Mineralitás kontra barrique
Változó divat
2007-11-21 | Bálint LászlóA divat meghatározza a bort, a bor pedig alakítja a divatot. A chardonnay hódít(ott), a rizling és a pinot noir nagyon divatos, a cabernet sauvignon pedig állandó sztár. Vajon csak a fajták, vagy pedig az iskolázási módok teremthetnek divatot? Milyen eszközök állnak a termelők rendelkezésére annak érdekében, hogy a vásárlók figyelmét felkeltsék termékeik irányába?
Tíz évvel ezelőtt a borkedvelők egy új szóval ismerkedtek meg. Az akkori magyar vörösborok címkéjén méretes betűkkel szerepelt: BARRIQUE.
Újszerűen hangzott, akik pedig a szó jelentését is ismerték, beavatottaknak érezhették magukat. A barrique bor lényegesen nagyobb vásárlói réteget vonzott, mint a nem kishordós bor. A divat felkeltette a fehérborok készítőinek is a figyelmét. Ők is elkezdték intenzíven alkalmazni, az eredmény pedig sokszor borban áztatott tölgyfareszelék formájában jelent meg a poharunkban. A hibákra egyértelműen a technika tudatlan használata volt a magyarázat. Hiszen a nagyobb testű borok érlelésének természetes tere a hordó, csak a mérték nem mindegy.
Mára lekopott a címkékről a barrique, helyén „üresség” tátong, a hátcímkéken, pedig kopogtat az új divat, a MINERALITÁS.
Újszerűen hangzik, akik pedig a mineralitás definícióját is ismerik, szintén beavatottaknak érezhetik magukat. A minerális bor nagy vásárlói réteget vonz.
Azonban van egy nagyon nagy különbség: a mineralitást nem lehet megvásárolni. Illetve lehet, de azt a termelő már a termőterület megvásárlásakor magához veszi. Aztán ha tudatosan dolgozik, ha a tőkék gyökerei elérik a megfelelő geológiai rétegeket, akkor az eredmény borban oldott, szervetlen, elsősorban sós, magnéziumos, kalciumos ízek formájában jelenik meg a poharunkban.
A somlói bor divatos. A neves termelők (Györgykovács Imre, Fekete Béla, Kreinbacher) borai piacra kerülésük után igen hamar elfogynak, a második vonal (Kolonics, Spigelberg, stb.) pedig a teszteken sorra szorongatja az előbbieket.
A somlóiak a termőhely adottságaiból adódóan minerális bort készítenek. Nekik arra kell törekedniük, hogy a borok ízei tiszták legyenek, semmi se fedje azokat a fantasztikus adottságokat, amely terroir-jukat jellemzi. Jó úton haladnak!
A mineralitás divatja éppen kapóra jött a somlói borászok számára. Ők és a tokajiak azok, akik jól jöhetnek ki ebből a trendből.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!