A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

A magyar bor úgy viszonyul a kínai konyhához, mint a somlói pezsgő a savanyított csirkelábhoz

A magyar borok kilátásai Kínában

2017-10-02 | Geri Ádám


A magyar bor úgy viszonyul a kínai konyhához, mint a somlói pezsgő a savanyított csirkelábhoz

A világ borainak a kínai konyhába történő beillesztése volt a célja az első Bor és étel konferenciának a kínai Fangshan-ban. Utánanéztünk, milyen a magyar borok fogadtatása Kínában. Van tanulságunk az itthoniak számára is: ne féljünk kínai vacsoránk mellé egy megfelelő magyar bort kinyitni!


 

Szeptember közepén lezajlott az első Borok és kínai ételek konferencia a Pekinghez közeli Fangshan-ban. A Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet (International Organisation of Vine and Wine) közreműködésével tető alá hozott rendezvény célja a bor népszerűsítése volt a világ legnagyobb lélekszámú országában. A koncepciója pedig az, hogy megtalálják a külföldi borok helyét a kínai gasztronómiában. Mintegy két tucat nemzetközi szakember (sommelier-k, Master of Wine-ok, top séfek és szakújságírók) választotta ki a kínai konyha egy-egy jellegzetes ételét és párosított hozzá külföldi borokat.

 

Fontos borpiaca a világnak Kína, amely már a világ ötödik legnagyobb borfogyasztója és évente 5,5 millió hektolitert importál.

Folyamatosan növekszik a magyar borok iránti kereslet is.

"A partnereink tavaly mintegy 100 ezer palackot exportáltak, ami jelentős növekedés az első évünk 15 ezer palackjához képest” – mondja Schillinger Ádám, a 15 magyar pincészet kínai „útját” egyengető, 2010-ben alapított Magyar Kézműves Borászok Szövetségének elnöke.

 

A magyar borokban még ennél is több potenciál van. „Sablonosan gondolunk a kínai ételekre, de csak alapvető konyhastílusból nyolcféle van az országban. A kínai gasztronómia legalább olyan sokszínű, mint a magyar borok” – állítja Herczeg Ágnes nemzetközi borakadémikus, akinek 2013-ban Magyar borok a kínai konyhában címmel könyve jelent meg. Ebben többek között általa kipróbált kínai étel és magyar bor párosítások szerepelnek. „Nagyon jól harmonizál a savanyított csirkeláb és a somlói pezsgő, a szecsuáni csülök és az aszú, a csípős-savanyú leves és a fűszeres tramini vagy a pekingi kacsa és a kadarka.” – sorolja a példákat.

 

 

Véleménye szerint egyébként a tokaji borok, elsősorban az aszúk általában nagyon jó esélyekkel indulnak, mivel „a kínaiakhoz közel áll az édes ízvilág, akár egy ebédhez is isznak édes bort, a borfogyasztók ráadásul elsősorban a nemzetközi hírű kistételes, gyűjthető borokat keresik”. Némi zavart okozott azonban a 2013-ban életbe lépett új termékleírás, amelynek értelmében megszűnt a 3 puttonyos aszú. "Egyelőre nem tudni, a minőségben és árban nagy szórást mutató 5 puttonyosok veszik-e át a helyét vagy újabb terméktípusként a 3 puttonyosokhoz beltartalmilag közelebb álló szamorodnit kell felfuttatni" – magyarázza Schillinger Ádám. Mindenesetre egyik sem ígérkezik könnyűnek. Kínában ugyanis érhető módon nagy munka kellett már ahhoz is, hogy az ott teljesen ismeretlen technológiát felvonultató aszúból a 3 puttonyost megértessék és megszerettessék a fogyasztókkal. A Szövetség például évente rendszeresen hívott meg Kínából szakírókat, véleményvezér bloggereket, hogy bemutassa a pincészeteknél az aszúkészítést.

 

A másik kitörési pont a vörösbor. A szín kulturális jelentőségéből adódóan Kínában az elfogyasztott borok 90 százaléka vörösbor. „Elsősorban a bordeaux-i szőlőfajtákból készülő, 2-4 éves érlelésű testes prémium vörösborainkat keresik” – mondja Mészáros Péter, a szekszárdi Mészáros Pincészet borásza. Van kifejezetten Kínára kalibrált boruk, a Grand Antiqua sorozat, aminek túlnyomó részét az ázsiai országba exportálják, itthon csak a pincészetnél illetve 1-2 étteremben találni a borlapon.

 

A magyar bor úgy viszonyul a kínai konyhához, mint a somlói pezsgő a savanyított csirkelábhoz

 

Mészáros Péter azt meséli, nem volt egyszerű  a kínai piacra belépni. 2008-ban (amikor eltöröltek minden borvámot Hong Kong-ban) lehetett pályázni, majd egy előkóstolás után a kínai ízléshez megfelelőnek talált borok készítői standot kaptak a hongkongi Wine and Spirit fesztiválon. "Reménykeltő, hogy a mai fiatalok az új trendekre sokkal nyitottabbak, már felbontanak a vacsora utáni baráti beszélgetésekhez egy palack könnyebb vörös birtokbort" –  teszi hozzá  Schillinger Ádám. A bor elfogadtatása egyébként felülről is jön, többek között egészségügyi megfontolásból a hivatalos állami vacsorák itala is a bor lett a tradicionális égetett szeszek helyett.

 

A megkérdezett szakemberek egyöntetű véleménye, hogy a fehérboroknak még igencsak rögös út vezet az áttöréshez. Elsősorban a déli tengerparti régiókban, ahol sok halat esznek, van keresnivalójuk a menüben.

„Ezért nagyon fontos az edukáció,

hogy segítsük a fehér borok népszerűsítését és hogy egyáltalán: elhelyezzük a kínaiak mindennapjaiban a bort, azon belül is a magyar borokat” – összegzi a tapasztalatokat Herczeg Ágnes. Ennek érdekében ő maga is tart a Borkollégiummal közösen kínai nyelven WSET kurzusokat Budapesten. 

 


Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!