Antialkoholista lobbi Franciaországban
Sarkozyt a borászok támadják, a hirdetőket az állam bünteti
2008-04-07 | Tóth AdriennAmi azért is furcsa, mert ha egy nemzetet a bor- és gasztronómiai kultúrával azonosítottunk eddig, akkor az Franciaország volt. Az ország, amely dél körül egyszerűen bezár két órára, hogy mindenki elmehessen ebédelni. Az ebéd folyamán pedig szívesen és gyakran isznak bort, a menedzsertől a segédmunkásig. Mostanában azonban egyre több olyan hír kap szárnyra, amely a helyi antialkoholista lobbi sikeres tevékenységéről szól.
Kezdésnek érdemes tudni, hogy valószínűleg közre játszik a francia folyamatokban, hogy az EU egyébként is kiemelten kezeli a kérdést. Sőt! A közelmúltban „Art de Vivre” elnevezéssel egy programot is kidolgozott. A magyarra „életművészet”-ként fordítható csomag célja, hogy a bortermelő országokat arra ösztönözze, hogy lépjenek fel a kultúrált és felelős alkoholfogyasztásért, az alkoholfogyasztás okozta negatív viselkedési normák ellen, valamint, hogy megőrizzék a bor történelmi, környezeti és gazdasági szerepét.
A program különösen fontosnak tartja, hogy ne patetikus tónusban szólítsa meg az embereket, mert ez a tapasztalat szerint nem, hogy nem használ, hanem inkább egy „dacszituációt” alakít ki. Ennek eredményeként ugyanis sokszor elfogadottabb lesz a negatívként feltüntetni kívánt viselkedési forma, jelen esetben a túlzott alkoholfogyasztás, mint annak előtte. Ez a program azonban nem antialkoholista, a minőségi borélményt népszerűsítve inkább a mi oldalunkon áll. Létezik azonban ettől eltérő hozzáállás is.
A Moet & Chandon fizet
Egy hasonló esetről már korábban beszámoltunk, ott a La Parisien nevű újságot perelték be, de született már hasonló döntés a Heineken ellen is, amelyet francia nyelvű holnapjának felszámolására köteleztek. Egy újabb esetre januárban került sor, amikor a Moet & Chandon champagne házat 30 000 euró bírság megfizetésére kötelezte a bíróság, mivel promóciós tevékenysége során a törvény által tiltott módon lépett fel.
A cég La Nuit elnevezésű rosé pezsgőjének hirdetése ugyanis a támadók szerint azt sugalmazta, mintha a rózsaszín ital elfogyasztása által csodálatossá válna az életünk. Az ötlet alapja az volt, hogy összekössék a pezsgő színét a „la vie en rose” szófordulattal, amely a francia sanzonénekesnő, Edit Piaf egyik dalának címe, és amely egy gondtalan, „rózsaszín” életérzésnek felel meg.
A francia antialkoholista lobbi szerint a döntés megint csak elismerése volt annak a törvénynek, amely az alkoholtartalmú italok promócióját erősen korlátozza, csak objektív információk ismertetését engedve, és tiltva bármilyen show-elemet vagy érzelmi utalást.
A francia borászok támadják Sarkozyt
A Vin et Societe nevű francia boripari csoportosulás márciusban azzal fenyegette meg az államfőt, hogy országszerte fellépnek ellene, ha nem tartja magát korábbi ígéretéhez. Ahhoz, amit még a megválasztása előtt, 2007. áprilisában Sancerre-ben tett, és amely szerint lazítani fog a borok hirdetésének túl szigorú szabályozásán.
A csoport véleményének Franciaország legnagyobb agrár kiállításán adott hangot, amelyet minden évben a Versailles-i kapunál rendeznek Párizsban. Sarkozy, aki ugyancsak felszólalt a helyszínen úgy nyilatkozott, hogy igyekszik majd a bort inkább egy regionális termékként felfogni ahelyett, hogy a borászokat egy bűnös csoportosulásként kezelné.
Egyelőre nem lehet tudni, hogy miként változik majd a helyzet, a jelen szituációról azonban sokat elmond, hogy a Le Figaro nevű napilap minden borokat érintő cikke végén egészségügyi figyelmeztetést helyez el.
A franciák nem is isznak olyan sokat
A korábbi két hírhez szervesen kacsolódik a harmadik is, amely szerint a franciák nem is isznak annyit, amennyit a hivatalos számok mutatnak. A francia borsajtó szövetség szerint (Association Presse du Vin, APV) a jelenlegi hivatalos statisztikákban is az egyre erősebb antialkoholista lobbi keze van.
Az APV szerint az egy főre jutó éves borfogyasztás 43 liter, a korábban nyilvánosságra hozott 54 literrel szemben. A gond az újságírók szerint az volt, hogy a végeredményt úgy számolták ki, hogy az értékesített borok mennyiségét egyszerűen elosztották a lakosság számával.
Jelentős az eltérés azonban ettől az APV szerint, hiszen be kellett volna kalkulálni azt a potom 60 milliónyi turistát is, aki egy év alatt az országba utazik, hisz ők nemcsak helyben fogyasztanak, jelentős mennyiségű bort haza is visznek magukkal.
A fordulatok egyre intenzívebbek, ahogy többen érzik magukat személyesen érintettnek az ügyben. Borászok, borkereskedők, borfogyasztók az egyik oldalon, míg a lobbyi a másikon. A szkander-bajnokságot egyelőre úgy tűnik a borellenesek nyerik. Bárhogy is lesz, az ott kialakult és lejátszott helyzet várhatóan erős hatást gyakorol majd Európa többi országára is.
Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Küldetésük a magyar bor (X)
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!