A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Rövid borhírek Indiából

Növekvő érdeklődés, luxus márkák, helyi borok

2009-04-03 | Tóth Adrienn


Az indiai borkultúra gyakorlatilag egy évtizede kezdődött, az azóta végbemenő változás azonban szinte mindenkit megdöbbentett a borvilágban. A tíz éve még főleg whisky-t, vodkát és sört fogyasztó közép- és felsőosztály körében ma már szinte elképzelhetetlen, hogy egy vendégségben ne kínáljanak bort.


Az ország GDP-je évente több mint 9%-kal emelkedik, lakossága 1,4 milliárd fő. A világ legnagyobb demokráciája pár évtizeden belül lehagyhatja Kínát. Jelenleg Ázsia több erőteljesen fejlődő országához hasonlóan komolyan változnak az emberek fogyasztási szokásai és életstílusa.

Ez pedig nemcsak a nyugati média beáramlásának hatása, ugyanis megfigyelhető, hogy sok fiatal indiai tér haza, miután Amerikában vagy Európában felsőfokú oktatásban részesült, és munkahelyi tapasztalatokra tett szert. Ők pedig már nehezen mondanak le a korábban megszokott termékekről, élelmiszerekről.

Bangalore városában a kávézók divatja után a helyiek által tavernáknak nevezett borbárok nyílnak az utóbbi időben nyakra-főre. Ehhez részben hozzájárult az, hogy a helyi törvényalkotás az égetett szeszekkel ellentétben a bort preferálja, így a bort forgalmazó vendéglátóhelyek nyitását ahol lehet, megkönnyíti.

Többszöröződik a forgalom

Az előrejelzések szerint a következő két évben újra megduplázódik az értékesített borok mennyisége. A borok iránti érdeklődés főleg a fiatalok és a nők körében erősödik, bár még mindig messze elmarad a sör és az égetett szeszes italok, főleg a whisky mögött. Bár várhatóan a sört hamarosan megszorongathatjuk, a whisky egyelőre biztonságban van.

Az ország jelenleg hetvenhetedik a világ borfogyasztási rangsorában. India az Ázsiában elfogyasztott boroknak mindössze 0,8%-áért felel, míg Kína és Hong Kong ketten együtt 62,7%-ért.

India borforgalmának jelentős részét helyi borok fedezik. Az import borok majdnem fele Franciaországból érkezik, utána pedig a közel 30%-ot lefedő Olaszország következik.

Növekszik a helyi termelés

Jelenleg az indiai az egyik legdinamikusabban növekvő bortermelés a világon. Bár több száz éve készítenek bort az országban, az utóbbi tíz évben zajlott le egy mérvadó fordulat, amelynek köszönhetően ma már az Indiában elfogyasztott borok háromnegyede az országhatáron belülről származik.

A borok minősége a helyi termelők szerint lassan, de biztosan növekszik. Egy vezető indiai borász úgy fogalmazott, hogy míg szerinte ma az országban készített legjobb bor egy 30 dolláros nemzetközi borral bátran felveheti a versenyt, addig öt évvel ezelőtt ezt a számot még csak 12 dollárra tette volna.

Miért jó India felé terjeszkedni?

India lakosságának a többi ázsiai országhoz képest kiemelkedően nagy hányada beszél angolul, köszönhetően a gyarmati éveknek. A fejlődő országokhoz képest az átlagosnál magasabb az emberek iskolázottsága, valószínűleg ezért is nyitottak az idegen kultúrák felé, azonban azok termékeit, szokásait úgy illesztik be a magukéba, hogy ne veszítsék el identitásukat.

A borfogyasztók társadalma még gyerekcipőben jár, de a szakértők körülbelül 30 millióra teszik azt a számot, amelyet várhatóan el fog érni. Ma már nemcsak a nagyvárosokban isznak bort az emberek, sőt a jóslatok szerint egy fejlett indiai borkultúrában a borok 75%-át vidéken fogják elfogyasztani.

A luxustermékek oktatással akarnak tért hódítani

Többek között a Dom Perignont, Chateau d’Yqueme-t és Henessy-t birtokló francia luxus márka, a Louis Vuitton Moët Henessy (LVMH) egy három lépcsős programmal kívánja meghódítani a felsőosztály borrajongóit. Ennek első és logikus lépése, hogy felkerülnek termékei a polcokra. Ezt egy széleskörű, borkóstolókból álló fogyasztói képzés követi, végül luxus éttermekkel és szállodákkal történő szoros együttműködésekkel kívánják a márka iránti hűséget megszilárdítani a fogyasztókban.

Miért ütik meg sokan a bokájukat?

Az egyik legnagyobb nehézség, hogy India minden egyes tartománya gyakorlatilag egy külön országnak felel meg, már ha az alkoholos italok forgalmazásának szabályozását tekintjük. Nem csak arról van szó, hogy nagyban eltérnek ezek az előírások, hanem arról is, hogy egy éven belül akár négyszer is változhatnak, amelynek eredményeként akár több hónapra is lebénulhat a borpiac.

A másik fontos tény, hogy bár az EU és WTO kérésére több helyen erőteljesen csökkentették, a legtöbb esetben még mindig több száz százalékos adó- és vámterhekkel sújtják az import borokat. Ez pedig komoly akadálya a külföldi borforgalom emelkedésének.

A helyiek szerint a nem megfelelő előzetes állapotfelmérés az oka, hogy több borimporttal foglalkozó cég kényszerült az utóbbi években visszavonulásra. Egy még működő cég alapítójának nyilatkozata szerint rengeteg türelemre és kézpénzre van szüksége annak, ami ezen a piacon labdába akar rúgni.

Hogy mi a megoldás?

Egy nemzetközi nagyvállalat számára például az, hogy portfolióját indiai borokkal egészítse ki. A Diageo még 2007. végén forgalomba hozta Nilaya nevű borcsaládját, amely négy tételt: egy Chenin Blanc-t, egy Sauvignon Blanc-t, egy Shiraz Rosé-t és egy Shiraz-Cabernet házasítást tartalmazott.

A másik oldalról az sem ritka, hogy nagyobb indiai borászatok külföldi borokkal szélesítik kínálatukat, amelyeket legtöbbször Dél-Afrikából, Argentínából vagy Chiléből szereznek be, azonban helyben palackozzák le azokat a saját nevük alatt.

Az indiai borpiac tehát egyre jelentősebb, és csábos pillantásokat vet az amerikai és európai fogyasztás visszaesésével küszködő bortermelő országokra. A fenti tények ismeretében azonban biztosan mondhatjuk, hogy jelentős helyismeret nélkül nem érdemes belevágni a piac meghódításába.

Köszönjük a képeket az Indian Wine.com portálnak.

Ha értesülni szeretne a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezzen Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!