Mit iszunk otthon?
Édes bort műanyagflakonból...
2010-08-23 | Tóth AdriennHa az ember minőségi borok rendszeres fogyasztójaként időről-időre szembesül a nagy magyar valósággal, mindig megrázkódik kicsit. A Gfk évente publikált közleményét olvasni a magyar borfogyasztói szokásokról, mindig garantáltan felér egy hideg zuhannyal. Hiszen például bár 2009-ben 6%-kal nőtt a bort vásárló háztartások száma, az összesen négy millió magyar családnak még mindig csak 52%-a adott ki borért pénzt az elmúlt évben. Ez pedig azt jelenti, hogy 48%-uk egy palackot sem vett, karácsonyra sem, szilveszterre sem, de még ajándékba sem.
Bár hírnek tulajdonképpen az számít, hogy míg a palackozott borok forgalma csökkent, addig a műanyag csomagolásúaké emelkedett, meglepő módon pont ezen információ hátterébe pillantva ismerhetjük meg az egész közlemény számunkra legpozitívabbnak tűnő tényét. Tény tehát az, hogy bár az üveges kiszerelésű borok vásárlása 9%-kal csökkent, és a flakonosoké 74%-kal nőt, arányaiban mégsem olyan rossz a helyzet, hiszen a piacnak még így is csupán 20%-át teszi ki a műanyag csomagolás és 71% marad az üvegpalacknak. Ezek mellett tavaly, az azt megelőző évhez képest 1-ről 3%-ra nőtt a kannás borok aránya, míg ez az érték nem változott a folyós, kimért borok esetében.
A képhez persze érdemes hozzátenni, hogy az általános borfogyasztás is növekedett 5%-kal, ez az emelkedés pedig elsősorban az olcsóbb kategóriát érintette, ami legalább egy kicsit csökkenti a palackos borok nagynak tűnő arányvesztését.
A kutatás ezeken túl megvizsgálta azt is, hol vásárolunk. A borok háromnegyede hiper- és szupermarketekben, valamint diszkontokban kel el. Érdekes, hogy amíg ezek esetében 2009-ben 3%-kal csökkent a forgalom, addig az összpiac 15%-át kitevő kisboltokban 8%-kal nőtt. A legnagyobb változás azonban a közvetlenül a termelőktől történő vásárlások terén tapasztalható, ahol is 16%-kal emelkedett a költés.
A színeket tekintve általánosan a vörös maradt a nyerő, amelyből 2009-ben 15%-kal több fogyott, míg a fehérboroknál ugyanezt a számot kell ellenkező előjellel venni. A tavalyi év egyértelmű slágere a rozé, amelynek eladott mennyisége ezalatt a tizenkét hónap alatt 50%-kal emelkedett.
A különböző édességi fokok arányát a végére hagytuk. A felmérésből kiderült, az összes általunk elfogyasztott bor 58%-a édes vagy félédes. A kettő közül az utóbbi az erősebb a maga 42%-val. A szárazabb kategóriában a félszáraz borok fogyasztása nőtt tavaly 14%-kal, amelyek így a teljes torta 10%-áért felelnek, végül a szárazaknak marad a süti egyharmada.
Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!