A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

A bor is a kultúra része

Turisztikai marketingstratégiánk 2011-ig

2009-01-15 | Tóth Adrienn


A bor is a kultúra része

Idősebb értelmiségiekkel beszélve gyakran lepődöm meg azon, hogy valaki, aki az irodalom, a politika, a művészetek és történelem útvesztőiben szabadon kalandozik, hogyan lehet teljesen tájékozatlan, ha a gasztronómia, nem beszélve a borok világáról esik szó. Épp ezért örültem különösen annak, hogy a Magyar Turizmus Zrt. 2008. decemberében nyilvánosságra hozott marketingstratégiájában a bor és gasztronómia kiemelt helyet kap, mint a Kulturális Turizmus Évének egyik fő termékcsoportja.


 

Az alábbiakban hazánk 2011-ig érvényes turisztikai marketingstratégiájának azon vonatkozásait vizsgáljuk meg, amelyek jobban érinthetik a pincészeteket, azonban mélyebben inkább az aktuális 2009-es évről lesz szó. A helyzet egyébként nem sokat változott a korábbiakhoz képest, így ha egy borász nem Budapest környékén tevékenykedik, még mindig akkor számít a legszerencsésebbnek, ha a Balaton partjára született. E mellett az sem árt, ha valaki fesztiválszervező, tekintve, hogy 2010. a Fesztiválok Éve lesz, de a három éves program része az is, hogy növekedjen vendégbarát készségünk.

Általánosságban a Zrt. tevékenységének céljaként azt jelöli meg, hogy a hazai lakosság és az idelátogató turisták életminőségét növelje. Ezen elképzelésnek egyik konkrét hosszú távú célja, hogy Magyarországot hat éven belül az „új Európa” egyik legvonzóbb úti céljává tegye, köszönhetően természeti és kulturális vonzerőnknek és turisztikai szolgáltatásaink újszerű és komplex bemutatásának. Ennek elérése érdekében fontos egy egységes és erős Magyarország-márka kialakítása.

A stratégia megvalósítását egy egységes arculat, megjelenési forma keretében látják biztosítottnak a szervezet vezetői. Ez az egységes arculat vonatkozik egyrészt a több nyelven megjelenő turisztikai honlapjaikra, de a hirdetésekre, kiállítási megjelenésekre egyaránt. A szervezet nyilatkozata szerint a 2008-ban elfogadott arculathoz 2011-ig tartani kívánják magukat, ezen belül az egyes speciális piacok igényeihez rugalmasan igazodva. A 2008. tavaszán bemutatott új koncepció galériájának megtekintéséhez kattintson IDE.

Bár apróbb koncepcióbeli különbségek vannak, mind a belföldi, mind a külföldi utazók felé két konkrét régiót mégis mindkét esetben kiemelten kezelnek, mégpedig a korábban említett Budapestet és a Balatont. Ez utóbbinak újrapozicionálásában a kulturális, egészség- és aktív turisztikai kínálat mellett fontos szerepet szánnak a bornak és a gasztronómiának is. A két régió fontossága mellett a többiekről sem akarnak elfeledkezni, így az alapcélok között szerepel a hazai turizmus földrajzi koncentrációjának csökkentése, konkrétan a vidéki szálláshelyek hét közbeni forgalmának növelése által.



Ha nem csak a régiókat, hanem a különböző turisztikai kínálatok típusát is vizsgáljuk, a Magyar Turizmus Zrt. a külföldiek számára elsősorban a Budapest és környékéhez, valamint egyéb városlátogatásokhoz, a hivatásturizmushoz, a Balatonhoz és az egészségturizmushoz kapcsolódó kínálatunkat akarja népszerűsíteni. A belföldiek felé ezzel szemben elsőként mindig az aktuális témaév (2009. Kulturális Turizmus Éve, 2010 Fesztiválok Éve) tematikáját, majd természetes vizeinket (Balaton és egyéb vízpartjaink) és eseményturizmusunkat népszerűsíti, de negyedikként itt is felbukkan az egészségturizmus.

Pár szóban beszéljünk most az idei évről, a Kulturális Turizmus Évéről. A tematikus évek programját 2006-ban indította el a szervezet a „Nagy Ízutazással”, amelyet a „Zöld Út 2007.” és a „Vizek Éve 2008.” követett. Ezen megközelítés elsősorban a hazai lakosságot szólította meg eddig, idén azonban tekintettel arra, hogy a kulturális látnivalók és programok a hazai turisztikai kínálat alapját jelentik, a külföldi piacokon is erőteljesen népszerűsítik majd hazánknak ezt az oldalát.

A kampányév öt fő termékcsoportjában harmadikként szerepel a bor és gasztronómia, a fesztiválokat, kulturális rendezvényeket és a városlátogatásokat (épített örökség, várak-kastélyok, múzeumok) követően, de az élő hagyományokat (népművészet és vallási turizmus) illetve a XXI. század kultúráját, a kortárs képzőművészeteket megelőzve. Az öt turisztikai terméket az év folyamán öt ismert személyiség fogja képviselni a különböző rendezvényeken és a médiában.

Ebben az évben is ösztönzi majd a Magyar Turizmus Zrt a szállást nyújtó szolgáltatókat, hogy 2=3 és 3=4 akciókat kínáljanak vendégeiknek. Ennek keretében, ha valaki 2 vagy 3 éjszakára foglal szállást, az plusz egy éjszakát ajándékba kap. A korábbi gyakorlat mellett azonban idén arra is bíztatnak mindenkit, hogy kulturális ajánlatokat is tegyenek bele csomagjaikba.



Végül két olyan információval zárjuk cikkünket, amely talán hasznos lehet azon olvasóinknak, akik turisztikai, borturisztikai kínálatot nyújtanak. 2009 során 13 központi szervezésű vásár mellett a szervezet egyes külképviseletei is megjelenéseket szerveznek hatáskörükbe tartozó kiállításokra. Ezeken a rendezvényeken a hazai szolgáltatók megjelenhetnek személyesen vagy prospektusok keresztül, így ha valaki egy konkrét küldőpiac iránt élénkebben érdeklődik, érdemes utána járnia annak, hogy valamely turisztikai kiállításon megjelenik-e a Magyar Turizmus Zrt. vagy aktuális külképviselete, hátha lehetőség van a csatlakozásra.

A másik fontos tény, hogy létezik egy úgynevezett Nemzeti Turisztikai Adatbázis (NETA), amelyen ingyenes megjelenési lehetőséget biztosítanak valamennyi hazai turisztikai szolgáltatónak és programgazdának. A regisztrációhoz kattintson IDE.

A fent röviden vázolt marketingstratégia és terv nem sokban különbözik a korábbi év gyakorlatától. Ezt azonban egyáltalán nem hátrányként említjük, hiszen egy ilyen nagyságrendű tevékenység esetében jobb az, ha biztos nyomon haladnak évről-évre, mintha fenekestül fordulna fel minden szilveszter után. Apróbb változások persze évről-évre vannak, épp ezért érdemes ezeket a híreket figyelemmel követni.

Ha értesülni szeretne a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezzen Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!