A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Hogy fogyasszuk a cognac-ot?

Érdekességek a francia borpárlatról

2010-01-05 | Tóth Adrienn


Így, télvíz idején sokat beszélünk a különböző párlatokról, leggyakrabban természetesen a hungaricumnak számító pálinkáról. Előfordulhat azonban, hogy egy-egy tartalmasabb vacsora után valami komoly, komplex italra vágyunk, ilyenkor lehetőség szerint érdemes a cognac-hoz fordulni. Ez a borpárlat ugyanis, amelyet legtöbbször kifejezetten hosszú hordós érlelésnek vetnek alá, kiemelkedő eleganciával és sokrétűséggel bír, egy-egy szép példáján sokáig merenghetünk, sokat beszélhetünk róla.


 

Kóstolási tippek

A cognac-ot általában cognac-os pohárból fogyasztjuk, olyanból, amelynek jóval szélesebb az alja, mint a teteje, így irányítva koncentráltan orrunkhoz az illatokat. Emellett azonban egyre terjed egy olyan vélemény is, amely szerint egészen más karakterű, izgalmasabb illatok érezhetőek, ha inkább egy nem túl kicsi, de nem is túl nagy fehérboros poharat választunk hozzá.

Miután egy kis mennyiséget töltöttünk a pohárba, különösképpen akkor, ha érlelt tételről van szó, érdemes pár percet levegőztetni a párlatot, ahogy azt régebbi évjáratokból származó borokkal is tennénk, annak érdekében, hogy minél szebben kibonthassa illatvilágát.

A cognac illatának feltérképezésekor nem úgy járunk el, ahogy a boroknál. Először is itt csak finoman mozgatjuk meg az italt a pohárban, szó sem lehet az egyébként megszokott intenzív pörgetésről. Ezt követően arra kell figyelnünk, hogy orrunkkal folyamatosan, lassan közelítsünk a pohárhoz, ebben az esetben ugyanis egy erős szippantás többet árt, mint használ.

Amikor az italt megkóstoljuk, szinte ugyanazokra a dolgokra kell figyelnünk, mint a boroknál: az ital testére, aromáira, savaira. Az alkoholtartalmat azonban teljesen másképp kell értékelni, egy fiatal, kevésbé érlelt párlat bírhat egészen agresszív alkoholvilággal, míg egy több évtizedig hordóban érlelt tételnél már szépen egybeolvadnak, lekerekednek az egyes szerkezeti elemek.

Tudtad-e a cognac-ról,

… hogy a termés 95%-át Franciaország határain túl isszák meg,

… hogy a legtöbbet az Egyesült Államokban fogyasztják belőle, az ország lakosai közül pedig elsősorban az afroamerikaiak részesítik előnyben (erről részletesebben később),

… hogy annak ellenére, hogy a cognac-ot általában magában képzeljük el, annak 70-80%-a mégis koktélokban köt ki,

\"\"

… hogy annyi cognac párolog el évente a tölgyfahordós érlelés alatt, amelyből kb. 20 millió palackot lehetne megtölteni,

… hogy bár több mint 6400-an termelnek szőlőt Cognac vidékén, az összmennyiség 85%-a mégis csak négy ház neve alatt kerül piacra, amelyek: a Hennessy, a Rémy Martin, a Martell és a Courvoisier?

A Cognac és a hip-hop

Az még nem meglepő, hogy az USA a legtekintélyesebb cognac piacnak számít, hiszen a borfogyasztás szempontjából is az élen jár, azt azonban valószínűleg nem sokan tudják, hogy az ország lakosai közül az afroamerikaiak felelnek a francia borpárlat fogyasztásának 60-80%-ért.

Az ok, amiért ez az ital ilyen nagy népszerűségre tett szert ebben a kultúrkörben pedig nem más, mint egy zenei irányzat: a hip-hop. Az ország cognac iránti érdeklődése Busta Rhyme „Pass The Courvoisier”, azaz „Add a Courvoisier” című száma hatására jött lendületbe, bár a borpárlat korábban is ismert volt, ekkor robbant be igazán a köztudatba. A Jay Z és a hozzá hasonló hip-hop sztárok sokat tettek a cognac helyi imázsáért, amikor azt élvezetes, kifinomult és vagány italként ismertették meg rajongóikkal.

\"\"

Szakértők szerint az ital felfutásához az is hozzájárult, hogy ekkorra vált elfogadottá annak koktélalapanyagként való felhasználása. Az ital népszerűségét mutatja, hogy az USA-ban hamarosan új nevet találtak neki, „yak”-nak is hívják. A hip-hop számokban leggyakrabban előforduló Hennessy márkát pedig becézik Henny-nek vagy Henn-dog-nak is.

Szükségük is volt a franciáknak erre a növekedésre, hiszen a 90-es években a cognac-nak komoly veszteségeket kellett elszenvednie több, korábban meghatározó fogyasztással bíró ázsiai országban.

A cognac és az egészség

Végül következzen néhány információ a cognac-nak egészségünkre gyakorolt jótékony hatásáról. Fontos e helyen megjegyeznünk, mértéktelen fogyasztás esetén sokkal több kárt szenvedhetünk tőle, mint amennyire előnyünkre válna.

A cognac polifenolokban gazdag, amely annak köszönhető, hogy az egy borpárlat, a szőlő héja pedig nagy mennyiségben tartalmaz ebből a hasznos vegyületből.

Természetes italként mentes mindenféle hozzáadott cukortól vagy mesterséges ízesítőanyagtól.

A hosszú ideig hordóban érlelt cognac-ok a hagyományok szerint különleges, jó tulajdonságokkal bírnak. Ezt többek között olyan elemeknek tulajdonítják, amelyek a fából kerülnek a párlatba és antioxidáns hatással bírnak.

A cognac más párlatokhoz, például a pálinkához hasonlóan, értágító hatással bír, ami jól jöhet fejfájás vagy megfázás esetén. Ezen túl a boroknak megfelelően a rendszeres, de mértékletes cognac fogyasztásról is úgy tartják, távol tartja tőlünk a szív betegségeket.

Négy fogalom, amit illik ismerni

VS – a very special, azaz a nagyon különleges rövidítése, amely arra utal, hogy a párlat legfiatalabb eleme is legalább kétesztendős.

VSOP – a very special old pale rövidítés olyan palackok címkéjére kerül, amelyeknek legifjabb tagja legalább négyéves.

XO – az extra old, azaz a különösen idős rövidítés azokra az italokra vonatkozik, ahol a párlat legfiatalabb alkotóeleme legalább hatéves, de a nagy átlag ennél a törvényi előírásnál sokkal több időt, sokszor húsz esztendőt is eltölt a tölgyfahordóban.

\"\"

Napoleon – A hivatalos verzió szerint az XO-nak megfelelő kategória, azonban illik vigyázni vele, mert sok, nem Cognac vidékéről származó brandy esetében is használják, amikor gyakorlatilag nem jelent semmit, mindössze a cognac-ok presztízsét vennék kölcsönbe.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!