Kérdések és válaszok a hazai borpiacról
Nemzetközi Bormarketing Akadémia tanulságai
2018-12-05 | VinoportVéget ért a Budapesti Gazdasági Egyetemen a Nemzetközi Bormarketing Akadémia rendezvénysorozat, amely a hazai borpiac kihívásait, és az arra adható válaszokat vizsgálta. A négy alkalmon neves szakemberek, valamint a közönség járt körbe egy-egy izgalmas témát. Íme a tanulságok.
2018-ban izgalmas előadássorozatot hirdetett meg a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) Nemzetközi Bormarketing Akadémia címmel. A rendezvényt a BGE Marketing Tanszékének kollégái - Totth Gedeon, Harsányi Dávid és Szabó Zoltán - hívták életre, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megismertessék a fiatalokat és az érdeklődőket a borágazat fontos vonatkozásaival, marketing kihívásaival.
A négy alkalom során a szakma jeles képviselői több speciális területet is érintettek előadásaikban, többek között a borágazat jelenlegi és jövőbeli helyzetét, a borexport kihívásait és lehetőségeit; a boresemények sikertényezőit és végül a bormarketing gyakorlati megoldásait.
A nyitó alkalom során szakemberek és magyar borászok által nyert betekintést a közönség a borágazat hazai helyzetébe. Totth Gedeon, az egyetem Kereskedelem és Marketing szakvezetője hazai kutatások alapján ismertette az ágazatot fenyegető tényezőket (pl.: természeti problémák, stratégia hiánya). A Gróf Buttler Borászat értékesítési igazgatója, Konkoly Mihály bemutatta pincészetük történetét, jelenlegi fejlődését és előremutató megoldásait. Az első alkalom záró előadója Laposa Bence, a Laposa Birtok vezetője és a Balatoni Kör elnöke, a balatoni régió borászatainak kihívásairól, és a Balatonbor fejlődéséről mesélt.
A rendezvény második állomásán már a hazai borexport helyzete került a fókuszba. A BGE egyetemi docense, Kopcsay László bemutatta hazánk borexportjának történetét és jelenlegi helyzetét. Őt követte Bálo Zoltán, a Törley Pezsgőpincészet export értékesítési és marketing vezetője, aki tapasztalatai alapján értékelte a magyar bor nemzetközi megítélését, továbbá beszámolt az általuk készített termékek nemzetközi eredményeiről. Végül Sümegi Zsombor révén ismerhettük meg a magyar bor lehetőségeit Kínában, illetve a kínai borfogyasztási szokásokkal kapcsolatban bővíthettük ismereteinket.
A harmadik - és egyben leglátogatottabb - alkalommal a boreseményekre tértek ki az előadók. Antal Gábor, a Magyar Szőlő- és Borkultúra Nonprofit Kft PR és kommunikációs szakembere a Budapest Borfesztivál több éven át tartó fejlődésébe és a jelenleg megoldandó problémákba engedett. Az osztrák Joanneum Alkalmazott Tudományok Egyetemének Egészségügyi és Turisztikai Menedzsment Intézetének egyetemi adjunktusa, Daniel Binder előadásában Ausztria legfontosabb boros rendezvényeit mutatta be, majd Harsányi Dávid, a BGE docense prezentációjával a látogatóközönség elé tárta a boros rendezvényekről szóló kutatásainak eredményét. Végül a BD Expo Kft ügyvezetője, Máté Szilvia mutatta be a legnagyobb európai borkiállítás, a ProWein Düsseldorf, sikereit.
Az utolsó állomás első előadójaként Máté Balázst, a Marketing Professzorok Kft ügyvezetőjét hallgathatták meg az érdeklődők. Balázs az előadásában kitért arra, hogyan tudnák a borászatok is hasznosítani az online marketing adta lehetőségeket. Őt követte Juhász Ádám, a Juhász Testvérek Pincészetének borásza, aki bemutatta sikertermékük fejlődését, és pincészetük jövőbeli stratégiáját. Majd Geönczeöl Attila, agrárközgazdász, borszakértő ismertette a nemzetközi bormarketingben ismert alternatív stratégiákat. Végül, keretet adva a programnak, Totth Gedeon zárta az utolsó alkalom és az egész eseménysorozat előadóinak sorát. Előadásában beszámolt a Wine in moderation projektről, azaz arról, hogyan korlátoznák az EU-ban a borfogyasztást.
Kiválasztásra került a Budapesti Gazdasági Egyetem három hivatalos bora is:
Száraz fehér kategóriában: Tokaji Üzenet Furmint 2015 / Angyal Borászat
Száraz vörös kategóriában: Királyok 1199 2012 / Ikon Pincészet
Tokaji édes bor kategóriában: 5 puttonyos Aszú 2013 / Chateau Pajzos
Minden alkalommal a jelenlévők saját kérdéseiket is feltehették az előadóknak, így az aktív hallgatóság tette lehetővé, hogy egy kerekasztal-beszélgetés keretei között még jobban beleláthassunk a borászatok életébe, feladataiba. Természetesen a szervezők nem hagyták jutalom nélkül a legaktívabb résztvevőket, ugyanis egy-egy üveg borral jutalmazták az első kérdést, legtöbb kérdést, és a legprovokatívabb kérdést feltevőt is.
A szakmai beszélgetéseket jó hangulatú borkóstoló követte a Gróf Buttler Borászat, a Törley Pezsgőpincészet, a Winelovers és a Juhász Testvérek Pincészete jóvoltából, így meg is ízlelhették az ellátogatók a magyar borászok magas minőségű termékeit.
A BGE Nemzetközi Bormarketing Akadémia eseménysorozat tökéletes alkalom volt a fiatalok számára, hogy megismerkedjenek a bormarketing legfontosabb területeivel, bővítsék tudásukat, valamint a szakmában dolgozónak és a szakembereknek is lehetőséget nyújtott, hogy olyan kérdéseket vitassanak meg, amelyeket igazi kihívást jelentenek a borászatok számára.
Fotó: Pozsonyi Roland - Magyar BOR Intézet
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Küldetésük a magyar bor (X)
Magyar fotós, a Borkollégium oktatója nyerte az OIV Centenáriumi fotópályázatát
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!