Borkommunikáció 17: Mi legyen a legerősebb üzenet a címkén?
Gyakorlati tanácsok a sikeres dizájnhoz
2019-06-16 | VinoportA borkommunikáció sorozat mostani részében az előző két cikket is jegyző Ipacs Géza grafikus azt veszi végig, az új fogyasztói szokások hogyan változtatták meg a sikeres boros címkék ismérveit.
Címlapfotó: percept.com.au
A bordizájn evolúciója a borok értékesítési ambíciói mentén történt. Vagyis egyre több pincészet jelent meg a piacon, amelyek mind a vásárlójukat keresték. Így csakhamar felmerült a kérdés: ki issza a bort, és ki fogja holnap?
A fiatal generációnak a bor egy túl szofisztikált termék volt. A múltban használatos latin vagy egyéb, nehezen értelmezhető nevek, a tradicionális csomagolások, a borkommunikáció csak beavatottak számára érthető nyelvezete és ezek rémisztő elegye lényegében riasztották a vásárlástól a fiatal generációkat. Így a borfogyasztói réteg kezdett elöregedni. Tenni kellett valamit, hogy ez megváltozzon, olyan csomagolásokat és olyan kommunikációt kellett választani, ami megállítja a folyamatot. Itinerként működött, hogy azt a vizuális környezetet, azokat az elemeket és verbális megoldásokat lássák viszont a csomagolásokon, ami körülveszi őket, amiben élnek.
De nem ez volt az egyetlen változás. Jelentős hatást gyakorolt a dizájnra az is, hogy a bor bekerült olyan értékesítési csatornákba, ahol új piaci környezetbe kellett integrálódnia. Az új helyszín, az áruház egy rendkívül impulzív környezetet jelentett, amelyben magassá válik az ingerküszöb. Azt a terméket, amely ezt nem viszi át, a vásárló szinte nem is érzékeli. Például a borig vezető út sokszor a mosóporokon, a hentespulton és a tejtermékeken keresztül vezet: ezek külön-külön is erős hatások, hát még ha összeadódnak.
Az áruházi (hipermarketes) környezetben megváltozott a bor észlelési távolsága is: míg korábban a gasztronómiában ez a távolság kb. 50 cm volt, addig ez megnőtt kb. 2 méterre, ami indokolttá tette a markánsabb elemek integrálását a bordizájnba. Ezt tetézi tervezési feltételként, hogy nem minden bornak ugyanaz az ára, tehát differenciáltan kell megjelenni a különböző árszegmenseknek megfelelően.
A csomagoláson látszania kell a különbségnek az 1000, a 2000 vagy a 6000 forintos bor között. Az erősebb, harsányabb színek, a nagyobb, erőteljesebb formák az alsó szegmensben, míg árban fölfelé haladva a letisztultabb összhatás, kifinomultság, különlegesebb papír használata és a gazdagabb felületnemesítés lett jellemző.
És még egy dizájnt befolyásoló tényezőről nem beszéltünk, mégpedig arról a márkadömpingről, amely napi szinten termel ki újabb és újabb bormárkákat, és ezzel együtt új és változatos vizuális megoldásokat. A nagyüzemi és nagyvolumenű termékek készítői mellett megjelentek a kisebb pincészetek, ahol már nemcsak a piaci igényeket akarták figyelembe venni a tervezéskor, hanem saját attitűdjüket is bele szerették volna fogalmazni a termékekbe. Itt nagyobb a tere a kísérletezésnek, személyre szabottságnak, hiszen jóval kisebb piaci kockázattal bíró termékekről beszélhetünk. Egy kisebb volumenű pincészetnek, amely nem egymillió palackot akar értékesíteni, csak 50.000-et, jellemzően csak néhány ezer emberrel kell erre a közös nevezőre jutni.
A legerősebb üzenet mint közös nevező: a biztonság. Lényegében itt mindegy, hogy valaki tehetős vagy nem, egy dolog összeköti őket, mégpedig az, hogy senki sem akar csalódni. Ezt a garanciát keressük a csomagolásokon. Minden dizájnelhajlás bizonytalanná tesz. Itt nem személyre szabott vásárlásról beszélünk, nem a „felfedezés vágyáról”. Természetesen ez a biztonság nem a veszélyes vagy biztonságos kontextusban jelentkezik, hanem a jó ár-érték döntés biztonságát jelenti.
Itt jönnek dizájnban (teljesen indokoltan) a biztos befutók,
azok a grafikai elemek, amelyek a tevékenységhez kötődő motívumok: a szőlő, a birtok vagy valamilyen ornamentális elem. Ez az eszközpaletta folyamatosan szélesedik, ami annak köszönhető, hogy ez a vásárlóréteg megszokja ezeket az elemeket, és így lehet lassan előbbre lépni újabb grafikai megoldások, újabb képi struktúrák felé. Hiszen a korszerűség e korlátok ellenére itt is elvárás.
Századvég Kiadó
A Századvég Alapítvány keretein belül működő Századvég Kiadó gondozásában a történettudomány, a politikatudomány, a jogtudomány, a társadalompolitika, a szociológia, a kommunikáció, a külpolitika és a filozófia témaköreiben jelennek meg hazai és külföldi szerzők művei.
„A Századvég Kiadó nagy vállalkozásba kezdett: az egyedülálló és teljesen újszerű Borkommunikáció kötet e széles témakör minél nagyobb szeletét kívánja lefedni, húsz szerző és harmincnál több fotográfus közreműködésével. Az impozáns kiállítású, egyben informatív kötet nem titkolt célja a borkommunikációs alapvetésen túl a minőségi, magyar borok fogyasztásának népszerűsítése.” (Font Sándor, az Országgyűlés Mezőgazdasági Bizottságának elnöke)
További információ: www.szazadveg.hu
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
A Top 100 legjobb bor közé már csak aranyérmesek kerültek
Magyar fotós, a Borkollégium oktatója nyerte az OIV Centenáriumi fotópályázatát
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!