Kreatív ötletek és tanácsok a turizmus fejlesztésére (nem csak) borászatoknak
Webináriumot tartottak a témában elismert hazai szakemberek
2020-12-13 | VinoportVilágrekord dőlt meg december 10-én délután 14 és 17 óra között: a magyar borturizmust segítendő ilyen rövid idő alatt ennyi kreatív ötlet és tanács még soha nem hangzott el. A Magyar Turisztikai Ügynökség és a Borkollégium közös szervezésében online szemináriumot tartottak idegenforgalmi és turisztikai szakembernek.
Közel 200 idegenvezető, turizmusban dolgozó szakember csatlakozott rá december 10-én a „Borturizmus Magyarországon 2020” című webináriumra. A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) és a Borkollégium által szervezett továbbképzés az MTÜ két éve indított, a teljes magyar borturizmus megújítását célzó projektjének újabb állomása volt. Ennek keretében létrehoztak már egy közösségi ernyőmárkát és a hozzá tartozó „Magyar bor – személyesen” arculatot, valamint a bor.hu oldalt, study tourokat szerveztek a média munkatársainak több borvidékre (Pannonhalmán és Neszmélyen mi is jártunk), tavaly több állomásos borszakmai továbbképzést tartottak a Tourinform hálózat munkatársainak, idén ősszel pedig pedig elindították a Bor a vendéglátásban képzéssorozatot.
A Covid miatt az előbb felsorolt programok szünetelnek, ám hogy ne kelljen teljesen leállni, az ötletfelelősök létrehozták az online szemináriumot, ami a borvidékeken helyben megtapasztalható (és megkóstolható) élményeket leszámítva mindent megadott, amire az embernek egy színvonalas oktatás során szüksége van.
Az egy délutánt felölelő előadássorozatnak az MTÜ részéről Gál Zsombor, a Borkollégium részéről dr. Harsányi Dávid volt a házigazdája. Utóbbi egyben előadóként is részt vett, hiszen munkatársával, dr. Hlédik Erikával együtt ők jegyzik a 2016-ban elindított Nagy Bor Tesztet, a borfogyasztási és borvásárlási szokásokat kutató legnagyobb hazai online felmérést.
Borturizmus a számok tükrében
A hazai borturizmus helyzetének elemzése, összefoglaló statisztikák
előadók: dr. Harsányi Dávid, dr. Hlédik Erika (a Nagy Bor Teszt kutatói)
A két szakember ezúttal a borturizmus szempontjából releváns eredményeket ismertették, amiből akad bőven, hiszen 2018-ban például éppen az MTÜ közreműködésével kifejezetten erre irányuló kérdések is rákerültek a kérdőívre.
Az előadásuk legfontosabb pontjai:
- A borturisták ma már egyáltalán nem csak a magas státuszú emberek köréből kerülnek ki, ez többé nem az „elit szórakozása”
- Az emberek vágynak a személyes találkozásra a borásszal.
- Évente legalább egy bortúrán részt vesz a tesztet kitöltők 39%-a, legnagyobb arányban a 30-39 éves korosztályból. 38 százalék egyáltalán nem vesz részt ilyenen, döntő többségük azonban nyitott lenne rá a későbbiekben.
- A bortúrák preferált időtartama 2-3 nap, vagyis a desztinációknak ennyi időre szórakozást nyújtó csomagokban célszerű gondolkodniuk.
- A borvidék kiválasztásánál fontos vonzerőt jelentenek a környék egyéb látnivalói, attrakciói. Ez szintén a komplett csomagok összeállítása mellett szól.
A hazai borturizmus értéktára
Borvidékek, borfesztiválok, bor-gasztronómiai helyszínek és attrakciók a fókuszban
előadó: Ercsey Dániel (a Budapesti Metropolitan Egyetem előadója, a Winesofa.eu főszerkesztője)
Ercsey Dániel borszakíró előadásában megszámolhatatlan mennyiségű külföldi példát hozott, de emellett nem feledkezett el arról sem, hogy felsorolja azokat a hazai értékeket, jó kezdeményezéseket, amik már léteznek és arra várnak, hogy kihasználják őket.
Az előadása legfontosabb gondolatai:
- Mindenkire borturistaként kell tekinteni, aki utazása alatt megiszik egy pohár helyi bort. Az kell elérni, hogy ez olyan élményt jelentsen számára (a körítéssel együtt), hogy haza akarja vinni az adott bort, vagy később vissza akarjon térni.
- 2020-ban kétféle borturista létezik: a borral most ismerkedők a híres borvidékeket (Toszkána, Bordeaux, Napa-Völgy) részesítik előnyben, a tapasztaltabbak számára a hívószó az újdonság, a rejtett kincs. Az utóbbiaknak köszönhetően manapság a top boros úticélok a szaklapok szerint Thaiföld, Szaloniki, Svájc, Moldova, Izrael, Bécs, Dél-Afrika és Argentína.
- A legsikeresebbek azok a borvidékek, ahol a természeti környezet, az épített örökség és a borminőség a legjobb arányban van jelen.
- Nem elég az ültetett borkóstoló egy teremben, dűlőtúra, piknik, szelfipont, dűlőkoncert, sztori kell.
- A bor a jó étel nélkül nem ér semmit, a borvidék gasztronómiai kínálatát is fel kell emelni.
- A bormarketing csak akkor ér valamit, ha a célközönségre lövünk vele, megpróbálni mindenkit megszólítani pénzkidobás.
- Amerika és Nyugat-Európa számára az „organic food and wine” most a kulcsszó, mindenhol ezt keresik.
- Ne féljünk tanulni Ausztriától, ahol elképesztő fejlesztést vittek végbe az elmúlt negyed évszázadban. Wachauban, vagyis az „osztrák Dunakanyarban” ma már nincs olyan szállodahajó, amelyik ne állna meg, és az utasok ne szállnának ki legalább egy borbárt meglátogatni. Fertő tó legnagyobb dobása, hogy elérték, Londonon kívül Európában még a ruszti Weinakademie-nél lehet WSET nemzetközi diplomát szerezni. Az itt tanuló nemzetközi társaság később mindenhova elviszi az osztrák borok hírét.
- Az átlag külföldi turista semmit nem tud a magyar borokról, de mit várjunk el, ha sok magyar szintén nem ismeri azokat. Megrekedtünk annál, hogy XIV. Lajos tokaji aszút ivott és hogy az egri várvédők a bikavérnek köszönhették a győzelmüket a törökök felett.
- A külföldieket fogadó turisztikai szakembereknek képben kell lenniük a borokkal kapcsolatban, a legkülönbözőbb kívánságokra (hol igyon az, aki 50 éves bort, chardonnay-t, bort hamburgerhez stb. szeretne inni?) is tudniuk kell megoldást kínálni. És mindezt idegennyelveken.
Ercsey Dániel szerint ezek a már létező jó példák itthonról, arra bátorítja a turizmus szereplőit, hívják fel rá a külföldi turisták figyelmét, vagy akár szervezzék bele az itt tartózkodásukba:
- Budapest a borbárok városa: széles választék, fesztelen hangulat, idegennyelvet beszélő felszolgálók. Léteznek pár órás, vezetett budapesti bortúrák, ezeket nyugodtan promózhatják az idegenvezetők.
- Nagy fejlődésen megy keresztül az egri Szépasszonyvölgy, egyre több minőségi vendéglátóhelyet nyitnak
- Sok borászat már túllépett a sztenderdeken: a villányi Bock Borászat konferenciateremmel is redelkezik, a Gere Crocus hotelben a wellness legalább olyan hangsúlyos, mint a bor.
- Megújulóban Tokaj városa is, a régió legjobb kávézója itt üzemel, a Hétszőlő tulajdonában lévő Rákóczi pince új életre kelt, a Bodrogot és a Tiszát ellepték a nyaralóhajók.
- „A bor csak a koronaékszer egy jó nyaraláson”
Ilyen egy jó borturisztikai helyszín!
Kerekasztal beszélgetés a hazai borturizmus három izgalmas helyszínének képviselőjével
résztvevők: Gere Andrea (Gere Attila Pincészete), ifj. Lőrincz György (St. Andrea Szőlőbirtok), Oroszlán Tamás (Tokaj-Hétszőlő), Ercsey Dániel, moderál: dr. Harsányi Dávid
Gere Andrea:
- Összetett élményt akarnak adni a vendégeiknek
- Villányban szerencsére rengeteg a közös kezdeményezés, aminek következtében a borturista borvidéki szinten megkapja az élményt
- Aki elmegy Villányba, az valószínűleg célirányosan, a borok miatt teszi. Ettől függetlenül nem feltétlenül egy ültetett, feszengős, „tudományos” borkóstolóra vágyik. Van, aki csak lazán „borozgatni” szeretne. A pincészetek feladata, hogy felmérjék és kielégítsék az igényeket.
- A Gere pincészetnél a vendégek 80%-a magyar, ami a járvány (és a külföldi turisták elmaradása) miatt jól jött nekik 2020-ban, ezzel együtt természetesen ők is fel vannak készülve külföldiek fogadására
Oroszlán Tamás:
- A kínált csomagban minden apró részletnek stimmelnie kell, így tudnak élményt nyújtani
- Az összes munkatárs felelőssége nagy, mindenkinek azonosulnia kell a pincészet hivallásával, hiszen bárki vezeti körbe a látogatót a birtokon, azt ugyanolyan odaadással kell tegye.
- „A tokaji aszú kicsit olyan, mint a mikulás: mindenki ismeri, de senki nem látta még”. Az emberek nem igazán tudják, mire számítsanak, amikor a borvidékre érkeznek
- Tokajban elképesztő kincsen, történelmi örökségen „ülnek”, amivel sokszor a helyiek maguk sincsenek tisztában.
- A Hétszőlőnél kinyitották a birtokot, mert látják, hogy a mai borturistáknak erre van szükségük: padokat helyeztek el a szőlők között, bárki besétálhat, leülhet; videókat készítettek a munkájukról; a bemutatókra kőzetmintákat visznek. Megpróbálják az élményt minél színesebben átadni, mert akkor az ember otthon is könnyebben kibont egy palack aszút.
- Fontos az együttműködés a helyi termelőkkel, csak fokozza az élményt, ha a borhoz kínált pogácsát a szomszéd néni készítette. Oda-vissza működik egymás ajánlása is.
- Külön jó pont a vendégnél és fokozza a vásárlókedvet, ha az anyanyelvén tudják megszólítani.
Ifjabb Lőrincz György:
- Céljuk a borvidék páratlan adottságainak, hagyományainak, kultúrájának bemutatása a borok által
- Egerben nagyon sok élmény várja az embert a boron kívül is: történelmi városrész, gyógyvíz, színvonalas éttermek, Bazilika és zarándokhelyek.
- A vendégek igényeihez és lehetőségeihez igazítva kell többféle kategóriában élményt kínálni, azonban mindig a legmagasabb színvonalon.
- A borbárjukban a kollégának ugyanúgy át kell tudnia adni a borászat filozófiáját, csak úgy hiteles az egész.
- A borkóstolóikon helyi kézműves sajtokat és bagetteket szolgálnak fel, de olyan is van, hogy helyi festők képeit állítják ki a borászatnál. A lényeg, hogy erősítsék az összefogást és mindent megmutassanak a régió kincseiből.
A kerekasztal végén Ercsey Dániel, mintegy összefoglalásként, elmondta, az elhangzottak alapján éppen a beszélgetésben részt vevő borászok azok a szereplők, akikre építhet a hazai borturizmus. „Ők ismerik a borvidékük minden részletét, azokat az apróságokat is, ami által az emberek nemcsak bort, de valódi élményeket kapnak.”
Kéz a kézben a borturistával
A sikeres boros program, a turistákkal legtöbb időt eltöltő, az élményeket velük együtt átélő idegenvezető szemén keresztül.
előadók: Wurmb Andrea idegenvezető és Jánosi Csilla, a Wine a’More utazási iroda képviseletében
Először Jánosi Csilla mondta el a tapasztalatait az utaztatók, vagyis a bortúrákat szervező irodák oldaláról.
- Sokan ma már nem is csak a bor miatt érkeznek a borászatokhoz, hanem például egy koncert vagy fesztivál kedvéért (Palóznaki Jazzpiknik, Gere Jazz Fesztivál), egy főzőkurzusra, vagy wellnessezni
- Térképezzük fel előzetesen a vendég ismereteit, igényeit
- A szakmai vendéget teljesen máshogy kell kezelni, mint a laikust. A kísérő viszont minden esetben értsen valamennyire a borhoz, ismerje az alapvető szakkifejezéseket idegennyelven is.
- Ha más céllal is utaznak ide, egy csoportnál jó lehet a túra elején (összecsiszolódás) vagy végén (kellemes emlék) egy boros program
- Egy bortúra is legyen változatos, ne csak borászatról borászatra hurcoljuk a vendégeket, iktassunk be egyéb programokat.
- „A borászat nem étterem” – sokszor cateringgel intézik az ételt, ezért nem annyira rugalmasak, előre tájékozódjunk a vendégek esetleges ételintoleranciájáról
- A jó bortúra oldott hangulatú, miközben ismereteket is átad (beleértendő a kulturális, földrajzi, művészeti, építészeti stb.)
Wurmb Andrea idegenvezető szintén a saját tapasztalatait osztotta meg arról, mire van szükségük a borturistáknak.
- Az egyik leghatékonyabb marketing, ha a vendéget a mi oldalunkra állítjuk, mert utána ha hazament, ő fogja meggyőzni a barátait, hogy jöjjenek el hozzánk
- Ha nem bortúra, csak kiegészítő fakultatív program a bor, akkor az tényleg a lazulásról szóljon
- Ideális, ha a borvacsora, borászat bemutatkozója a szálláshelyen van, így utána csak fel kell mennie a véndégnek a szobájába
- A csomagok összeállításakor ne spóroljunk a vendéglátáson, az emberek hajlandók többet fizetni a minőségi szolgáltatásokért.
- Találjuk meg az egyensúlyt a hagyományos magyar élmények (gulyásleves, cigányzene stb.) és a modern, de kissé uniformizáltak között (Michelin-csillagos nemzetközi konyha), mert mindkettőre van igény
- Aki nem a bor miatt utazik Magyarországra, annak ne akarjunk túl sokat megmutatni, inkább csak a legjellemzőbbeket
- A borbár is jó, de ha van idő, mindenképpen látogassunk meg egy pincét a vendéggel, az az igazi élmény számára (még a szakmabeliek is értékelik, ha a borász vagy valamelyik családtag mondja el a személyes történetüket)
- „A magyar borok megismerése és megismertetése vendégnek és idegenvezetőnek egyaránt szép és izgalmas kihívás”
A Magyar Turisztikai Ügynökség borturisztikai eszköztára
Digitális platformok, nyomtatványok, egyéb eszközök a közös sikerért
előadó: Gál Zsombor (MTÜ Borturizmus és Borkommunikációs Terület)
A nap utolsó felszólalójaként az MTÜ részéről Gál Zsombor ismertette azokat az általuk létrehozott eszközöket, amikkel segíteni tudják a turizmusban dolgozó szakemberek munkáját.
- A bor.hu oldalon szabadon elérhető és felhasználható modern képanyag és videós tartalmak
- Borturisztikai térképek digitális és nyomtatott formában
- Általános katalógus és leafletek, amiket igény esetén nyomtatott formában is eljuttatnak bárkinek
- Régiós kiadványok, benne a borászatok mellett egyéb turisztikai attrakciókkal
- bor.hu borászatkereső szűrő funkcióval, benne már több, mint 300 regisztrált hazai borászattal, boros programokat összegyűjtő almenüvel, statisztikákkal, tanulmányokkal
- Képzések (jelenleg online, ezek elérhetők a kepzes.bor.hu oldalon)
A délután zárásaként a hallgatóság tagjai egy kérdezz-felelek játékban vettek részt, a leggyorsabban válaszolók borokat nyertek.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!