A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Whisky-ínség vár ránk?

Az ital ára

2016-03-05 | Tallián Miklós


Whisky-ínség vár ránk?

Ahogy számos más tömegcikk (sör, kávé, hamburger) piacán, úgy a tömény alkoholok között is volt gasztroforradalom: az elmúlt 10 évben a whiskypiac olyan ütemben bővült, amivel a kínálat nem tud lépést tartani. A whisky kiváló ürügy az ismeretterjesztésre: múltkor a kémiáról volt szó, most a közgazdaságtan következik.

 

Valószínűleg mindenki megérti azt az alapvető összefüggést, hogy ha egy adott termékre a kereslet növekszik, akkor erre a válasz a kínálat bővülésének és az árak emelkedésének valamilyen kombinációja lesz. Hiszen ahogy egyre többen keresnek valamit, úgy éri meg egyre többet termelni belőle. Ha a termelés nem tud lépést tartani, a fogyasztók között biztosan lesz olyan, aki képes és hajlandó többet is adni, csak hogy biztosan tudjon vásárolni. Magasabb árak mellett pedig másoknak is megéri belefogni a termelésbe, és így tovább, egészen addig, ameddig a rendszer újra egyensúlyba nem kerül. Ez (vagy csökkenő keresletnél a fordítottja) minden nagy változásnál lezajlik.

De mi történik akkor, ha a kínálat semmilyen módon nem tud megfelelő ütemben bővülni?

Az árak egyre csak emelkednek, az emelkedő árak vonzzák azokat a vevőket, akik vagy divatból, vagy a további áremelkedés reményében befektetési céllal vásárolnak, így a kereslet saját magát gerjesztve kezd bővülni. Az egész addig folytatódik, ameddig valamilyen sokk (az eredeti érdeklődés megszűnése, vagy a készletek elértéktelenedése, esetleg a pénzforrások elapadása) ki nem durrantják a buborékot.

 

 

Hogy kerül ez ide? Hát úgy, hogy pontosan ez játszódik le jelenleg a whisky világpiacán, azon belül is a felső kategóriában. Az elmúlt 10 évben a whiskypiac olyan ütemben bővült, amivel a kínálat nem tud lépést tartani, abból az alapvető okból, hogy a whiskyt muszáj évekig érlelni. Vagyis a jelenlegi nagyobb keresletet a tipikusan 10-18 éve lepárolt készletekből kell(ene) tudni kiegészíteni, ezek pedig ugye végesek, feltéve, hogy nincs időgépünk.

 

Van, aki szerint mindez kizárólag a Mad Men című sorozatnak köszönhető, de a valóság ennél prózaibb. Ahogy számos más tömegcikk (sör, kávé, hamburger) piacán, úgy a tömény alkoholok között is volt gasztroforradalom, és előtérbe került a helyi, kézműves, stb., ami az addig egyeduralkodó vodkáról / ízesített vodkáról nehezen volt elmondható.

 

Ezelőtt a whisky-ivó képe körülbelül ilyen volt:

 

Most pedig boldog-boldogtalan whiskyt iszik. Mivel a trend Amerikából indult, a bourbon piacán a jelenség sokkal erősebb, de a növekedés minden típusú whiskynél számottevő, és különösen erős a 30-40 dollár, vagy afeletti árú palackoknál.

Érdemes végignézni, hogyan reagáltak erre a gyártók:

Mert ne legyenek kétségeink, a whiskyreneszánsz nem fog örökké tartani, most jön még elég jó év, aztán majd valami más lesz a legnépszerűbb, de még nem merném megjósolni, hogy a hipszter gin vagy az elit rumok, esetleg a szaké lesz a következő befutó. Mi, fogyasztók nagyon egyszerűen készülhetünk persze: tartalékoljunk. Ne vegyünk whiskyt csak azért, mert azt gondoljuk, később tízszeres áron eladhatjuk. Ez korántsem biztos, bár ahogy halad az idő, minden, amit most megveszünk, egyre ritkább lesz, nagyot tehát nem bukunk hosszabb távon. Viszont érdemes komolyan venni a félig tréfás tanácsot: egyszerre két üveggel vegyünk mindenből, az egyiket fogyasszuk egészséggel (és mértékkel), a másikat tegyük el, kihasználva, hogy megfelelő körülmények között a whisky akármeddig eláll.