Borkommunikáció 14: Mire figyeljünk bormárkanevek adásakor?
Kérdések és válaszok
2019-05-26 | VinoportBorkommunikáció sorozatunk e heti részében az előző két hét külföldi, illetve hazai kitekintése után a nyelvész szerző ezúttal konkrét tanácsokat ad a márkanév-választással kapcsolatban.
Fotó: instazu.com
Hasznos-e, ha a bornak márkaneve van?
Igen. A márkanév egyrészt segíthet abban, hogy eligazodjunk a borok széles választéka között – ezáltal lesz a bor megtalálható –, másrészt a név által a bor jobban pozicionálhatóvá válik.
Legyen-e a márkanév magyar?
A magyar piacon ez segítség lehet. Egy latin nevű bor nevét valószínűleg nehezebben jegyezzük meg – ugyanakkor a nem magyar nevek emelhetik a bor presztízsértékét.
Szükséges-e, hogy a márkanév a pincészet nevére utaljon?
Részben. A borokat kedvelők pontosan ismerik az egyes termőhelyek és pincészetek borait, az ott várható minőséget. Egy laikusnak azonban a pincészet neve nem biztos, hogy segítség.
Van-e a humoros nevű boroknak létjogosultsága?
Természetesen. Ezek a borok kiválóak lehetnek alkalmi fogyasztóknak, baráti összejövetelekre, illetve ajándéknak – és nem utolsósorban egy-egy humoros név a borászat ismertségét is növelheti.
Érdemes-e a márkanév történetét megosztani a fogyasztóval – például jelölni a címkén vagy a pincészet honlapján?
Valószínűleg igen – a szerző által megkérdezett borászok mind kifejtették, hogy a fogyasztók érdeklődnek a nevek eredete iránt.
Milyen további általános összefüggéseket lehet hasznos figyelembe venni bormárkanevek adásakor?
Kinek szól a név? Laikus, alkalmi borfogyasztónak vagy a borokhoz jobban értő ínyenceknek? A borfajtákat jól ismerő fogyasztó elolvasva a nevet érti, és tudja, mit várhat például egy adott termőhelytől, szőlőtől vagy pincészettől; ezzel szemben az alkalmi borfogyasztónak a termőhely, a szőlőfajta vagy a pincészet neve nem feltétlenül hordoz jelentést.
Megjegyezhető-e a név? Egy 4-5 tagból álló név valószínűleg kevésbé megjegyezhető, mint egy rövidebb, egyértelműen azonosítható név. Kiejthető-e a név? Ha a bor nevét nem tudjuk helyesen kiejteni, akkor kisebb valószínűséggel rendeljük például azt étteremben. Jó példa a problémára a Cserszegi fűszeres esete, amelynek angol neve – egy zseniális marketingfogással – Unpronouncable Wine (’kiejthetetlen nevű bor’) lett, mivel a magyar név kiejthetetlen volt a magyarul nem beszélő fogyasztók számára.
Kreatív bormárkanevek
A szerző többet is meg tudna nevezni – így például Miklós Csabi móri borászatának Mór-nevei (Marylin Mórról, Roger Mór, Demi Mór, Gimme Mór) biztosan dobogósak lennének, ugyanúgy, mint Maczkó Róbert medveborai (Medve álom, Nagymedve, Kismedve). Mindkettő humorosan és kreatívan ötvözi a bor egy-egy fontos jellemzőjét – pincészet helye, illetve a borász neve – hírességek neveivel, illetve köznyelvi szavakkal.
A dobogó felső fokára a szerzőnél viszont ifjabb Márkvárt János Ezerötös bora kerülne. A bor ötlete egy pincészetlátogatás emlékeként fogalmazódott meg, és nevét Márkvárt „dűlőjáró” kék Ladájáról kapta. A név és a címke a szerző gyerekkorának egyik gépkocsiját és egyben kedvenc játékát – a kevésbé fiatal generáció által közismert autókvartettet – idézi. Utóbbit a címke dizájnja hűen másolja, míg a márkanév kétszeresen Ezerötös – amellett, hogy az „ezerötös” (1500 köbcenti) Lada gépkocsiról kapta a nevét, a bor ára is 1500 Ft.
>>> A Márkvárt és miklóscsabi palackok nemcsak ötletetesek, de a tartalmuk is elsőosztályú. Válogasson a Winelovers Webshopból törés- és dugógaranciával!
Századvég Kiadó
A Századvég Alapítvány keretein belül működő Századvég Kiadó gondozásában a történettudomány, a politikatudomány, a jogtudomány, a társadalompolitika, a szociológia, a kommunikáció, a külpolitika és a filozófia témaköreiben jelennek meg hazai és külföldi szerzők művei.
„A Századvég Kiadó nagy vállalkozásba kezdett: az egyedülálló és teljesen újszerű Borkommunikáció kötet e széles témakör minél nagyobb szeletét kívánja lefedni, húsz szerző és harmincnál több fotográfus közreműködésével. Az impozáns kiállítású, egyben informatív kötet nem titkolt célja a borkommunikációs alapvetésen túl a minőségi, magyar borok fogyasztásának népszerűsítése.” (Font Sándor, az Országgyűlés Mezőgazdasági Bizottságának elnöke)
További információ: www.szazadveg.hu
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Magyar fotós, a Borkollégium oktatója nyerte az OIV Centenáriumi fotópályázatát
Küldetésük a magyar bor (X)
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!