A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

A rosé körül forog a világ

Nem csak mi beszélünk róla

2008-04-17 | Tóth Adrienn


Ha már úgyis annyit emlegettük a magyar rosékat az elmúlt néhány napban, tekintsünk egy kicsit körül a világban is, hogy mi újság nemzetközileg rosé fronton. Hiszen úgy tűnik, hogy ha valaminek manapság divatja van bor terén, akkor az mindenképp ez a meséket idéző, könnyed, bájos ital, amely jól csúszik és szinte körülményektől függetlenül gondtalanságot és kikapcsolódást hoz.


USA – A drágábbakat keresik

A nyolc dollár feletti (a cikk írásakor kb. 1200 Ft) árkategóriában mozgó rosék iránti kereslet több mint ötven százalékkal nőtt a megelőző évhez képest. Ha a borkereslet általános növekedéséhez hasonlítjuk, akkor ez nyolcszor annyi érték, és tizenhétszer annyi mennyiség szempontjából. Ezt még azzal lehet kiegészíteni, hogy az ebben az ársávban kapható hazai, azaz USA-beli borok iránt nagyobb volt a keresletnövekedés, mint az ugyanitt elhelyezkedő import borok iránt.

A legnagyobb növekedés Miami, Seattle, New York és San Francisco városaiban volt tapasztalható. A bortípus iránti kereslet további népszerűsítését szorgalmazza az RAP (Rosé Avengers & Producers’) elnevezésű szervezet „Pink Out!” elnevezésű rendezvénye. A negyedik alkalommal San Franciscoban megtartott rosékóstolón nemcsak amerikai, hanem nemzetközi rosék ízlelgetésére is lehetőség nyílik. A rendezvény évről évre egyre sikeresebb, várható, hogy idén már kizárólag elővételben lehet jegyet vásárolni.

Az általános érdeklődést pedig a borászok is tapasztalják. Így például a rosét eddig elhanyagolható mennyiségben készítő keleti oldal, egyre több rózsaszínű borral rukkol elő. Amíg korábban általánosan elterjedt gyakorlat szerint kizárólag a vörösborhoz nem elég érett szőlőből, vagy a macerálás alatt leszedett léből készítettek rosét, addig ma már egyre több a tudatosan erre építő pincészet.

Az amerikai rosékkal kapcsolatban érdemes ismerni a white zinfandel elnevezést, amellyel félédes-édes rosé borokat illetnek. Ez a kategória nagyon elterjedt és fogyasztói körökben kedvelt. Vele szemben létezik az általuk európaiként emlegetett száraz rosék világa, amelyek szintén egyre keresettebbek. A végső tapasztalat azonban, európai hagyomány ide vagy oda, hogy messze jobban teljesítenek piacaikon a maradék cukorral rendelkező tételek.

A rosé a nők bora

A brit piacon kiskereskedelmi felmérések szerint a női vásárlóerőnek köszönhető, hogy a rosék iránti kereslet harminc százalékkal nőtt. Ez a bortípus úgy tűnik tehát, hogy az angol borpiacon is kiemelkedően teljesít. Különösen akkor szemléletes ez, ha a rosé harminc százalékát a borok hat százalékos általános növekedéséhez hasonlítjuk.

Az elemzők szerint ez a teljesítmény az otthon és társasági eseményeken is egyre gyakrabban bort fogyasztó hölgyeknek köszönhető. A vásárlások állandó mértékét messze meghaladja Valentin-nap és karácsony mellett a szeptember is.

A teljes értékesítés közel felét az Egyesült Államokból származó rosék teszik ki. Mellettük azonban egyre jobban szerepel Chile, Ausztrália, Dél-Afrika, Argentína és Új-Zéland.

Egy palack rosé átlagára 3,93 font (a cikk írásakor kb. 1200 Ft), amely körülbelül megegyezik egy átlagos fehérborral, viszont alacsonyabb a vörösnél.

Úgy tűnik tehát, hogy manapság szeretjük rózsaszín szemüvegen – vagy legalább is palackon - át szemlélni a világot. És ez nem is meglepő, ha belegondolunk, hogy talán ez az a bor, amely szinte senkit sem bánt, inkább mindenkinek hízelegni igyekszik. Az ilyen hívásnak pedig ki tudna ellenállni?

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!