A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Furmintpohár debütál

A Nagy Furmint Február kóstolón

2013-01-30 | Tóth Adrienn


Izgalmas munka volt számunkra a közelmúltban új életre kelt üveggyárral, a salgótarjáni Tarján Glass-szal együtt a Furmint Február alkalmából egy furmintpohár kidolgozása. A száraz furmint kóstolásra szolgáló boros kehely a február 7-én megrendezésre kerülő Nagy Furmint Február kóstolón debütál majd, az első négyszáz vendég ebből kóstolgathat majd a közel hetven pince furmintjai közül. A cég ügyvezetőjét, Czékmán Józsefet elsőként az üveggyár indulásáról kérdeztük.


Salgótarjánban az öblösüveggyártásnak 120 évre visszanyúló hagyománya van, ennek a műfajnak minden elemével foglalkoztak itt korábban: készültek palackok, kelyhek, poharak, búrák. Pár éve sajnos felszámolás alá került a cég, így veszélybe sodródott ez a helyi iparművészeti tradíció. Azonban a város támogatását élvezve néhány salgótarjáni vállalkozó úgy döntött, megpróbálják újraindítani a helyi üveggyártást.

Hogyan zajlik ez a folyamat?

Két ütemet tervezünk, amelyből az első már megvalósításult. A célunk, hogy egy új telephelyen, új felszereléssel, gépekkel, de a régi dolgozókkal folytassuk a munkát.

Mit jelent ez a két szakasz?

Az első lépcső egy kézi üzem létrehozása volt, ahol ötven fő kap munkát. Itt kézzel végezzük a munkafolyamatok jelentős részét. Rendelkezünk továbbá egy félautomata géppel is, melyen magas minőségi színvonalú egyedi palackok készülnek.

A második egység egy komoly automata üzem lesz, kétszázötven dolgozóval, ennek felépítése azonban csak akkor valósulhat meg, ha elnyerjük hozzá a szükséges pályázati támogatást. A lényeg, hogy a korábbi 2500 fős céggel szemben ez egy jóval átgondoltabb, piacképesebb működési forma lenne mindkét üzemegység esetében.

Mi a különbség a kézzel és a géppel készülő üvegáruk között?

A kézzel készített kelyhek, poharak sokkal szebbek, magasabb minőséget képviselnek, mivel csak ezzel a technológiával lehet igazán vékony szárú és falú, elegáns kivitelű termékeket készíteni. Érdemes tudni, hogy minden egyes ilyen darab megszületéséhez hat-nyolc ember munkájára van szükség, mert minden műveletet kézzel kell elvégezni.

Az üvegkészítés eleve egy igen energiaigényes iparág, és ha ehhez még hozzávesszük a kézi üveggyártás plusz munkaigényét, rájövünk, miért van az, hogy a világon egyre inkább visszaszorulóban van ez a technológia.

Ilyen piaci körülmények között miért döntöttek mégis úgy, hogy belevágnak?

Mert úgy gondoltuk, ennek az iparágnak a megőrzése – a gazdasági érdekeken túl – lokálpatriótaként a mi feladatunk is. Tény, hogy amikor a kézi üzem megnyitásához kerestünk dolgozókat, több mint négyszázan jelentkeztek, többségük korábbi öblösüveggyári alkalmazottként több évtizedes tapasztalattal a háta mögött. Tisztában vagyunk ugyanakkor azzal, hogy ha most nem indul újra az üveggyártás, ez az értékes tudás hamarosan a feledés homályába merül.

Furmintpohár debütál

Ma Magyarországon évente 300 millió borospalackot vásárolnak a pincészetek, és ennek kb. 5%-a volt korábban magyar gyártású. Bízunk abban, hogy az automata üzem beindulását követően ez az arány változni fog.

Hogyan alakul ki a borospohár-kínálat?

Mivel az a célunk, hogy a hazai borászatokat, pálinkafőzdéket szolgáljuk ki, a cég indulásakor körükben piackutatást végeztünk, több mint hatvan céget látogattunk meg. Meg kell mondanom, komoly viták alakultak ki arról, arról, hogy az egyes borokhoz milyen kehely az ideális.

Célunk, hogy a hazai borokhoz illő kelyhek készüljenek, ennek érdekében saját borászati tanácsadónkat is bevonva állítunk elő olyan klasszikus termékeket, mint például a burgundis vagy a kadarkás kehely. Az egyes termékek kialakításánál figyelembe vesszük a borászok tanácsait is. 

Például a tokaji édes boros pohár létrehozásához Szepsy Istvánnal, a furmintos pohárhoz pedig Önökkel, a Furmint Február szervezőivel egyeztettünk. Izgalmas ez a munka, hiszen hála a kézi gyártás sajátosságának, az elképzelések felvázolása után akár egy-két nappal már a megálmodott terméket foghatjuk a kezünkbe.

A hazai piacon túl komoly terveink vannak az export területén is, bízunk abban, hogy hamarosan nemcsak a magas minőségű magyar borok, hanem a kelyhek és a poharak is egyre növekvő nemzetközi ismertségre tesznek szert.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!