A címketervezés közelebb hozott a borokhoz
Bogányi Gergővel beszélgettünk
2012-11-03 | Tóth AdriennCsütörtöki cikkünkben már beszámoltunk arról, hogy a "Cégér - jó bornak tervezz címkét!" pályázatának elődöntőjét követően a döntő is lezajlott. Míg az első körben az ifjú grafikusok Figula Mihály egyik házasításának álmodták meg címkéjét, addig a döntőben már saját borász ügyfelet kaptak. Bogányi Gergő, a verseny győztese a móri Csetvei Krisztával dolgozott együtt. A borásszal készített interjú után most a tervező válaszolt a Vinoportnak.
Mondanál pár szót magadról?
A Csik Ferenc Gimnázium média szakán kezdtem meg szakmai tanulmányaimat, majd a Novus Művészeti Iskolára mentem, ahol tervezőgrafikát tanultam. Jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatója vagyok, ebben a tanévben fogok diplomázni. Látókörömet egy Erasmus-ösztöndíjjal szélesítettem, ennek segítségével jutottam el Isztambulba, a Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesire.
Hogyan viszonyultál a borhoz, mielőtt ebbe a munkába belevágtál volna?
Eddig leginkább fogyasztóként szerettem a borokat. Télen a testes vöröseket preferáltam, nyáron rozé vagy fröccs került leggyakrabban a poharamba. A fehérborokkal igazából csak most, a Krisztivel való együttműködésnek köszönhetően kerültem szorosabb kapcsolatba. Az egyetlen korábbi boros munkám a Most/Jelen Borbár számára készült Heimann-borkóstoló plakátja volt.
Hogy jutott el hozzád a pályázat híre, és milyen gyors volt a döntés, hogy elindulsz rajta?
Barátoktól kaptam meg a linket, így szereztem tudomást a „Cégér – jó bornak tervezz címkét!” versenyéről. Az, hogy elkezdek rajta gondolkodni, egyértelmű volt, de hogy be is adom a 7Hektár címkét az első körben, az már egyáltalán nem volt biztos. A nyár utolsó napjait is ki kellett használnom.
Elmondanád számunkra, hogy zajlik ilyenkor a közös munka, hogyan ismeri meg egy grafikus az „ügyfelet”?
A bortréningünk és a sorsolás után az volt az első dolgom, hogy utánanézzek Kriszti pincészetének, mert eddig – őszintén szólva – nem ismertem. Láttam, hogy van már logója, készül a weblapja. Annak külön örültem, hogy én kaptam az egyetlen borásznőt.
Magánál a címke tervezésénél szerintem jól sikerült Kriszti személyiségét is beépíteni a koncepcióba. Van benne lazaság, poén, vagányság és elegancia. Szerintem Kriszti is ilyen. A közös munka egyáltalán nem okozott gondot, jól megértettük egymást már az első találkozásnál. Sokat beszélgettünk borról, munkáról, grafikáról, meg más témákról is. Kriszti persze eközben folyamatosan gondozta a „gyerekeit”, merthogy így hívja a tartályokat és a hordókat.
Milyen koncepció alapján született meg a címke?
A címke tulajdonképpen egy megszemélyesítés. Ha a borra, a termékre úgy gondolok, mint egy királyleánykára, akkor a termék csomagolása a királyleányka ruhája. Ez volt az alapötlet, de ebből tovább kellett lépni egy olyan motívum felé, ami egyszerűen hordozza magában a ruhaszerűséget. Így jött a ruhacímke, aminek a hagyományos funkciókat ellátó piktogramjait teljesen át lehet formálni a bor tulajdonságait elmesélő jelekké. Az alkoholtartalmat, a cseppfolyós állagot, a kén jelenlétét, azaz a „szulfitokat tartalmaz” feliratot és a nem vasalható szimbólumot a poén kedvéért mindenképpen szerettem volna feltüntetni.
Mit jelentett számodra ez a tervezési munka?
Ez az élmény megváltoztatta a borokhoz való viszonyulásomat, még közelebb hozott hozzájuk, ezért továbbra is szívesen kóstolgatok és beszélgetek, esetleg tervezek ruhát új borok számára.
Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!