A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Borospohárral utazni

Borturisztikai egyeztetés osztrák és magyar résztvevőkkel

2014-03-22 | Tóth Adrienn


Borospohárral utazni

A borturizmus témája kapcsán ültek le tapasztalatot cserélni osztrák és magyar borászok március 14-én a budapesti DiVino Borbárban az I. Magyar-Osztrák Borásztalálkozó keretében. Emanuel Lehner, az Österreich Werbung közép-európai vezetője és egyben a találkozó ötletgazdája kiemelte, hogy a borturizmus kérdése két megközelítésben is egyre nagyobb jelentőségre tesz szert: egyrészt az alapvetően sport- vagy kulturális célból utazó turisták körében is nő az ételek és italok jelentősége, másrészt pedig, bár jelenleg kicsinek számít, ám folyamatosan növekszik azon útra kelők száma is, akik kifejezetten gasztronómiai indíttatásból utaznak el.


 

Az általános helyzetet elemezve Árvay Angelika arról a tapasztalatáról számolt be, hogy az utóbbi években egyértelműen megfigyelhető a turisták számának emelkedése. Közöttük egyre jelentősebb hányadot képviselnek a külföldről érkezők. Ifj. Szepsy István ehhez hozzáfűzte, hogy a határon túlról útra kelő vendégek szempontjából különösen fontosnak bizonyulnak a helyi szőlőfajtákból készülő borok.

Az Alsó-Ausztriából érkező ifj. Franz Leth hasonló tendenciákról számolt be. Annak ellenére, hogy az ő pincészetük nem kínál szállás- és étkezési lehetőséget a régióba érkező turistáknak, a borkóstolás vagy -vásárlás céljából hozzájuk betérő vendégek száma folyamatosan növekszik. Véleménye szerint ez egész Ausztriára jellemző, és mindez az osztrák bormarketing sikerét bizonyítja.

A Leth Borászattól érkező szakember hozzátette azt is: fontosnak tartja, hogy a borok iránt érdeklődő vendégek különböző típusú egyéb szolgáltatások között válogathassanak, hiszen nem tölthetik az egész napjukat borkóstolással. A turisták többsége nem egyféle gasztronómiai élményre vágyik, míg ugyanaz a turista egyik este szívesen megy egy Michelin-csillagos étteremben, addig máskor inkább egy heuriger vagy buschenscank tradicionális hangulatát, intimitását választja.

A szekszárdi Takler András is azon véleményének adott hangot, hogy milyen jelentőséggel bír a sokoldalú programkínálat, és bár ennek érdekében a Takler Pince az utóbbi tíz évben jelentős beruházásokat vitt végbe, még mindig 5-10 évre van szükség annak elérésére, hogy a borvidéken kiépüljenek a megfelelő éttermi és szállásszolgáltatások.

A Laposa Pincétől érkező Laposa Bence és Kiss Lívia hasonlóan látják a nehézségeket, hiszen bár esetükben a Balaton és a helyi borkultúra jelentős vonzerőt képvisel, a hátrányát is érzik annak, hogy jelenleg még kevés az igazán magas színvonalú turisztikai szolgáltatás a Balaton partján, amely sokáig a tömegturizmus célpontjaként szolgált.

Borospohárral utazni

Köles András, a szintén a Balaton régióhoz tartozó Figula Pincészet képviseletében megosztotta a jelenlévőkkel, hogy ők is tapasztalják a Balaton felé áramló turisták jelentős számát, aminek köszönhetően a balatonfüredi központú borászatnál évente 8-9000 vendég fordul meg. A kérdést számára az jelenti, hogyan lehet a jövőben akár az osztrák példák inspirációja által innovatívabban fellépni ebben a szektorban.

A burgenlandi Tesch és Angerhof-Tschida borászatok képviselői a helyi borkultúra megismertetése szempontjából fontosnak tartották a Fertő tó partján megrendezésre kerülő boros tematikájú rendezvényeket. Az évente többször megszervezett Nyitott Pince Napok mellett ugyanakkor lényegesnek tartotta kihangsúlyozni a borvidékeken egész évben működő borbárokat.

E téma hazai alakulásával kapcsolatban Miklós Csabi, móri borász, a DiVino Bazilika házigazdája megjegyezte, hogy itthon is egyre nő a borbárok száma, ennek jó példája az is, hogy a kizárólag a Junibor szervezethez tartozó borászok borait kínáló DiVino Borbárok sorában a két budapesti üzlet mellett két éven belül újabbak nyílnak Győrben, Debrecenben, Kecskeméten, Hévízen és Szegeden.

Zanja Dworzak, Alsó-Ausztria borkirálynője, egyben egy helyi pincészet munkatársa kihangsúlyozta, hogy tapasztalatai szerint az együttműködésnek van a legnagyobb jelentősége. Szerinte eredmény csak akkor érhető el, ha a kapcsolatban álló piaci szereplők közös célért dolgoznak, például a borok a régión belül nemcsak a pincészeteknél kerülnek értékesítésre, hanem a településhez közeli éttermekben, szállodákban is, hiszen ez teszi lehetővé, hogy a turista valóban átélje a helyi borkultúra sokoldalúságát.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!