Megoldások a Covid-károk enyhítésére kis pincészetek számára – 1. rész
Exkluzív videó a Vinoporton egy olasz kezdeményezésről
2020-12-11 | Kis HajnalkaA világjárvány az életünk minden részére bekúszott. Zárnak az iskolák, otthon kell maradni a gyerekkel, nem tudunk bevásárolni, és az adventi szezon alatt megszokott, karácsonyi vásárokon korzózós délutánoknak is valószínűleg annyi. Az élettér beszűkülése a borászatok számára is komoly következményekkel jár. A most induló két részes sorozat első részében egy olasz kis pince olyan ötletét mutatjuk be, amit itthon is bátran és sikerrel lehet alkalmazni.
Tavasszal Európán belül Olaszországban kezdődött a kijárási tilalmak és bezárások sorozata. Üzletek, éttermek, bárok, uszodák, mozi, színház, minden bezárt. A borivók otthon maradtak, és bár a boros webáruházak forgalma egyik hétről a másikra több száz százalékkal nőtt meg, nem szabad elfelejteni, hogy elsősorban az olcsóbb üvegek forgalmáról van szó. A kis pincék, akik minőséget termelnek, és akik értékesítési csatornája elsősorban fizikai kapcsolatra épül – legyen az a betérő borivó, vagy a helyi étterem – mindebből a forgalomnövekedésből mit sem láttak.
Az elsődleges probléma, amivel szembe kellett nézniük, hogy az előző évekhez képest nem ürült ki a pince tavaszra úgy, ahogy szokott. Ez két okból is gondot jelentett:
- vannak olyan palackok, amelyeket 1-2 évnél tovább nem érdemes tárolni, tehát alapvetően veszélybe került a már palackozott termék,
- az elkövetkezendő szüret után palackozásra szánt bornak sem volt hely a pincében.
Mit lehet tenni ilyenkor? Kézenfekvő megoldásnak tűnik, hogy a pince maga is nyit egy webáruházat, amit sokan megtettek több-kevesebb sikerrel. Ennek hátránya, hogy gyakorlatlan internetezők számára rengeteg előkészülettel és további befektetéssel jár egy olyan időben, amikor a szokásos bevétel is veszélybe került.
Lehet persze olcsóbban árulni a termékeket, és remélni, hogy ilyen-olyan engedményekkel helyet teremtünk az újbornak. Voltak azonban ennél sokkal kreatívabb ötletek is a forgalom felpörgetésére, ebből mutatunk be ebben a kétrészes cikksorozatban kettőt egyenesen Olaszországból.
Fiametta
A „shared economy”, vagyis a „megosztott gazdaság” lényege, hogy abból próbáljunk pénzt csiholni, amink van. A koncepció egyik első megnyilvánulási formája az AirBnB és az Uber volt. Magyarországon működött Yummber is, ami arról szólt, hogy aki egy tálban több személyre főzött például töltött káposztát – mert hogy is lehetne csak egy személyre – az közzétette, hogy aznap este másik 3-4-5 személy még ehet nála.
Ki gondolta volna, hogy ez modell a borágazatban is működhet? Egy olasz pince ennek az ötletnek a mezsgyéjén indult el a koronavírus ideje alatt, és hozta létre a Vino in Vigna vállalkozást.
Ennek lényege, hogy egy borászat a szőlővel bevetett területe egy részét kiadja kezelésbe úgymond olyanoknak, akik saját kezükön szeretnék megtapasztalni, mi és hogyan kerül egy üvegbe.
A szabványosítás után a Vino in Vigna olaszországi túrára indult, a létrehozók ugyanis úgy gondolták, hogy más pincéket is érdekelhetne egy ilyen üzlet. Az egyik első jelentkező a montecolombói Fiammetta borászat.
Egy teljes mértékben családi vállalkozásról van szó. Mesébe illően egy édesapa és három fia viszik az üzletet, amihez az édesanya – Fiametta – névadóként járul hozzá.
A gazdaság korábban teljes körű mezőgazdasági egységként működött, növénytermesztés és állattenyésztés egyaránt a szakterületük volt, majd a 80-as években az édesapa úgy határozott, hogy kifejezetten a szőlőnek szenteli az életét és a szántóföldjét.
Jelenleg megközelítőleg 40 hektáron dolgoznak, amiből 14 hektáron csak szőlőt termelnek – biobor készül belőle - , kétharmad részben vörös, egyharmad részben pedig fehér, amit 300 olívafával borított terület egészít ki, amiből pedig bio olívaolaj készül.
Valconca területén élnek, Riminitől kb. 18 kilométerre, csodás dombos helyen, ahol a szőlőtőkék a tengerszint fölött 250 méteren nőnek. És akkor íme a történetük első kézből (magyar felirattal):
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!