A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Régi-új szín a palettán: a narancsbor

Az első hazai narancsbor konferencia tapasztalatai

2018-02-13 | dr. Bene Zsuzsanna


Régi-új szín a palettán: a narancsbor

2018. február 6-án, Miskolc-Tapolcán került megrendezésre az ország első narancsbor témájú konferenciája. A konferencián egyetemi kutatók, borászok, a gasztronómia és a kereskedelem meghatározó szereplői osztották meg gondolataikat a narancsborokról, azok jellemzőiről, erényeiről és helyükről a hazai borkínálatban.


 

A héjon erjesztett fehérborok (narancsborok) a gasztronómiai újdonságok körében igazi ritkaságnak és különlegességnek számítanak - ezt a konferencián elhangzó előadások egyértelműen alátámasztották.

 

A narancsborok a vörösborokhoz hasonlóan gazdagok tanninízekben, ugyanakkor üdék és elegánsak, mint a fehérborok. A narancsbor készítők a különleges aromavilág kialakulását a speciális edényzetek révén megvalósuló mikrooxidációnak és a hosszú ideig történő héjon áztatásnak tulajdonítják. Az erjedési folyamat befejezésekor teljesen száraz vagy félszáraz lesz a cefre és préselik, majd visszakerül az erjesztő edényzetbe érlelés céljából. Abban az esetben beszélünk „qvevri” készítési eljárásról, ha a héjon áztatás, erjesztés és érlelés amfórában történik.

 

Az egészségtudatos borfogyasztás részévé válhat

 

Mérési eredményekkel igazolható, hogy a héjon erjesztett fehérborok polifenol vegyületekben rendkívül gazdagok: amíg a normál fehérborok összes polifenol tartalma 170-300 mg/l, addig egy héjon erjesztett fehérbor esetében 1700 mg/l is mérhető, és különösen magas a májműködésre kedvező hatású katechin vegyületek mennyisége.  Az egészségre kedvező élettani hatású vegyületeket tartalmazó élelmiszerek fogyasztása az egészségtudatos táplálkozásban kiemelkedő helyet foglal el, így a narancsborok megfelelnek napjaink élelmiszerfogyasztási trendjeinek.

 

Régi-új szín a palettán: a narancsbor

 

Másrészt a tannintartalmuk miatt a természetes antioxidáns-tartalma is magas ezeknek a boroknak, így a narancsbor esetében segédanyagok nélkül is lehetséges meggátolni a borban zajló „öregedési” folyamatokat - ezt azt is jelenti, hogy nincs szükség kémiai szerekkel történő stabilizálásra.

 

Hagyományokra épülő innováció

 

Nagyon fontos, hogy a borkészítés filozófiája visszanyúlik a hagyományokra; „tradíció és modernitás”, az ősi készítési eljárás a modern technikákkal ötvözve újra felfedezésre vár.

Az organikus gazdálkodást elengedhetetlennek tartják az előadók, mert ennek hiányában az alapanyag áztatásával és erjesztésével méreganyagot juttatunk a borokba.

 

A gasztronómiában mindig szükség van a megújulásra, amelyek megindítják a séfek fantáziáját; a narancsborok is ilyenek, de kevéssé ismertek. Magas alkoholtartalmuk és fűszerezettségük miatt a menükben bárhol találhatunk nekik helyet, de szükség van a tanításra, a fogyasztók ismereteinek szélesítésre, mielőtt nekivágnak a narancsborok sajátos ízvilágának felfedezésére. A „storytelling” nagyon fontos pozicionálási tényező, mert ha beszélünk róla és folyamatosan a gasztronómiában marad, akkor elindítja és fenntartja az edukációs folyamatot.

 

Régi-új szín a palettán: a narancsbor

 

A borpiac főbb lehetőségei a különböző ízekből álló innovatív borászati termékek, a nem hagyományos piaci bor iránti növekvő keresletben is jelentkezhetnek, így nyílik speciális lehetőség a narancsborok számára is. Nemzetközi borszakértők (Hemer) arra számítanak, hogy a narancsborok kis mennyiségű (egy százaléknál is jóval kevesebb) termelés, de magasabb kiskereskedelmi árak (akár 200 dollár egy prémium palack) mellett továbbra is érdekes, reális – jó jövedelmezőségű - piaci rést jelenthetnek. A világ borpiacain láthatóan megtörtént a narancsborok sikeres piaci bevezetése, az „áttörést” sikerült megvalósítani – nem véletlen, hogy 2017-ben kiemelt sztoriként, trendi termékként emlegették.

 

A piac megteremtésének kulcs az összefogás

 

A hazai narancsbor-piac „megteremtése” a jelentős borszakmai feladatok megoldása mellett alapvetően a marketing sikerességétől is függ. Felvázolásra kerültek elsősorban a bormarketing „közösségi” gyakorlatának szükséges elemei, programja, ugyanis ez a piacteremtés csak összefogással, ágazati és ágazaton kívüli szereplők, érintettek tevékenységének koordinált menedzselésével lehetséges, így lehet sikeres. A feladat sürgető, de reálisan megoldható, hiszen a keretek, a lehetőségek relatíve áttekinthetők, de a nemzetközi minták mellett kreatív, innovatív marketingmegoldások, tudatosság egyaránt szükséges. A „közös” narancsbor-marketingre, a kialakított piacra, pozicionálási keretekre, márkalehetőségekre pedig jól építkezhetnek, illeszkedhetnek szakmai, marketing munkájukkal az egyes borászok, pincészetek. Ennek feladatai, keretei is megfogalmazásra kerültek a konferencia záró gondolatai között.

 

A hazai első narancsbor konferencia a Miskolci Egyetem Marketing és Turizmus Intézete révén, a Tokajbor-Bene Pincészet támogatásával valósult meg.

 

 

A konferencián az alábbi előadások hangzottak el:


 

Fotók: Kovács Dániel

 

 

 

 


Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!