Bort a borboltból, de mit a hiperből?
2015-08-19 | Erős D. Zoltán
Gróf Buttler, Árvay, Vesztergombi. Lisicza, Gere, Árvay, Jekl, Szőllősy, Simon, Ikon borok sorakoznak pár száz forintért az egyik szombathelyi szupermarket polcain. Ez igazán csábító ajánlat lehet az amúgy is árérzékeny vásárlók számára. Ám, ha valaki alaposabban szemügyre veszi a címkét, s egy kicsit ért a borhoz, azonnal rájön arra, hogy bizony ebben az esetben nem best buy-ról, hanem valami másról van szó.
A vörösborok csaknem tízévesek, a reduktív fehérek között a legfiatalabb is hároméves, de ott van a kínálatban Árvay János 2007-es Zempléni Sauvignon Blanc-ja is. A legifjabb rozé is hároméves, csakúgy Vesztergombi 2009-es bora.
Egy tavalyi felmérés szerint a magyar vásárlók többsége még mindig a hiper- és szupermarketekben vesz bort úgy, hogy ötödük nem olvassa el a címkét sem. Így aztán akár boldog is lehet, hogy milyen olcsón vásárolt Gerét, Buttlert, vagy Vesztergombit. Csak akkor lepődik meg, amikor a palackot kinyitja, s nem a megszokott illatot érzékeli, s ha belekóstol, akkor már meg is bizonyosodhat arról, hogy olcsó bornak bizony híg a leve.
Ezek a palackok ugyanis hosszú évek óta ott sorakoztak, természetesen állítva az üzletek fényárban úszó polcain, vagy éppen egy raktár egy eldugott sarkában vártak sorsukra.
Az idő, és a rossz tárolási körülmények miatt a tartalmuk teljesen átalakult egy olyan löttyé, ami aligha nevezhető chardonnay-nak, sauvignon blanc-nak, pinot noir-nak, vagy éppen kékfrankos rosénak.
Ez persze az üzletvezetőt kevésbé érdekli, megpróbál túladni valahogy a bennragadt készleten. Megtehette volna már akkor is, amikor még ihatóak voltak a borok. Ha időben akciózzák, akkor ők is jobban jártak volna, s a vevő sem érezné becsapottnak magát. Azt aligha lehet feltételezni egy üzletvezetőről, hogy nem tudja: a hatéves rosé, a nyolcéves sauvignon blanc ihatatlan. Még csak felelősségre sem lehet vonni, hiszen a borokon nem szerepel, hogy meddig őrzik meg minőségüket.
Sajnos a jelek szerint az üzleti etika nem működik, ezért megfontolandó lenne, hogy az élelmiszerekhez hasonlóan a borok címkéin is feltüntessék a minőségmegőrzési időt. Az igazi persze az lenne, ha a tej- és hústermékekhez hasonlóan elő lehetne írni a borokra a tárolási feltéteket is, de ennek a szupermarketek vonatkozásában jelenleg elég kicsi a realitása.
Egy biztos, valamit tenni kellene, mivel a jelek szerint nem egyedi az eset: a napokban egy másik üzletlánchoz tartozó szupermarketben is találkoztam ilyen jellegű kiárusítással.
Cikkünket vitaindítónak szántuk egy mindenkit érintő, általános probléma kapcsán. Ha Önnek is van tapasztalata, sztorija vagy véleménye a témában, írja meg nekünk az info@vinoport.hu emailcímre!