A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

A bornak tabu az internet

Hírek Franciaországból

2008-10-08 | Tóth Adrienn


A bornak tabu az internet

Franciaországban zajlanak az események, ahogyan mindenhol máshol. Talán csak a borvilágban még mindig meghatározó súlyuk miatt beszélünk róluk többet más országoknál. Hiszen bárhogy küzd is a helyi alkoholellenes lobbi, és bárhogy esik is vissza e miatt a borfogyasztás, még mindig meghatározó és mérvadó borhatalomnak számítanak Európában.


 

Visszaesés az alsó árkategóriában

Egy augusztus végén nyilvánosságra hozott exportjelentés alapján úgy tűnik, hogy az alsó minőségi kategóriába sorolt francia borok iránti kereslet erőteljesen visszaesett. A borok, amelyeket „vins de table” és „vins de pays” feliratokról ismerhetünk fel, eddig főleg az angol-szász piacokon hódítottak, ám az euróval szembeni gyenge font és dollár árfolyamok miatt úgy tűnik, elment tőlük a kedve az amerikaiaknak és az angoloknak.

Két, az export fronton rekordokat hozó év után várható volt, hogy 2008. kihívásokat hoz majd. Igaz ugyan, hogy az összárbevétel egy kismértékű, 3%-os emelkedést produkált, de ez csak az általános áremelkedések következménye, mennyiségileg szinte az összes borkategória visszaesett.

Az egyre magasabb színvonalú fogyasztási kultúrának köszönhető valószínűleg, hogy elsősorban nem a magasabb minőségű, úgynevezett AOC borokkal vannak problémák. 2008. első félévében több mint 15%-kal a korábban megnevezett alapkategóriák fújtak visszavonulót az egy évvel korábbiakhoz képest.

És amíg az egész világ élénken érdeklődik az évtized évjáratának tartott 2005-ös Bordeaux-i iránt, ez pedig jelentősen emeli a borvidék bevételeit, és valószínűleg megmenti az egész ország mérlegét, addig a korábban biztos pontnak számító Champagne hosszú idő után először mutatja a lejtő felé indulás jeleit.

A klasszikusnak számító pezsgőkészítő vidék a kilencvenes évek eleje óta állandó felívelésben van, annak idején egy átmeneti takarékossági hullám vetette vissza a vásárlásokat. Ez pedig nagyban hasonlít ahhoz a hozzáálláshoz, amely mostanában kezd elterjedni az Egyesült Államokban, és amely leginkább a sajtó által sulykolt gazdasági válságnak köszönhető.

A borhamisítás ellen

Nálunk a borhamisítás vonatkozásában legtöbbször olyan borokat emlegetnek, amelyek felől az nem bizonyos, hogy kizárólag szőlőből készültek-e. Ez alkalommal azonban francia atomkutatók és egy angol borkereskedő vállalat azért fogott össze, hogy egy olyan módszert fejlesszenek ki, amellyel pont a piac másik végpontján álló csúcsborok eredetiségéről lehet majd megbizonyosodni.

Az eljárás lényege tulajdonképpen mindössze annyiból áll, hogy megröntgenezik az adott borokat palackostul, és az általuk kibocsátott sugárzást összehasonlítják az eredeti palackokéval.



Jelenleg nagy érdeklődés tapasztalható a találmány körül, köszönhetően az utóbbi idők botrányainak, amelyek során több nagy értékű borról derült ki, hogy nem is azt rejti a palack, ami a címkén szerepel. Több nagy bordeaux-i chateau már bele is egyezett, hogy mintát szolgáltat pincéjében található készleteiből, annak érdekében, hogy minél előbb megszülessen a szükséges adatbank, és ezzel meggátolhassák azokat a csalásokat, amelyek sokat ártottak az utóbbi időben a régi bordeaux-i borok kereskedelmének.

Törvényellenes az online hirdetés

2008. szeptember elején francia borászati szervezetek aláírásával ellátott tiltakozó levelet juttattak el a francia törvényhozásnak. A dokumentum lényegében az ellen a törvény ellen tiltakozik, amely tiltja a borok interneten történő megjelenését.

Fontos az időzítés, hiszen mostanában szavaznak újra a francia szenátorok arról, hogy mi minősül hirdetésnek. Egyelőre nem tisztázott ugyanis, hogy mi számít tartalomnak és mi népszerűsítésnek. A kérdés tisztázatlanságáig bármiféle írást reklámként értelmezhetnek a hatóságok.

Loi Evin névvel 1991-ben lépett életbe az a törvény, amely az alkoholtartalmú italok és a dohánytermékek népszerűsítését szabályozza. A több mint 15 évvel ezelőtt kiadott szabályozás nem foglalkozott konkrétan az internet kérdésével. A lényeg az, hogy a világhálót nem sorolja fel, mint egy lehetséges megjelenési fórumot alkoholtartalmú termékeket forgalmazó cégek számára. A francia anti-alkoholista lobbi ebbe az érve kapaszkodva, az év korábbi részében meg is nyert egy Heineken ellen indított pert, amelyet követően bárki mást is megbüntethetnek.



A beadvány egyik készítőjének nyilatkozata szerint nem kérnek totális szabadságot az interneten történő reklámozás frontján, mindössze azt szeretnék, ha a nyomtatott sajtótermékeknél megszokott megkötésekkel a világhálón is megjelenhetnének.

A kampány lényegét egy olyan borospalackkal kívánták megvilágítani, amely köré drótot tekertek. A kép alatt a következő felirat olvasható: „Vigyázat, ha beszélsz erről a palackról, elítélhetnek.”

(A nyomtatott sajtótermékekben való korlátozásokról korábban megjelent cikkünkhöz kattintson IDE.)

Az országban egyébként nyáron a mértéktelen alkoholfogyasztás ellen indítottak harcot. A kampány keretében bemutattak egy reklámfilmet, amely egy nyári estén, vízparton bulizó fiatalokról szól. Ahogy a film halad, a fiatalok egyre részegebbek lesznek, míg végül rémálomként ér véget az este.

Ez a kampány egy várhatóan jövő évben életbe lépő, a korábbinál sokkal szigorúbb törvény előfutára. Ennek keretében az alkoholfogyasztás alsó korhatárát 16-ról 18 évre emelik. Komolyabb következményekkel jár ezentúl a bárokban, kávézókban és szupermarketekben a fiatalkorúak felé történő alkoholértékesítés.

A fenti intézkedések az antialkoholista lobbi működése mellett annak köszönhetők, hogy az utóbbi időben egyre több alkoholmérgezés fordul elő fiatalok körében, ugyancsak ezen a nyáron egy fiatalember számára a sikeres vizsgák utáni buli, a túlzott alkoholfogyasztás miatt halállal végződött.

Pert nyertek a tiltakozók

„Az nem ért egyet, aki veszít” címmel tavaly decemberben számoltunk be egy tízévente Bordeaux St-Emilion vidékén lezajló pincészet-minősítés megtámadásáról. 2006-ban 95 pincészet jelentkezett besorolásra, közülük 61-et tartottak méltónak, hogy a grands cru (46) és a premiers cru (15) címet elnyerjék.

A döntéssel tizenegy pincészet elvesztette korábbi státuszát, amely jelentős presztízs- és bevételcsökkenéssel jár. A kiesők közül hét, eltérő bírálati körülményekre hivatkozva megtámadta a végeredményt. (Decemberi cikkünkhöz, kattints IDE.)

Kétévnyi huzavona után a 2006-os klasszifikációt érvénytelenítették, az általa magasabb kategóriába sorolt nyolc pincészetet visszaminősítették, a tizenegy lefokozott chateau pedig visszanyerte korábbi pozícióját. Az új eredmény ellen jelenleg az újonnan visszaminősített pincészetek tulajdonosai tiltakoznak.

Holnap folytatjuk.

Ha értesülni szeretne a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezzen Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!