meg. Az akkori magyar vörösborok címkéjén méretes betűkkel szerepelt: BARRIQUE.

Újszerűen hangzott, akik pedig a szó jelentését is ismerték, beavatottaknak érezhették magukat. A barrique bor lényegesen nagyobb vásárlói réteget vonzott, mint a nem kishordós bor. A divat felkeltette a fehérborok készítőinek is a figyelmét. Ők is elkezdték intenzíven alkalmazni, az eredmény pedig sokszor borban áztatott tölgyfareszelék formájában jelent meg a poharunkban. A hibákra egyértelműen a technika tudatlan használata volt a magyarázat. Hiszen a nagyobb testű borok érlelésének természetes tere a hordó, csak a mérték nem mindegy.

Mára lekopott a címkékről a barrique, helyén „üresség” tátong, a hátcímkéken, pedig kopogtat az új divat, a MINERALITÁS.

Újszerűen hangzik, akik pedig a mineralitás definícióját is ismerik, szintén beavatottaknak érezhetik magukat. A minerális bor nagy vásárlói réteget vonz.

Azonban van egy nagyon nagy különbség: a mineralitást nem lehet megvásárolni. Illetve lehet, de azt a termelő már a termőterület megvásárlásakor magához veszi. Aztán ha tudatosan dolgozik, ha a tőkék gyökerei elérik a megfelelő geológiai rétegeket, akkor az eredmény borban oldott, szervetlen, elsősorban sós, magnéziumos, kalciumos ízek formájában jelenik meg a poharunkban.

A somlói bor divatos. A neves termelők (Györgykovács Imre, Fekete Béla, Kreinbacher) borai piacra kerülésük után igen hamar elfogynak, a második vonal (Kolonics, Spigelberg, stb.) pedig a teszteken sorra szorongatja az előbbieket.

A somlóiak a termőhely adottságaiból adódóan minerális bort készítenek. Nekik arra kell törekedniük, hogy a borok ízei tiszták legyenek, semmi se fedje azokat a fantasztikus adottságokat, amely terroir-jukat jellemzi. Jó úton haladnak!

A mineralitás divatja éppen kapóra jött a somlói borászok számára. Ők és a tokajiak azok, akik jól jöhetnek ki ebből a trendből.

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!