Soproni Ősz
Borturizmus akció
2008-11-17 | Tóth AdriennHa van olyan időszak, munka, amelyhez mindenki a szőlőt és a bort köti, akkor ez az ősszel lezajló szüret. Szeptemberben, októberben szinte már a csapból is bor folyik, borfesztiválok érik egymást, az újságok kiemelten foglalkoznak a témával, a nagyobb áruházak pedig boros katalógusokkal árasztják el postaládáinkat. És bár ilyenkor a legelfoglaltabbak a borászok is, mégis mi lehetne ennél jobb időszak a borturizmus és egy borvidék népszerűsítésére?
2008. szeptember 1-e és november 30-a között Soproni Ősz elnevezéssel egy nagyszabású turisztikai akciót hirdettek meg a soproni borászok, szállásadók, a helyi önkormányzat és a Magyar Turizmus Zrt. A Vinoportnak Rigler Zsolt, a helyi borászokat képviselő marketing szervezet, a Bormarketing Műhely Kht. ügyvezetője számolt be a „MUST kell pihenni” szlogennel futó kezdeményezésről.
Zsolt elmondta, hogy a soproni borászatok képviselőjeként, eddig is folyamatos kapcsolatban állt a Magyar Turizmus Zrt-vel, idén februárban azonban több kisebb akció után egy nagy lélegzetű kampányról döntöttek, amelybe a helyi szállásadókat és önkormányzatot is bevonták.
Tulajdonképpen a Soproni Ősz akció alapját a szállodák kínálata jelenti, a náluk két éjszaka erejéig megszálló vendégeknek ugyanis még egy éjszakát adnak ajándékba. Az általában félpanziós csomagok emellett egy borkóstolót is tartalmaznak, így a vendégek valamelyik vacsorájukhoz egy helyi borokból összeállított ízelítőt kapnak, amely segítségével közelebbi kapcsolatba kerülhetnek a borvidékkel.
Az időzítés több szempontból is tudatos döntés volt, hiszen egyrészt az iskolakezdés utáni, de még az ünnepek előtti időszakban az utazási kedv visszaesik, ilyenkor nem garantált a szállodák kihasználtsága, másrészt az őszi hónapok kiváló alkalmat kínálnak arra is, hogy a városba látogató vendégek figyelmét, az ilyenkor egyébként is az érdeklődés középpontjában álló borra tereljék.
A Soproni Ősztől várt rövidtávú haszon tehát a soproni vendégéjszakák számának növelése, hosszú távon azonban többet is szeretnének elérni a helyiek. A kampánnyal ugyanis a városra és a környező régióra, a helyi múzeumokra, a Fertő Hanság Nemzeti Parkra is fel kívánták hívni a figyelmet, így az akció miatt most emelkedő foglalásokon túl azt is remélik, hogy több embernek jut majd eszébe legközelebbi belföldi utazásainak színhelyeként Sopron.
Zsolt azt is külön értékelte az együttműködés kapcsán, hogy az esemény miatt a legnagyobb soproni szállodák vezetői kezdtek együttműködésbe, megértve, hogy közösen olyan eredményekre képesek, amelyek mindegyikőjük hasznára válik, azonban egyedül nem érhettek volna el.
A borászatok a kampány összes megjelenésének fontos részei voltak. Amellett, hogy mindenhol megtalálhatóak voltak egyéni elérhetőségeik, egyedi programként kínálva a pincelátogatás lehetőségét, a borvidék általános ismertsége is növekedett ezekben a hónapokban.
Az egy-egy vacsorához kínált ajándék borbemutatók miatt több, ezt egyébként észre sem vevő vendégben tudatosult, hogy tulajdonképpen egy borvidéken jár. Sokan ugyanis a város nevéhez még nem kapcsolják a bort. Köszönhetően azonban ennek és a borvidékre egyébként is jellemző hasonló kezdeményezéseknek, ez a tendencia erősen változóban van.
Az akció a visszajelzések alapján sikeresnek tűnik, a szállodák ugyanis sok szüreti csomagot értékesítettek. A szeptemberi turisztikai statisztikák szerint az ország más egységeivel ellentétben a nyugat-dunántúli régió több fronton is kiemelkedő eredményeket produkált. Bár valószínűleg ez még nem a Soproni Ősz akciónak köszönhető, a szervezők azt várják, hogy a további hónapok – az országos átlagban valószínűleg visszaeső eredményeihez képest – ha növekedést nem is, de legalább az eddigiekben megszokott számokat produkálják majd. A sikert ezeken túl az is bizonyítja, hogy a résztvevők már tervezik a jövő évi kampányt.
Ha értesülni szeretne a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezzen Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!