A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Az alkoholfogyasztás veszélyes

Címkék, hirdetések, cikkek

2008-02-18 | Tóth Adrienn


Abban mindannyian egyetértünk, hogy a legfontosabb az egészség. A mindenki számára megkérdőjelezhetetlennek tűnő mondat gyakorlati alkalmazásában azonban megvannak a nézetkülönbségek. Hiszen míg sokan úgy véljük – orvosok és professzorok által megerősítve – hogy egy normális mennyiségű bor napi fogyasztása egészséges, addig mások kétségtelenül az ördögöt látják minden cseppjében. Így tehát valószínűleg a tekintetben is megoszlanak a vélemények, hogy mi számít szükséges intézkedésnek, és hol van az a pont, ahonnan már egy kissé bizarr az egész.


 

Párizs – Már egy cikk is árthat?

Nemrég elég nagyszabású botrány robbant ki a francia fővárosban, amikor a Le Parisien nevű lapot bíróság elé idézték azzal a kifogással, hogy borokról szóló cikkét egy alkoholt népszerűsítő hirdetéshez hasonlóan az egészségkárosításra figyelmeztető felirattal kellett volna ellátnia.

Franciaországban még 1991-ben fogadták el azt a szigorúnak mondható törvényt, amely a különböző alkoholtartalmú italok reklámozását szabályozza. E szerint a hirdetés kizárólag az adott ital minőségére terjedhet ki, és az alkohol fogyasztásának megjelenítése tiltott. Mellettük - az itthon a cigaretták hirdetéseinél megszokott - figyelmeztető feliratok kötelezőek. Állítólag Sarkozy elnök úr a megválasztás előtt ígéretet tett a törvény megváltoztatására, azonban erre eddig nem került sor.

Annyira nem, hogy a franciák alkoholizmus ellen küzdő nemzeti szervezete keresetet adott be és nyert meg az újsággal szemben, mert szerinte az egy fizetett hirdetéshez hasonlóan az alkoholfogyasztásra buzdította olvasóit.

A cikk egy szerkesztői írás volt, amely a champagne-okról szólt. 2005 karácsonyában jelent meg és a híres francia pezsgővel foglalkozott, kiemelve néhány márkát, leírva azt, hogy hol lehet megvásárolni őket, valamint az egyes pezsgőházakhoz kapcsolódó történeteket mesélt el. Egészen odáig merészkedett, hogy azt mondta, „egy üveg champagne kétségbevonhatatlanul bármelyik party csillaga”.

Mivel az alkoholizmus ellen küzdők szerint a cikk a fogyasztókat arra ingerelte, hogy pezsgőt vásároljanak kétségtelen, hogy a fizetett hirdetésekhez hasonlóan tartalmaznia kellett volna a figyelmeztető feliratokat, amelyek szerint az alkoholfogyasztás veszélyes az egészségre.

A történet vége egyelőre az, hogy a bíróság a vádlónak adott igazat, és a Le Parisien szerkesztőségét 5 000 Euro büntetés megfizetésére kötelezte. Kérdés azonban, hogy folytatódik tovább… Ezentúl minden olyan Franciaországban megjelent cikk alján, amely a borokról, gasztronómiáról szól elrettentő feliratot kell elhelyezni?

A Bonny Doon mindent kiír a címkére

Egészen más szemszögű a megközelítés a következő kaliforniai hírben. A már korábban is elég sok sajtófigyelmet élvező Bonny Doon pincészet egy újabb extrém kezdeményezéssel szeretné felhívni magára a figyelmet.

2008. januárjától ugyanis mindegyik borának hátcímkéjén részletes leírást ad a borkészítés során felhasznált összes alapanyagról. Randall Grahm, a pincészet tulajdonosa elmondta, ezzel az egésszel az a céljuk, hogy a fogyasztóknak hitelesebb tájékoztatást nyújtsanak, valamint saját példájukkal másokat is arra ösztönözzenek, hogy részt vegyenek a borászat „tisztaságáért” folytatott harcban.

A Bonny Doon 2007-es Ca’ del Solo dűlőszelektált Albariño és Muscat borai lesznek az elsők az Egyesült Államokban – és talán a világon is -, amelyek ilyen információkkal ellátva kerülnek forgalomba.

A hátcímkén olvasható lesz majd, hogy a borok biodinamikus művelésből származó szőlőből, kéndioxidból, természetes élesztőből, seprőből, valamint bentonitból állnak. (A seprő halott élesztőmaradványokat jelent, a bentonit pedig egy szűrőanyag, a bor tisztítására használják.)

Persze felmerül a kérdés, hogy itt tényleg az egészség melletti elkötelezettségről van-e szó, vagy inkább egy ügyes reklámfogásról. A kérdést mindenki megválaszolhatja magának saját szájíze szerint, de véleményét akár velünk is megoszthatja.

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!