A borkereskedő lekvárt főz
Ötéves a Bormánia Dunakeszin
2012-10-17 | Tóth AdriennKimondva vagy kimondatlanul tudjuk, az utóbbi években nincsenek könnyű helyzetben a hazánkban működő borkereskedések. Tény azonban, hogy néhány közülük mégis működni látszik. Hogy ez kizárólag valaki karakterén, a borkínálaton, az elhelyezkedésen vagy az árakon múlik, nem jelenthető ki egyértelműen. Valószínűbb, hogy sok tényező együttes jelenléte kell a sikerhez. Következő interjúnkat egy olyan borkereskedővel készítettük, aki a borkóstolás mellett az utóbbi időben rákapott a lekvárfőzésre is. Kiss Zsoltot, a Dunakeszin található Bormánia vezetőjét kérdeztük.
Most öt év nyitottad meg a Bormániát. Miért léptél akkor ebbe az irányba?
1993 óta foglalkozom nagykereskedőként borral. A partnereim mellett a hosszú évek alatt egyre több borkedvelővel kötöttem személyes ismeretséget, és körükben igény mutatkozott a minőségi borok közvetlen elérése iránt.
Régi álmom vált valóra 2007-ben, amikor megnyitottuk borszaküzletünket, ez tette lehetővé, hogy végre ne egy raktárban, hanem a borokhoz és vásárlókhoz egyaránt méltó környezetben szolgáljuk ki vevőinket.
Milyen tapasztalatokkal gazdagodtál az elmúlt öt évben?
Az induláskor is többnek terveztem a tevékenységünket, mint a klasszikus értelemben vett kereskedés. Szolgáltatásnak gondoltam, amelynek természetesen része az eladás, de egyúttal sokkal több kell hogy legyen annál.
Ezt ma még inkább így gondolom, az emberek többsége élményért jön hozzánk, illetve a hasonló szakkereskedésekbe. Az élmény szó itt több értelemmel is bír, egyrészt már a vásárlás is ezt jelenti, majd jön a vágyakozás arra a pillanatra, amikor a kiszemelt tétel kibontásra kerül, végül az ízleléssel zárul a sor, amikor az ajánlott bor-étel párosítás sikeresen megvalósul. Fontos a baráti-családi borozgatások hangulata is, amelynek akarva-akaratlanul, de a borokon keresztül közvetve részesei, sőt okozói lehetünk.
Milyen szempontok alapján áll össze a kínálat? Vannak, akikre különösen büszke vagy?
Minden tétel személyes kóstolásunk alapján kerül be a kínálatba, így elkerülhetetlenül tükrözi ízlésünket. Választékunkat meghatározzák azon kistermelők borai, akikről azt gondoljuk, hogy a hazai borkínálatban jelentős, akár nemzetközi szintű minőséget képviselnek, de kevésbé tudnak róluk a fogyasztók. Ezeket a borokat kommunikálni kell, nem lehet egy görkorcsolyás eladótól egyszerűen megszerezni palackjaikat.
Szinte minden történelmi borvidékünkről található bor a választékban, nehéz néhányat közülük név szerint kiemelni. Pár pincét azért említenék meg, mert tőlük szinte a teljes választékot tartjuk: Maurer Oszkár, a három tokaji grácia (Bárdos Sarolta, Bott Judit, Berecz Stephanie), Ráspi, Ludányi Balázs, Karner Gábor, Losonci Bálint, Léder Zoltán (Köpcös) és Nyári Ödön.
Változott ebben az öt évben a fogyasztói ízlés, tájékozottság?
Abszolút. Nagyon érdeklődők a vásárlóink, nyitottak, tájékozottak, egyre kifinomultabb ízléssel válogatnak a kínálatból. Azt tapasztaljuk, hogy a borízlés fejlődésével a konyhai érdeklődésük is élénkebb, többen főznek, többen választanak bort egy adott ételhez, vagy akár főznek a kiválasztott borhoz. Ezt remek dolognak tartom.
Ha ilyen emelkedő ágban van a gasztronómiai kultúra, kapnak helyet a polcaitokon élelmiszerek is a borok mellett?
Számos delikát terméket tartunk; szószokat, eceteket, olajokat kínálunk, és széles választékban állnak rendelkezésre teák és kekszek. Kézműves desszertjeink a gyulai Cadeau Bonbontól és Szántó Tibortól érkeznek. Csokoládéink sorát pedig ezeken kívül külföldi prémium márkákkal egészítjük ki.
Amire azonban különösen büszkék vagyunk, azok a saját márkájú lekvárjaink és egyéb élelmiszereink. Az Aranyvölgyi márka darabjaiban a természetesség a közös nevező. Most galagonyát főzünk, de legyen szó a kökény, a hecsedli, az eper, a meggy vagy épp a Kaló Imrétől származó, szomolyai cseresznyéből készített lekvárokról, ezekben a termékekben a gyümölcsön túl maximum cukor található.
Mik a terveitek a következő öt évre nézve?
Töretlenül kóstolunk és kóstoltatunk, keressük a szebbnél szebb tételeket, amelyek segítségével üzletünk is egyre szebb, színvonalasabb színfoltja lehet a hazai borszaküzlet-kínálatnak. Bízunk abban, hogy munkánk továbbra is vásárlóink megelégedésére szolgál.
Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!