A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

A chardonnay az elegancia kulcsa

Pierre-Emmanuel Taittinger-t kérdeztük 1. rész

2012-11-28 | Tóth Adrienn


Champagne-sorozatunkat egy világszerte jól ismert márkával, a Taittinger-vel folytatjuk. Pierre-Emmanuel Taittinger, miután elvégezte üzleti tanulmányait, 1976-ban a családi pincészetben kezdett dolgozni. 2007 óta a champagne-ház vezetője, de ugyancsak ő igazgatja a kaliforniai borral és párlatokkal foglalkozó Domain Carnerost is. E különleges borvidéket most az ő szemén keresztül pillanthatjuk meg.


Mit jelent önnek a champagne?

A champagne a barátság és a szeretet bora, egy ital, amely a boldogságról és az ünneplésről szól. Egyszerűen képtelen vagyok elképzelni egy általam kedvelt és tisztelt emberrel folytatott beszélgetést anélkül, hogy azt ne egy pohár champagne-nyal zárnánk. Ez egy csodálatos eszköze az örömszerzésnek. Ezért fontos, hogy a champagne elérhető legyen, még akkor is, ha jelenleg a szőlő ára miatt elkerülhetetlenül a drágább borok közé tartozik.

Mitől különleges ez a pezsgő a borok sorában?

Szerintem egyike vagyok a legnagyobb champagne-rajongóknak, pont ezért tartom fontosnak azokat a nőket és férfiakat, akik e pezsgő megszületését lehetővé teszik. Ehhez a teljesítményhez sok olyan emberre volt és van szükség, akik elkötelezik magukat e kiemelkedő bor készítése mellett, az ő jelentőségük óriási. A champagne létrejötte kiváló példája annak, mire képes az emberi zsenialitás.

Sok champagne-ház dolgozik egymás mellett a borvidéken. Melyek azok a legfontosabb paraméterek, amelyek alapján megkülönböztethető, meghatározható a Taittinger?

A Taittinger még mindig családi irányítás alatt áll. Ez a legnagyobb olyan champagne-márka, amely a névadó családhoz kötődik. Nevünk nemcsak tulajdonosként jelenik meg (ahogy a legtöbb esetben), hanem a cég irányítóiként is. Épp ezért szeretünk úgy fogalmazni, hogy a Taittinger személyes maradt, annak ellenére, hogy egyike a hét legnagyobb champagne-háznak.

Évente körülbelül ötmillió palackot értékesítsünk szerte a világon. A tény, hogy a családunk szerepel ezeken a palackokon, nemcsak büszkeséggel tölt el minket, de felelősséggel is jár, tudjuk, mindent meg kell tennünk azért, hogy a lehető legjobb champagne-okat készítsük el. Elkötelezetten dolgozunk, és ez különleges pozíciót vív ki nekünk a borvidéken.

A chardonnay az elegancia kulcsa

A Taittinger alapítójának unokájaként immár 37 éve végzem munkámat a pincészetnél. Clovis, a fiam az exportigazgatónk, míg a lányom, Vitalie azon túl, hogy a művészeti vezető feladatát tölti be, a márka nagykövete szerte a világon.

Hogyan fogalmazná meg, milyen a Taittinger champagne-ok stílusa?

Véleményem szerint a Taittinger palackok megkülönböztethetőek a többi champagne-tól. Ennek egyik legfőbb oka az, hogy nálunk a chardonnay a domináns fajta, ami azt jelenti, hogy tulajdonképpen mindegyik tételünk értelmezhető úgy, mint a chardonnay egy-egy megfogalmazása.

A Taittinger champagne-ok esetében kiemelten fontos ez a fajta, még akkor is, ha adunk hozzá pinot noirt (amely csak néhány esetben éri el az 50%-ot) és pinot meunier-t (amelyet csak a nem évjáratos pezsgőnk esetében alkalmazzuk). Konkrét példákkal illusztrálva, a Brut Réserve, amely a mi évjárat nélküli alaptételünk 40% chardonnay-t tartalmaz, amely messze meghaladja az átlagot, hiszen sokkal gyakoribb, hogy a pezsgőházak a pinot-kra fókuszálnak; a Comtes de Champagne pedig 100% chardonnay.

A Taittinger alapítása óta céljául tűzte ki, hogy a chardonnay-re összpontosítson, annak ellenére, hogy a többi fajtánál drágább, és kevesebb áll belőle rendelkezésre, mert úgy gondoljuk, hogy ez hozza létre az általunk elvárt eleganciát és fineszt.

Említette a szőlő árának jelentőségét. Rendelkezik saját területekkel a Taittinger, vagy kizárólag felvásárol?

Az általunk elért minőség tekintetében nagy jelentőséget tulajdonítok annak, hogy mi rendelkezünk a harmadik legnagyobb területű ültetvényrendszerrel a borvidéken. A 288 hektár saját szőlő, amely Champagne-szerte található, teszi lehetővé, hogy általa kontrolláljuk az alapanyag nagy részét. Ez egyáltalán nem általános a borvidéken, ahol a nagy pincészetek pezsgőik többségét, ha nem az összeset, vásárolt szőlőből készítik.

A nagyszüleit követően ön a harmadik, gyermekei immár a negyedik generációt alkotják a pincészet élén. Egy ilyen hosszú múltra visszatekintő borászatnál milyen célok lebeghetnek még a szemük előtt, milyen terveik vannak a jövőre nézve?

A legfőbb célunk mindig is az marad, hogy egyre jobbak legyünk. Itt szeretném kihangsúlyozni, hogy a Taittinger csapatát sok fiatal alkotja, a vezetők átlagéletkora 35 év. Ez pedig vakmerőségnek számít Champagne-ban, egy olyan világban, amely leginkább konzervatív, sőt kissé régimódi mentalitásáról ismert. A legtöbb elnök túl hosszan őrzi vezetői székét ahelyett, hogy azt átadná a fiataloknak: azoknak, akik egy modernebb felfogást képviselve jobban értik a körülöttünk lévő világot.

A chardonnay az elegancia kulcsa

A Taittinger igyekszik szakítani ezzel a hozzáállással, és a tapasztalatot a fiatalság erejével kombinálja úgy, hogy közben megőrzi értékeit. Ha újdonságokról beszélünk, érdemes megemlíteni megújult csomagolásunkat, amelyet innovatív tulajdonságai miatt szerte a világon több díjjal is jutalmaztak már. Az alkalmazott 3D-s effekt kihozza belőlünk a gyermeket: egyszerűen képtelen visszafogni magát az ember, hozzá kell érnie, és játszania vele. Fontosnak tartom ezzel kapcsolatban elmondani, hogy szerintem attól, hogy egy nagyszerű bor van a palackban, még lehet a csomagolás – eleganciáját megőrizve – vicces is. Nem szabad elfelejteni: a champagne az ünnepek, a boldog, önfeledt percek itala.

Interjúnkat holnap a pincészet csúcspezsgőjével folytatjuk.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!