A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

A Facebook nyereményjáték jó, de csak ésszel

Bormarketing 1x1

2017-03-13 | Nagy Gábor


A Facebook nyereményjáték jó, de csak ésszel

 

A Facebook nyereményjátékok reneszánszát éljük. Ömlenek az ájfónok, meg a wellness hétvégék a nyakunkba, csak győzzünk lájkolni és megosztani. Igazából csábítja az embert, hogy csináljon saját nyereményjátékot, mert az azonnali hatás megrészegít. Csakhogy ez a részegség hamis és eredménytelen.

 

A Facebook nagyhatalom, ez tény. A hatása az emberekre is birodalmi szintű, ez is tény. A leleményes vállalkozók pedig felpattannak a hatás által keltett hullámra és meglovagolják azt. Ennek a hullámnak az egyik típusa a nyereményjáték. Ki ne találkozott volna már azzal, hogy "Lájkolj, oszd meg és nyerj!" Eleinte lehet, hogy volt ennek értelme, de mára vakvágányra futott az eredeti elképzelés, nem működik... hacsak...

 

“Sok ember, gyorsan, kis pénzért.”

 

Az egyik ügyfelem mesélte a minap, hogy egy ismerőse csinált egy nagy sikerű Facebook nyereményjátékot. Egy cukrászdáról volt szó, a klasszikus felállásban: "oszd meg és lájkolj". A nyeremény pedig egy torta volt. Több ezer embert elért a bejegyzés párezer forintos poszt promócióval. Irgalmatlan siker. Ez így önmagában jól is hangzik, de én szkeptikus vagyok az ilyen hirtelen sikerekkel kapcsolatban, ugyanis felvet egy halom kérdést az ügy. Kit ért el a kampány? Kiben erősödött a cég iránti lojalitás? És a legfontosabb: hány vásárlót szerzett az akció? 

 

Nem lennék lelkiismeretes marketinges, ha nem keresném meg a kérdésekre a választ, úgyhogy felhasználtam a saját családi apartmanunkat (ugye csak ne más micsodájával a csalánt...) és feltettem egy nyereményjáték posztot a már bevált és ellenállhatatlan wellness hétvégével. Belőttem rá pár ezer forintot, és vártam.

 

A Facebook nyereményjáték jó, de csak ésszel

 

Az eredmény döbbenetes. 5000 Ft reklámköltséggel közel húszezer embert értem el ezzel az egyetlen poszttal. 845 megosztás volt, 651 hozzászólás és 590 lájk. Ez egy ilyen kis vállalkozás Facebook oldalától hihetetlen szám. Még azt is beismerem, hogy egy pillanatra én is megrészegültem. Na de szedd össze magad, Gabikám - gondoltam - maradjunk a tudományos síkon!

 

Nézzük hát, hogy mit ért ez a hirtelen jött nagy népszerűség. Weboldal statisztika: halálosan kisimult EKG. Ennyi emberből senki nem volt kíváncsi a helyre? Több foglalás sem jött, mint máskor. Hát ez gyanúsan semmi. Elkezdtem hát kutakodni, hogy kikből áll ez a rengeteg lájk és megosztás. Nézegettem a feltételezett rajongók profiljait, és amit láttam, elkeserítő volt. Tízből kilenc kontaktus vagy kamu profil volt, vagy csak szerencsehajhászásra használja a Facebook-ot. Mindegyiknél agyon volt szórva az idővonal nyereményjátékokkal. A hajszárítótól kezdve a mosódión át a villany csavarhúzóig minden volt. Gyakorlatilag a túl sok nyereményjátékra megjött a válasz: a túl sok nyerni akarás.

 

Úgy gondolom, az elméletem beigazolódott és tudományosan is kijelenthetem, hogy bebizonyítottam: ezeknek a nyereményjátékoknak semmi, de semmi értelmük nincs.

 

De mit lehet akkor tenni? Hogyan "fejjük" le ezt a birodalmat? Hogyan üljünk rá a Facebook hullámra? 

 

Azt állítom ugye, hogy az ilyen nyereményjátékok nem működnek, de nem mondom azt, hogy ne csináljon senki nyereményjátékot... sőt! A jó és a rossz nyereményjáték között egyetlen alapvető különbség van. A rossz nyereményjáték céltalan. Hisz nem lehet cél az, hogy "lájkolj, és oszd meg". Először is tehát meg kell határozni egy kampánycélt. Immáron a bor nyelvén beszélve ez lehet az, hogy bevezessük az új boroscímkénket, vagy felfuttassunk egy akciót az uborkaszezonban, szerezzünk feliratkozót a hírlevelünkre vagy akár az új birtoktúra szolgáltatásunkra hívjuk fel a figyelmet.

 

 

A jó nyereményjátéknak van egy másik ismérve is. Bármit is határozunk meg kampánycélként, az érdeklődő mindenképp a weboldalunkon kössön ki. Bármilyen irányból is jön tehát az érdeklődés, fogjuk "kézen" azt az embert, és vezessük rá a weboldalunkra, ahol a kampányunkat majd kibontakoztatjuk.

 

Ha jól megtaláljuk és megfogalmazzuk a kampány célját, és lépésről lépésre végigvezetjük az érdeklődőket a kampány állomásain, akkor lehet, hogy nem fogunk ötezer forintból húszezer embert elérni, de a kamu profilosok és a szerencsevadászok szépen le fognak morzsolódni, és valódi érdeklődést kapunk valódi konverziókkal.

 

Főkép

 

Még több hasznos tanácsért látogassa meg a Bormarketing1x1 blogot!

A külsős szerző véleménye nem feltétlenül tükrözi szerkesztőségünk véleményét.