A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Százezer forint egy pohár borért

Trump értékel

2017-01-26 | Vinoport


Százezer forint egy pohár borért

Az összesen négy hónapos washingtoni Trump Hotel koktéljai szinte percről percre drágábbak. A Benjamin Bar & Lounge azonos nevű itala például 100 dollárba kerül. Ennél csak egy bor drágább: a tokaji eszencia. Ebből egyetlen pohárnyi 100 ezer forint. Hogy miért, arról a készítőt kérdeztük.

 

Még csak négy hónapja nyitott Donald Trump birodalmának új bástyája, a washingtoni hotel, de ez idő alatt már háromszor is árat emeltek a bárjában. Jelenleg a legolcsóbb kevert italuk 24 dollár, azaz kb. 6700 forint, egy sör pedig 8 dollár, azaz kb. 2300 forint (és akkor még nem számoltuk a borravalót).

 

Az amerikai sajtó által is felkapott bárban azonban a legdrágább ital címet kétség kívül egy magyar ital érdemelte ki, mégpedig a Royal Tokaji 2007-es Eszenciája.

 

Százezer forint egy pohár borért

Ahogy a fenti, az itallapból kivágott ábrán látszik, ebből egy kanálnyi 140 dollárba kerül (kb. 38 ezer forint), egy pohárnyi 350 dollár (közel 100 ezer forint), egy teljes palack pedig 2.250 dollár, azaz mintegy 650 ezer forintnak megfelelő összeg. 

A listán alatta a pincészet aszúi sem maradnak le jelentősen, a 2009-es Mézes mály 6 puttonyos egy pohárkája például több mint 20 ezer forintnak megfelelő összeg.

 

A hír eredetileg a Winelovers blogján jelent meg január elején, de a hihetetlen ár a szerzőt is megzavarta: a nektárból nem egy pohárnyi kerül 140 dollárba, hanem egy kristálykanálnyi. Persze a számot azóta javították a blogon.

 

Miért ennyi?

Eszencia nem készülhet minden évben, csupán kiemelkedően jó aszús évjáratban. "A 2008-as évjárat borászatunk hatodik évjárata, melyet nemrég hoztunk forgalomba. Ára mindig felfele mozdul el, hiszen a csupán kétezer palackra nagy a kereslet, jelentős a gyűjtők érdeklődése a világ minden pontjáról" – mondja a 27 évvel ezelőtt alapított Royal Tokaji nemzetközi marketingigazgatója, Charlie Mount. "Az amerikai vendéglátóhelyeken több hasonló múlttal rendelkező nagy whiskey- és konyakmárka palackára elérheti az ezer dollárt, de egyik italról sem mondható el, hogy ilyen ritkaságszámba menne."

 

A Royal eszenciáját világszerte mintegy 30 étteremben szolgálják fel, az Egyesült Államok mellett Angliában, Skandináviában és hamarosan távol-keleten is elérhető lesz. A listán olyan világhírű luxushelyek szerepelnek, mint a FatDuck, a Madison Park, vagy a San Fransiscó-i Saisons, de akár a londoni Buckingham Palotában is lehet speciális címkékkel ellátott Royal Tokaji borokat vásárolni. A Trump hotelek közül egyelőre kizárólag itt, a washingtoni egységben érhető el. "Természetesen Tokaj mennyiségi korlátai miatt nem tudjuk elárasztani a nemzetközi piacot és nem is ez a cél."

A világ 22. legjobbja

Az ár, bár bizonyára a hotel magas árszínvonalát is szemlélteti, tehát a borok értékét tekintve sem tűnik túlzásnak. A Royal Tokaji tavaly sorozatban harmadszor került a brit Drinks International kedvenc márkái közé. A szeszesitalok legnépszerűbb nemzetközi szaklapja minden évben megválasztja a világ 50 legrangosabb bormárkáját. A hazai borászat 2014-ben került fel először a toplistára, akkor a 25. helyen végzett, tavaly pedig a 22. helyen. A pinécszet úgy fogalmazott, minden elismerés közül erre a 22. helyre a legbüszkébbek, hiszen olyan nagy neveket előztek meg, mint  a Chateau Lafite, Robert Mondavi vagy a Petrus.

 

A Royal Tokaji vezető szerepet játszott a legendás tokaji borok újjászületésében, mely a világhírű borszakíró és a borászat egyik alapító tagja, Hugh Johnson szavaival élve "még az imádkozó angyalokat is megénekelteti". Johnson egyébként mérsékelten vesz részt a magyar borok tengerentúli értékesítésében – természetesen az sem kevés, hogy szóban és írásban is rendszeresen méltatja őket. Talán hamarosan Donald Trump is így tesz.

 

Ha kíváncsi rá, hogyan készül az eszencia, kattintson>>



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!