Az új Újvilág
Rövid borhírek Franciaországból 1. rész
2010-08-10 | Tóth AdriennFranciaország számtalan, az egész világon ismert borvidék hazája. Melyik borbarát ne hallott volna már például a burgundi és bordeaux-i borokról vagy a champagne-ról? Nem elég azonban ezen elnevezések ismerete ahhoz, hogy valaki könnyen kiigazodjon a címkéken, hiszen a gyakran óriási borvidékeket számtalan kisebb-nagyobb alrégióra hálózza be. A felfedezőút szinte végtelennek tűnhet, épp ezért tanácsos úgy elindulni, hogy amint találunk egy számunkra különösen szimpatikus borstílust, ott lassítsunk kicsit, és igyekezzünk az adott régióban minél jobban elmerülni.
Új nevek Burgundiában és a Rhone-völgyében
Idén négy új appellációt, azaz eredetvédelmi körzetet tanulhatunk meg Franciaországban, közülük kettő Burgundiában, kettő pedig a Rhone-völgyében található. A legtöbb változás oka az egyszerűsítés, egy esetben azonban egy rossz hírt keltő atomerőmű áll a háttérben.
2008 óta hadakoznak a Chateauneuf-du-Pape-tól majdnem ötven kilométerre lévő Coteaux de Tricastin borászai azért, hogy a helyi eredetvédelmi szabályozásért felelős szervezet, az Institut National des Appelations d’Origen (INAO) engedélyezze számukra a névváltoztatást. Erre véleményük szerint azért van szükség, mert a közelben fekvő, szivárgásról elhíresült atomerőmű miatt jelentősen csökkent a kereslet boraik iránt, annak ellenére, hogy a borokban és a szőlőben egyáltalán nem találtak sugárfertőzést. (Az előzményekhez kattints IDE ) A 2010-es évjárattól a borvidék új neve: Grignan Les Adhemar.
Ezentúl egy másik Rhone vidéki appelláció neve is megváltozik, bár ez csak lerövidül. A Rasteau Cotes du Rhone Villages ezentúl egyszerűen Rasteu lesz. A Rasteau AOC eddig is létezett, de korábban csak erősített bor kerülhetett ilyen palackba, a 2009-es évjárattól azonban vörösborok címkéjére is felkerülhet ez az egyszerűbb elnevezés.
Burgundiában az alap borkategóriák körében történtek változások. A Bourgogne Grand Ordinaire-t ezentúl Coteaux Bourguignons lesz, de továbbra is a Bourgogne appelláció alatt foglal majd helyet. Cotes de Nuits és Cotes de Beaune alapborai pedig ezt követően az egész borvidékre általánosan igaz Bourgogne név helyett a Bourgogne Cote d’Or-t viselik majd, amely a két borvidék együttesének földrajzi neve.
Madiran első külföldi en primeur kampánya
A főleg tannat-ra épülő vörös házasításokat készítő Madiran nincs is messze az en primeur kampányról híres Bordeaux-tól. A még le sem palackozott borok egy részét, a leghíresebb francia borvidéken az adott pincészet megbízható neve miatt kedvezményes áron előre megvásárolják a fogyasztók.
Miután több mint hatvan éve értékesíti Franciaországban ily módon top borait a meghatározó madirani borászcsalád, idén úgy döntöttek, hogy a kivételesen jó 2009-es évjárat alkalmas arra, hogy en primeur programjukat kiterjesszék az ország határain túlra, elsőként az Egyesült Államokba.
Alain Brumont a pincészet vezetője az angol Decanternek tett nyilatkozatában kijelentette, a pincészet eddig is jó ár-érték arányú borairól volt híres, ezzel a lépéssel is a fogyasztóknak, nem pedig a befektetőknek kívánnak kedvezni. Nem akarják ugyanis, hogy boraikról az öröm helyett a spekuláció jusson az emberek eszébe.
Az új Újvilág fenyegetése
Az utóbbi évtizedben a francia borászok megtapasztalhatták, milyen komolyan hatott életükre az úgy nevezett Újvilág, azaz Amerika, Ausztrália, Dél-Afrika. Bár nem úgy tűnik, mintha ezt a problémát gondmentesen megoldották volna, mégis lehet, hogy máris itt a következő nehézség.
Ázsiára Európa legnagyobb bortermelői egy ideje már megmentőikként tekintenek, hiszen azokban a folyamatosan gyarapodó borfogyasztói társadalmak egyre komolyabb bormennyiséget vásárolnak fel. Egy francia elemzés azonban arra hívja fel az ország borászainak a figyelmét, hogy bár ezek a nációk jelenleg szinte kizárólag vásárlóként tűnnek fel előttünk, a közeljövőben változhat a helyzet, amint szomjukhoz hasonlóan megnő borkészítői kapacitásuk is.
Az új Újvilág fogalmába a franciák Kína, India és délkelet Ázsia mellett besorolják Brazíliát, Észak-Afrikát és Kelet-Európát is. Utóbbit a tanulmány a borvilág új „El Dorádójának” is nevezi.
A jóslatok szerint a folyamat káros hatásai csak úgy csökkenthetők az exportbevételekre komolyan építő francia borászok számára, ha több figyelmet fordítanak a külföldiek mellett a hazai piacra is, hiszen a szakértők szerint nincs más olyan fogyasztói csoport, amelytől hasonló hűséget várhatnának el, mint éppen saját honfitársaiktól.
Ha értesülni szeretne a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezzen Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!