Végleg eljött az alkoholmentes borok és a moktélok ideje?
Az Y generáció fenekestül felforgatja a piacot
2019-01-29 | VinoportA száraz január népszerűségének növekedése úgy tűnik, csak egy mozzanata egy most kibontakozó mozgalomnak, amelyik jelentősen átalakíthatja az alkoholfogyasztási szokásainkat.
A hamarosan véget érő Dry January, vagyis száraz január kezdeményezésben a becslések szerint 4 millió brit vett részt. 2018-hoz képest idén 35 százalékkal többen vállalták be a szigetországban, hogy egy hónapon keresztül egyáltalán nem isznak alkoholt. (A Dry January egyébként innen indult 2012-ben.) Ráadásul úgy tűnik, a fogadalom sokaknál nem csak erre a 31 napra szólt, több jel utal arra, hogy ha nem is a teljes absztinencia, de a moderált alkoholfogyasztás ügyében eltökélt az Y generáció (az 1980 és 2000 között születettek), ez pedig komoly átrendeződést vonhat maga után a piacokon – hívja fel a figyelmet egy új keletű jelenségre az adage.com.
Sokat elárul a trendről, hogy 2017-ben már a világ második legnagyobb sörgyára, a Heineken is elérkezettnek látta az időt, hogy kijöjjön az alkoholmentes, 69 kalóriát tartalmazó 0.0 névre hallgató sörével. Eközben a bárokban világszerte egyre több itallapra kerülnek fel az alkoholmentes koktélok, vagyis „moktélok” (angolul: mocktail). A Technomic amerikai élelmiszeripari tanácsadó cég mérése szerint 2018-ban a vendéglátó egységek forgalma átlagosan 3,1 százalékkal nőtt, míg az ott elfogyasztott alkoholos italoké csak 2,5 százalékkal, vagyis első sorban nem ezek a növekedés motorjai. A Beer Marketer’s Insights becslése szerint tavaly további egy százalékkal esett a sörfogyasztás az USA-ban és már jelentősen elmarad a 2008-as csúcsévtől.
A szakemberek szerint több oka is van a visszaesésnek, ezek közül az egyik legfontosabb, hogy a fiatalok jóval tudatosabbak a tekintetben, hogy mit visznek be a szervezetükbe. „A korábbi generációk kevésbé voltak tájékozottak az élelmiszerek egészségügyi hatásaival kapcsolatban, a fiatalok erre nagyon odafigyelnek. Sokkal jobban informáltak az olyan témákban, hogy az alkohol hogyan befolyásolja a járművezetési képességeiket, mik az egészségügyi hatásai és mennyire hizlal” – mondja Kit Yarrow pszichológus.
>>> Ebben a cikkben megnézheti, mennyi kalória van az egyes alkoholos italokban
Yarrow szerint ráadásul a közösségi médiának hála ciki lett a berúgás, hiszen az Instagrammra vagy a Facebookra erről óvatlanul kitett fotó sokkal maradandóbb és nagyobb nyomot hagy, mint amikor régen valaki részegen elkezdte felhívni az ismerőseit.
A gyártóknak tehát kettős kihívással kell szembenézniük: egyszerre alacsony alkohol- és kalóriatartalmú termékekkel kell megnyerni a fiatal vásárlókat. Ennek megfelelően a reakciók is különbözőek. A világ legnagyobb söripari vállalata, az Anheuser-Busch InBev, hogy 2025-re a jelenlegi 8-ról 20 százalékra feltornázza portfóliójában az alacsony alkoholtartalmú termékek részesedését, javában dolgozik Amerika kedvenc sörének, a Budweisernek az alkoholmentes változatán, 2017-ben pedig megszerezte az organikus energiaitalt gyártó Hiballt. A Guiness Pure Brew elnevezésű 0,5 százalékos söre Európában már debütált, éppen a tengerentúli bevezetésén gondolkodnak. Párlatfronton a „long-drinkesített" italok (dobozos Jim Beam kóla, Gordon's Ultra Low Alcohol Gin & Tonic, Bacardi Breezer stb.) elterjedése szintén jól szemlélteti a változásokat.
Fotó: allwine.ge
Mindeközben az éttermek és bárok sem ülnek ölbe tett kézzel. A már említett amerikai Technomic szerint az elmúlt két évben 13 százalékkal nőtt az alkoholmentes koktélok aránya az itallapokon. A Kimbal Musk (Elon Musk testvére) tulajdonában lévő The Kitchen Café lánc például külön alkoholmentes szekciót hozott létre a koktéllapon, rajta többek között olyan italokkal, mint a CosNOpolitan, ami áfonyaléből, lime-ból, alkoholmentes narancslikőrből és szódából készül.
De vajon mi a helyzet a borokkal? Nem állítható, hogy a dobozos, üveges fröccsök felbukkanása is ennek a tendenciának köszönhető, az viszont biztos, hogy sorra jelennek meg az alacsony alkoholtartalmú és az alkoholmentes borok a boltok polcain. A Tesco 2017-ben karácsony előtt öt saját márkás, 0,5 százalék szesztartalmú borral jelentkezett, az Aldi tavaly követte példáját. Az alkoholmentes sörök és borok piaca tavaly együtt 8%-os növekedést könyvelhetett fel, ez a lendület – legalábbis a Global Markets Inside elemzőcég előrejelzése alapján – 2024-ig mindenképpen kitart, ekkorra a forgalom világszinten eléri a 24 milliárd dollárt.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!