A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Amerikai borfogyasztási szokások

Hasonlítunk vagy különbözünk?

2008-01-29 | Tóth Adrienn


Az Egyesült Államokban a bor kis túlzással egyike a fogyasztási cikkeknek: a legtöbbet nagyon korrektül megcsinálják, de mégis jobban alkalmazzák rá a többi árucikk esetében megszokott értékesítési gyakorlatokat, mint nálunk, Európában. Viszont az erősen piaci szemléletű hozzáállás következtében sokkal jobban ismerik a borokat megvásárló fogyasztók ízlését. Tény ugyan, hogy ez nem feltétlenül egyezik meg a hazai fogyasztók kedvével, mégis bemutat olyan nemzetközi trendeket, amelyek alól mi sem vonhatjuk ki magunkat.


A fehér és a vörös harcáról

Annak ellenére, hogy már tizenhét éve egyfolytában emelkedik a vörösborok iránti érdeklődés, és annak ellenére, hogy a vörösborokról szól a legtöbb híradás, az amerikaiak összességében még mindig szívesebben isznak fehérbort. Bár a különbség nem olyan óriási, hiszen míg fehérből 1 440 millió palacknyi fogyott el, addig a vörösök is ott nyomulnak szorosan a nyakukban a maguk 1 416 milliójával. A rosé borok egyre divatosabbak, ám még így is elég szezonális termékek, nem véletlen tehát, hogy messze vannak: belőlük 2007-ben csak 370 millió palackot adtak el az USA-ban.

A szakemberek szerint csak átmeneti ez a kis különbség a fehér és vörös borok között, és nem úgy, ahogy azt elsőre gondolnánk. Ők ugyanis a fehérek további előretörését várják, és azt, hogy az évtized végére a fogyasztás eléri a 1 680 millió palacknyit. A növekedés várhatóan érinteni fogja mind az amerikai, mind az országba külföldről érkező fehérborokat, kiemelendő azonban az, hogy úgy néz ki, a cuvée-borokkal szemben a fajtaborok azok, amelyek jobban bejönnek a fogyasztóknak. A jóslatok szerint minimum 2015-ig a fajtaborok trendje biztosnak mondható a házasításokkal szemben.

Természetesen divatok ide-oda, a chardonnay marad a legnépszerűbb fehérszőlő, a fehér értékesítéseknek több mint a felét ez az egy szőlőfajta adja. A jövőbeli növekedést azonban várhatóan nem ő, hanem a szürkebarát, a rajnai rizling és a sauvignon blanc újabb és újabb helyi telepítései és az ilyen szőlőfajtákból készített import borok adják majd.

A vörösöknél is - akárki akármit mond - ha a mennyiséget nézzük, a merlot vezet. A sokat emlegetett pinot noir-t azonban egy pillanatra sem szabad figyelmen kívül hagyni, hiszen az összes – kék- és fehér – szőlőfajtát nézve ő növekszik a legdinamikusabban. A 2006-os 29 %-os növekedést várhatóan még tovább fokozta 2007-ben. Persze ne feledkezzünk el a nagy klasszikusról, a cabernet sauvignonról sem, hiszen a zinfandellel együtt továbbra is nagyszerűen teljesít.

A szőlő ára is a trendeket tükrözi

A korábban leírtakat látszik megerősíteni egy híradás Kaliforniából. Ez ugyanis arról számol be, hogy Sonoma vidékén a 2007-es szürettel a pinot noir átlagos felvásárlási árai a történelem folyamán először meghaladták a cabernet sauvignon-ét. Nick Frey, a Sonoma Wine Grape Comission (Sonoma Borszőlő Bizottság) elnöke szerint a kezdeti kis különbség várhatóan tovább fog növekedni a jövőben.

Véleménye szerint a szőlőfajta sikere, nem egyértelműen a sokszor emlegetett Sideways (Kerülőutak) című mozifilmnek köszönhető. Az inkább egy már korábban elindult hullám erejét fokozta tovább.

A divat természetesen a pinot noir telepítésére alkalmas hűvösebb dűlők telekárait is az egekbe emelte, főleg Carneros, Russian River Valley és a Sonoma Coast vidékein.

Bor a sör és az égetett szeszek kontextusában

Egy másik tanulmány az amerikai milleniumi generáció alkoholfogyasztási szokásait vizsgálta, ők azok, akik most 21 és 30 év között vannak. Róluk általánosságban azt mondják, hogy keresik az új ízeket, és meg tudják fizetni a prémium minőséget.

Ha az értéket tekintjük, akkor az alkoholos italokra költött pénzük 26 %-át emészti fel a bor, míg a sör 47, az égetett szeszes italok pedig 27 %-kal vezetnek előtte. Térfogatot nézve kicsit torzul a verseny, itt 83 % a sör, 11 % a bor és 6 % az égetett szeszek aránya.

A borokat részletesebben vizsgálva megfigyelhető, hogy ebben a korosztályban népszerűbb a vörösbor a fehérnél. A milleniumiak 51 %-a részesíti előnyben a sötétebb színt, két kedvenc szőlőfajtájuk a cabernet sauvignon és a pinot noir. Míg a fehérek területén jobban illeszkednek a többiek ízléséhez, ők is chardonnay-t kortyolnak legszívesebben. Azonban az idősebb generációhoz képest sokkal több szürkebarátot, sauvignon blanc-t és rajnai rizlinget fogyasztanak.

Általánosságban elmondható róluk, hogy mivel nyitottabbak az újdonságok felé, szívesebben kóstolnak meg külföldről érkezett borokat. A hozzáállásukról pedig az mondható el, hogy a borfogyasztást egy megnyugtató és kifinomult tevékenységnek tartják, valamint, hogy inkább egy formális eseményen fogyasztanak bort, mint egy kötetlenebb alkalommal.

És végül valami, amiben nagyon reméljük, hasonlítunk az amerikai fiatalokra. Amíg a legtöbben teljesen kezdőnek, vagy maximum nagyon korlátozottan informáltnak tartják magukat a bor világában, addig több mint egyharmaduk (34 %) szívesen tanulna meg többet a témáról.

Mindenki felteheti tehát magának a címben megfogalmazott kérdést: hasonlítunk vagy nem? A véleményetekről szívesen olvasnánk.

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!