Aki kimarad, az lemarad
Egyre többen csatlakoznak a Magyar bor – Személyesen ernyőmárkához és profitálnak belőle
2021-01-11 | Geri ÁdámMilyen eszközökkel segítették a magyar borágazatot a Covid alatt? Becslésük szerint mikor lesz az újranyitás? Hogyan sikerült a bor.hu első éve? Miért érdemes rá regisztrálni? A Magyar Turisztikai Ügynökségen belül működő „Magyar bor – Személyesen” műhely két munkatársával beszélgettünk. Páros interjú Szűcs-Balás Verával és Gál Zsomborral.
Mik a hivatalos számaitok arról, mekkora veszteség érte a hazai borturisztikai ágazatot 2020-ban a Covid miatt?
Gál Zsombor: A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adatai alapján az év első nyolc hónapjában 5,7 millió vendég összesen 16 millió vendégéjszakát töltött el Magyarországon. Ez körülbelül az 50%-a az egy évvel korábbi szintnek. A belföldi vendégforgalom közel 30, a külföldi nagyjából 70%-os visszaesést mutatott, így jött ki a feleződés. Ami nagyon hiányzott 2020-ban a borászatok elmondása szerint, az a rendezvényturizmus, a csoportok, cégek által generált forgalom, valamint a tengerentúlról érkező vendég. Cserébe viszont Közép-Európából, a szomszédainktól sokan érkeztek és mi magyarok is elindultunk felfedezni az országot, benne a borvidékeket. A pincészetek ráadásul arról számoltak be, hogy nagyobb volt a vendégköltés, vásárlókedv, mint a megelőző években. Ez nem csoda, hisz aki közelről, gépkocsival jön, meg tudja pakolni a csomagtartót is. Mindez, azt gondolom, egy fontos következtetés a jövőre nézve: borturizmusban belföldre és a közeli külföldre érdemes koncentrálnunk.
Hogyan lehet meggyőzni ezeket az embereket, hogy majd a határok újbóli megnyitását követően is itthon barangoljanak, illetve hogy ne a nagyvilágban röpködjenek?
G.Zs.: Természetesen ez egy hosszú folyamat, sok munkával jár. Teljesen nulláról indulva azonban még nehezebb lenne. Ha valaki most elment Villányba vagy Tokajba, és megtetszett neki a milliő, akkor eleve nyitottabb lesz a további borvidékekre is.
Szűcs-Balás Vera: Kicsit arra a folyamatra hasonlít ez, mint amikor egy külföldi elkezdi megismerni Magyarországot. Első tartózkodása alkalmával megnézi Budapest kötelező attrakcióit, ha másodszor is eljön, akkor talán eljut Szentendrére, Visegrádra, harmadszor megint másfelé veszi az irányt. Ugyanez a fokozatosság érvényesülhet a borturizmusban. Éppen ezért fontos, hogy két éve elindítottuk a média munkatársainak a study tourjainkat a kevésbé ismert borvidékeinkre. Előfordulhat, hogy egy borturista már kipipálta Egert, Tokajt, Villányt, haladna tovább, de nem is tudja, hogy létezik Tolnai borvidék vagy az avasi pincesor Miskolc közepén.
A népszerűsítő study tourok tavaly értelemszerűen megakadtak, helyette sajnos akutabb problémák merültek fel az ágazatban. Hogyan tudott a területetek segíteni ebben a krízishelyzetben?
Sz-B.V.: Természetesen mi is újraterveztük a tavalyi tevékenységünket, hiszen nincs értelme a kijárási tilalom alatt utazásra buzdítani az embereket. A study tourok valóban elmaradtak, de voltak programok, képzések, amiket áttettünk az online térbe. És persze megváltozott az alapvető borturisztikai üzenet is, a hangsúly a magyar bor és a magyar borkultúra megismerésére került általában. Egyre többet szólunk a szélesebb rétegekhez, azokhoz is, akik nem annyira járatosak a borok világában, viszont nyitottak rá. Meggyőződésünk, hogy
ha „boros nemzet” szeretnénk maradni, ahhoz a jó borok mellett megújult fogadókészségre is szükség van
a fogyasztók részéről. Legyen meg az alaptudásuk az embereknek például arról, hogy a tradicionális ételeink mellé milyen bor illik és az kerüljön is oda a vacsoraasztalra. A mérsékelt borfogyasztás képezze a mindennapi életünk részét függetlenül attól, hogy értünk-e hozzá. Erre most már ott van a bő egy éve elindított bor.hu, az információs tárházából bárki számára megszerezhetők az említett alapismeretek. Aztán ha ezáltal felkeltettük az érdeklődést és újra beindulhat a turizmus, remélhetőleg el is látogatnak valamelyik borvidékre.
Az MTÜ hogyan kalkulál, mikor következhet ez be legkorábban?
G.Zs.: Azt valószínűsítjük, hogy két ütemben tér majd vissza az élet a rendes kerékvágásba. Először a magyarok és a közeli országokból érkező turisták jöhetnek majd szóba, és csak utána indul meg a globális turizmus. De hogy ez mikor történik meg, azt sajnos még nem lehet tudni. Mi mindenesetre úgy készülünk, hogy már tavasszal elindulhat az élet, ehhez igazítva vannak terveink, eszközeink. Összeállítottunk egy teljes kiadvány-portfóliót, ami most januárban megy a nyomdába és utána elkezdjük terjeszteni a Tourinform irodákban és a partnereinknél. Nagy erőkkel dolgozunk a bor.hu további fejlesztésein, hamarosan érkezik mellé egy mobil applikáció. Készítettünk tavaly ősszel borturisztikai imázsfilmet, ami szintén csak arra vár, hogy elérhető közelségbe kerüljön az újranyitás és bemutassuk.
Ha valóban két ütemben megy majd az újrakezdés, annak következménye lesz-e, hogy az MTÜ még erősebben a hazai borturistákra koncentrál?
Sz-B.V.: Mint a legtöbb ország, mi is azzal tervezünk, hogy először a belföldi turizmus indul újra. Ez azért is fontos, mert az utazási szokások és igények utóbbi években tapasztalható megváltozása eleve kedvez a borvidékeknek. Lehetőség van a kis létszámú túrákra, természetközeli programokra a dűlőkben, az egyre népszerűbb „slow élmények” gyűjtésére például egy borásszal beszélgetve. Ma leginkább ezeket keresik. A magyar borvidékek sokszínűségét szeretnénk intenzíven kommunikálni, nem elfeledkezve közben a potenciális nemzetközi érdeklődőkről sem, hisz nem szeretnénk lemaradni, ha megint beindul a verseny. Természetesen jelenleg a nemzetközi kommunikációt csökkentett üzemmódban visszük, erőforrásainkat elsősorban a bor.hu angol testvérére, a winesofhungary.hu-ra összpontosítjuk.
A Covid miatt is megváltozhatnak tartósan az utazási szokásaink és ha igen, hogyan?
Sz-B.V.: Az egész életünk tervezhetősége megváltozott, előtérbe került az elővigyázatosság már az utazás tervezésekor és ez bizonyosan még egy ideig velünk marad. Várható, hogy legelőször közeli célpontokat fogunk keresni vagy nem túlságosan előre foglalva tervezzük utunkat. Tavaly sok külföldre vágyó bajlódott repülőjegye árának vagy szállodai foglalójának visszaszerzésével és nem minden esetben jártak sikerrel. Készült tanulmány arra vonatkozóan is, hogy az online marketing bizonyos formáival kapcsolatban is kényszerűen megváltozik a hozzáállásunk, kevésbé lehetnek hatékonyak az ilyen eszközök, ahogy folyamatosan veszítenek az újszerűségükből. Persze ezek jó része egyelőre spekuláció, sok mindent nem látni még előre.
Irodátok sok programja a webre költözött. Maradnak ezek a nyitás után is ott, vagy visszatértek a study stourokhoz, „fizikai” képzésekhez?
Sz-B.V.: Jó volt megtapasztalni, hogy az online kezdeményezéseink iránt is nagy az érdeklődés, hogy a turizmusban és vendéglátásban dolgozók mennyire nyitottak a fejlődésre még ebben a formában is. Jó lenne, ha a borainkkal is eljutnánk oda, ahova például a termálvizeink már eljutottak: az ágazatban dolgozók ismerjék fel, micsoda értéket képviselnek és vonzerőként tekintsenek rájuk, amikor vendégeket próbálnak egy adott desztinációba „csábítani”. A személyes jelenlétet igénylő programok szerintünk hatékonyabban szolgálják e cél elérését. Mélyebben marad meg az élmény, az ember elkötelezettebbé válik az ügy iránt, ha kapcsolatot teremt a kollégáival, az előadókkal, ha borkóstolás is be van iktatva a napirendbe. Úgyhogy szeretnénk jövőre folytatni a „turnékat”, miközben bizonyos tartalmak esetében megtartjuk az online platformot. Annak nagy előnye többek között, hogy a hasznos tudásanyag bármikor visszanézhető, nincs korlátja a résztvevők számának, vagyis összességében szélesebb körhöz tudunk vele eljutni.
2019 óta működik bor.hu. Mik az első tapasztalatok, mennyien és mire használják az oldalt?
G.Zs.: Eddigi életpályája több szakaszra osztható. Nagyjából tavaly tavaszig elég kezdetleges állapotban volt még, sokat fejlesztettünk rajta azóta, új menüpontokat hoztunk létre és a borászatkeresőbe regisztrált pincészetek száma is elérte az általunk kritikusnak gondolt 200-as számot. Ez azóta egyébként már a 300-at is meghaladta. Ősszel elindult a winesofhungary.hu, valamint lement egy az MTÜ digitális platformjait népszerűsítő kampány, ami a bor.hu-t is érintette. Ennek eredményeként a
látogatottságunk átlépte a heti 30 ezres számot, a google-ban boros kulcsszavakra keresve az elsők között jövünk fel.
Sok még vele a munka, de úgy becsüljük, idén az oldal elnyeri végleges formáját. Fontos megemlíteni, hogy tartozik hozzá Facebook- és Instagram-felület is, ott is folyamatosan emelkedik a követők száma. Egyelőre könnyedebb tartalmakat osztunk meg ezeken, borvidékekről, szőlőfajtákról, amik meghozzák a kedvet a magyar borokhoz.
A bor.hu-ra a magyar bor nyitóoldalaként is szoktatok hivatkozni. Hogy ezt a szerepet be tudja tölteni, ahhoz az kell, hogy a borászok magukénak érezzék, értékes megjelenési felületként tekintsenek rá, vagyis a fogyasztók tényleg egy széles merítéssel találkozzanak mindenek előtt a borászatkereső menüpontban. Mivel tudjátok őket ösztönözni?
Sz-B.V.: Többen jelezték a már regisztrált pincészetek közül, hogy a bor.hu-nak köszönhetően találtak maguknak új partnereket, kereskedőket vagy éppen egyéni vendégeket. Nem vesz sok időt igénybe a regisztráció, ingyen van, minden segítséget megadunk, hogy leküzdjük az olykor felmerülő technikai nehézségeket, vagy eleget tegyünk az egyéb kéréseknek. Ha kell, képet vágunk méretre, ha kell, lefordítjuk a bemutatkozó szöveget angolra, hogy ez ne lehessen akadálya a megjelenésnek. És, mint a fenti példából láthatjuk, kereskedői és fogyasztói oldalról egyaránt hasznot hozhat. Szerintünk egyébként a borvidéknek is érdeke, hogy minél több tagja fent legyen a keresőben. Egy potenciális borturista nem biztos, hogy oda tervezi a hétvégéjét, ahol csak 1-2 borászatot talál. Más a helyzet, amikor több tucatnyi közül válogathat akár hosszabb tartózkodással tervezve, és a szűrőfunkció segítségével részletekbe menően kiválaszthatja a számára legmegfelelőbbeket.
G.Zs.: A regisztrációval ráadásul távolról sem ér véget az együttműködés. Folyamatosan kommunikáljuk a borászatok felé, hogy a regisztrált pincészeteknek megjelenést biztosítunk a további kiadványokban, kampányokban, figyelembe vesszük őket lehetséges helyszínként a tanulmányutak, képzések szervezésénél. De említhetem azt is, hogy az MTÜ nemzetközi igazgatósága, vagy a Külgazdasági és Külügyminisztérium is winesofhungary-re hivatkozik, ha külföldről érkezik érdeklődés. Reményeink szerint hamarosan tényleg megkerülhetetlenné válik az oldal, ha magyar borról van szó.
Sz-B.V.: Azokat a borászatokat is bátorítjuk a regisztrációra, akik időszakosan vagy tartósan nincsenek felkészülve vendégek fogadására. Ez is feltüntethető és bármikor módosítható az oldalon. Viszont akkor teljes értékű egy adatbázis, ha mindenki megtalálható benne.
Mik az előttetek álló legfontosabb feladatok az idei évben?
G.Zs.: Folytatjuk a borturizmus lehető legszélesebb körben történő népszerűsítését, ennek érdekében további kampányokat terveztünk. A borászatokat még elkötelezettebbé akarjuk tenni a közös ügy iránt, ezért járjuk tovább a borvidékeket, hogy bemutassuk személyesen a projektjeinket. Az oktatási programokkal sem állunk le, valamint, amikor már lesz értelme, elkezdjük reklámozni a winesofhungary oldalt.
Sz-B.V.: Már a kezdetekkor megfogalmaztuk, hogy problémás kijelölni célokat anélkül, hogy látnánk, hol tartunk. A borturizmust nagyon nehéz meghatározni számokban. A Központi Statisztikai Hivatal vendégéjszakákkal kapcsolatos kimutatásából nem derül ki, a turisták milyen motivációval érkeztek az adott szálláshelyre, volt-e tartózkodásuknak borturisztikai eleme. A bor.hu oldalra regisztrált pincészetektől az oldal indulásától kezdve egy nagyon rövid kérdéssor keretében már kértünk be adatokat, ezt idén is megtesszük, így fokozatosan elkezdhetünk foglalkozni a tendenciák kutatásával, elemzésével. Folytatjuk a fotótárunk bővítését, frissítését, ezt 1-2 évente meg kell lépni. Ötletből és tennivalóból rengeteg van, gyakorlatilag végtelen a lehetőségek tárháza, amivel a magyar bor ügyét tudjuk segíteni.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Küldetésük a magyar bor (X)
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!