Gere Andrea: A boraink velünk együtt változnak
Pinceszemle
2015-11-18 | Bánlaki D. StellaGere Andrea a családdal együtt egyengeti a 65 hektáros biobirtokot, de gondozza a Gere-Weninger és a Csillagvölgy márkákat is. Besegít a család szállodájában, az étteremben, a Villányi Marketing Műhellyel a Villányi Franc hírnevéért dolgozik, a Junibor Egyesületben a szakmát képviseli, de a szakmai rendezvényeken is gyakori, hogy ő tölti a borokat. Szinte csoda, hogy akadt ideje, hogy Gere Attila Pincészet stílusváltásáról, bio művelésről, exportról és bormarketingről meséljen nekünk.
Kedd délután van, mégis nagy a nyüzsgés az éttermetekben és a pincészet körül. Végeztetek a szürettel?
A szüretet október végével befejezzük; úgy tűnik, hogy szép évjárat lesz az idei. Minden nap figyeltük, hogy megjelenik-e a botritisz, de szerencsére nem volt ezzel gondunk.
2014 óta hivatalosan is biobirtok vagytok. Jelent ez nehézséget a korábbiakhoz képest?
Soha nem használtunk erős kemikáliákat. Magát a bio művelést 2008-ban próbáltuk ki egy hektáron, egy évvel később már tíz hektáron alkalmaztuk, 2010-ben álltunk át minden területünkön. Tehát van már gyakorlatunk, de van még mit tökéletesíteni.
Soha nem volt nagyobb termésveszteségünk emiatt, mint azoknak, akik konvencionális növényvédelmet alkalmaznak. Ha így is meg tudjuk védeni a szőlőnket, akkor miért ne így csinálnánk?
A Villányban, borvidéki szinten használt szlogen, a Villány, természetesen! is azt kommunikálja, hogy egyre többen átálltak már itt is. Szerencsére, hiszen a bio művelésmód annál hatékonyabb, minél többen, minél nagyobb összefüggő területen csinálják. Mi a 2014-es évjárattól a címkéinkre is ráírhatnánk, hogy bioszőlőből készült bor, de ezt nem tartjuk fontosnak. A borkóstolókon ugyan elmondjuk, a honlapunkon is közzétesszük, de összességében ez csak egy plusz, szerintünk nem ezzel kell eladni a egy bort.
A lényeg, hogy a bornak jónak kell lennie. Ráadásul egyes negatív tapasztalatok miatt néhányan meg is ijednek a biobor szó láttán, azt gondolják, hogy az nem tükröz egy kifejezetten jó minőséget.
És szerinted jobbak a boraitok, mióta bio módon műveltek?
Azt gondolom, hogy ezt még korai lenne kijelenteni. Egyrészt még nem álltunk át annyi ideje, másrészt még fiatalok az ültetvényeink – tíz év egy tőke esetében nem nagy idő. Ráadásul a korábbi évi szüreteket még palackban érleljük, a komplexitás évek múltán kerekedhet ki belőlük, akár 6-8 év múlva. Mi azt várjuk a bio módszertől, hogy minerálisabbak lesznek a boraink, a termőhely fokozottabban visszaköszön majd bennük.
Azt viszont már most bátran kijelenthetem, hogy a boraink vannak olyan jók, mint korábban.
A termőhelyi karakter kidomborításához a pincében is jobban oda kell figyelni. Gondolkodtok például spontán erjesztésben is?
Nagypapám helyi, villányi pincéjéből szelektáltattunk saját élesztőfajokat. Abban a pincében, az Ördögárok közelében fajélesztő sosem volt, ezért alkalmas volt erre. Ma már a Gere Pincészetben is ezeket a saját élesztőket használjuk, így garantált a boraink egyedi, sajátos karaktere. Fajélesztővel csak a nagyon könnyed, reduktív tételeket oltjuk, például a rozét, olaszrizlinget.
Mi az, ami még újdonságként jelenhet meg a boraitokban a következő évjáratokban?
Azt mondanám, hogy finomodott a stílusunk. Korábban robosztusabbak, markánsabbak voltak a boraink. Ma már ettől elmozdultunk. Kevesebb új barrique hordót használunk, elegánsabban használjuk a fát, próbáljuk előtérbe helyezni a gyümölcsösséget. Harmóniára, egyensúlyra és eleganciára törekszünk.
Ez összhangban van a nemzetközi trendekkel. De a ti vásárlói körötök igényeivel is?
Nem a nemzetközi trendeket figyelve, és nem is a vásárlói igényeket vizsgálva készítjük a borainkat. A borok stílusának változása a bennünk zajló változásokat tükrözik. Jó esetben a mi ízlésünk változása összecseng a trendek változásával.
Gere Andrea előadása a tavalyi Bordó Blenden
Ti milyen borokat kóstoltok a sajátjaitokon kívül?
Elsősorban külföldieket, esténként, itthon, közösen a családdal. A toszkán és a dél-francia borokat, a Rhone-völgyét például nagyon szeretjük, hiszen ezeket a területeket párhuzamba tudjuk állítani Villánnyal. Magyarországról elsősorban talán Szekszárd áll legközelebb hozzánk, nemcsak földrajzilag, hanem stílusban is. Figyeljük egymást, ez egy egészséges konkurenciaharc.
Pontosan ki a ti konkurenciátok? Hiszen három különböző márkátok van, több oldalról is lefeditek a piacot.
Mára szépen beállt már a birtokméret. A Gere név alatt 65 hektárt művelünk. Emellett Franz Weninger osztrák borásszal 1992 óta tíz hektáron gazdálkodunk. Ő befektetőként van jelen a Gere-Weninger Pincészetben, mi a közös területeket a sajátjainkkal együtt kezeljük. És mindezen felül a Csillagvölgy Pincészet útját is egyengetjük.
Ott is Forgács Balázs, a fiatal borászunk készíti a borokat. A szüreteket jól össze tudjuk hangolni, hiszen a Csillagvölgy neve alatt főleg könnyű, reduktív borokat készítünk. Mire itt a nagy munka, az igazi szüret elkezdődik, addigra ott nagyjából végzünk.
A Csillagvölgy külön feldolgozó épületet kapott a település szélén. Saját területek is tartoznak ide?
A Csillagvölgy pincészet inkább integráló szerepet tölt be. Ott saját területek nem igazán vannak, vásárolt szőlőből dolgozunk, így rugalmasak vagyunk, a birtokméretet majd a piac igényeit látva, a brand felépítése után állítjuk be.
Mi itt a koncepció? Soha nem volt kérdés, hogy a Csillagvölgy borai Gere név alatt készüljenek?
Nekünk egy olaszrizlingünk van, itt viszont készül cserszegi, irsai, sauvignon blanc, illetve lesz egy chardonnay is. A Gere Pincészet nem az ilyen reduktív tételekről szól, ezért az nem is volt kérdés, hogy másik márkára lesz szükség. A Csillagvölgy megjelenése fiatalosabb, csavarzárat, trendi, színes címkéket használunk, a borok pedig nem elgondolkodtatók, inkább élvezetesek, nyári esték baráti beszélgetéseihez álmodtuk meg őket. De megértettük, hogy ha nem tesszük oda a Gere nevet, akkor sokkal nehezebb lesz elindulni. Ezért a Csillagvölgy logó fölött rendszerint megjelenik a Gere-Schubert név is.
Elsősorban ezzel is a hazai piac a cél?
A Gere Pincészet alapvetően a magyar piacból él, csak mintegy 15 százalék az exportunk. Külföldön nem is a mennyiség a lényeg, inkább a jó helyeken, éttermekben szeretnénk ott lenni, hogy a magyar bor presztizsét erősítsük. Ilyenkor a Kopárra helyezzük a hangsúlyt. Vannak kereskedőink Svájcban és Belgiumban, a kisebb európai országokban, de adunk el az Egyesült Államokba, Brazíliába, Kínába is.
Amíg ott tartunk, hogy külföldi borfogyasztók zöme nem hallott még magyar borokról, addig csak elhivatott kereskedőkkel tudunk együtt dolgozni. Olyanokkal, akik nem sajnálják az időt a kóstoltatásra, és akik elmondják, hogy a magyar borok ár-érték aránya jobb, mint mondjuk a franciáké. A vakteszteket preferáljuk nemzetközi szinten, ezeken mindig remekül szerepelnek a boraink.
A Pincészet húzóneve
Persze sokkal erősebb országos marketing is kellene. Nem pusztán több forrásra lenne szükség, hanem a meglévő pénzek hatékonyabb elosztására is. Célországokat kijelölni, és ott a legjobb sommelier-kkel a legjobb éttermekben megjelenni. Volt, hogy az állami bormarketingnek köszönhetően Hollandiában extrém módon megindult az értékesítésünk. Aztán szétrombolták a már felépített rendszert, és ez utána az eladási számokban is visszaköszönt. Villány most erősen dolgozik a saját borvidéki kommunikációján, mi is erre összpontosítunk.
A borvidéki marketing, a Villányi Franc mögött ki áll?
A Villányi Bormarketing Műhely – amelynek én is tagja vagyok – a Villányi Borút Egyesülettel karöltve népszerűsíti a Villányi Franc-t. Tavaly májusban már volt egy bevezető rendezvényünk, amely csak a szakmának, a sajtónak szólt. Idén már a szűkebb közönség felé is nyitunk: november 21-én, szombaton ünnepeljük a Villányi Franc-t, méghozzá a Loire-menti borászokkal, francia előadókkal együtt. Itt az alapkoncepció, hogy minden résztvevő villányi pincészet legfeljebb három cabernet franc bort hoz, ezek közül egy bíráló bizottság választja ki azokat, amelyek megjelenhetnek a rendezvényen. Azt próbáljuk majd megmutatni, hogy hogyan fejlődnek ezek a fajtaborok.
És a széles közönség mikor találkozhat a Villányi Franc márkával és boraival?
Az eredetvédelmi törvénybe tavaly került be. Super Premium Franc legkorábban a 2014-es szüretből készülhet majd, a Premium kategóriával viszont már hamarosan találkozni lehet a polcokon. A tavalyi kedvezőtlen időjárás miatt viszont Super Premium kategóriában valószínűleg az idei lesz az első évjárat. Folyamatosan beszélünk a Villányi Franc-ról, hogy mindenkihez eljusson a híre, és hogy mit is képviselnek ezek.
A palackok elején megjelenik majd a minősítést jelző felirat, de a címke dizájnjában nem határoztunk meg kötöttséget, mindenkinek megmaradhat a saját arculata. Egy nagy vörösbornak minden pincészetnél egyedi, saját üzenete van ezért nem lehet uniformizálni. Az eredetvédelmi logó, a kikerics is hátulra kerül.
A kép forrása a Gere Attila Pincészet Facebook-oldala
Mindezeken felül még a Junibor Egyesületben is jelentős szerepet vállalsz... hogyan jut időd, energiád ennyi mindenre?
A Juniborban mindenki annyi feladatot vállal, amennyi a saját munkáján és egyéb teendőin felül tud. Biztosan lehetne ott is aktívabbnak lenni, de szépen lassan próbálunk belenőni a szakma érdekképviseletébe. Hiszen egyszer mi leszünk az a korosztály, aki megkapja ezt a feladatot. A Junibor emellett persze egy remek szakmai-baráti társaság is. Csak így, barátokként funkcionálhat jól az egyesület, másként nem is menne.
Néha magam is meglepődöm azon, hogy mennyi mindennel foglalkozom, de pont ez a változatosság szép benne. Fontos megjegyeznem viszont, hogy a kiváló kollégáim nélkül ez az egész nem működhetne. Remek csapatunk van mind a borászatban, mind a pincészetben.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Még mindig a bordeaux-i fajták nagy borai izgatják a magyar kóstolók fantáziáját
Az anyaföld gyógyítása a mezőgazdaság által - Idén 100 éves a biodinamikus mozgalom
Mi történik ősszel egy biodinamikus szőlőben?
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!