A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

DiVino - a juniborbár

Kizárólag az ő boraikból áll a kínálat

2011-03-09 | Tóth Adrienn


DiVino - a juniborbár

Fővárosban élő borbarátként csak örülhetünk annak, hogy egyre gyarapodik a budapesti borbárok száma. A széles kínálat már csak azért is fontos, mert az ilyen helyeket általában olyanok nyitják, akik ismerik a borvilágot, és határozott koncepcióval rendelkeznek arról, hogyan alakítsák ki a borlapot. Van, aki az itthon kuriozitást jelentő külföldi tételekre helyezi a hangsúlyt, mások pedig inkább a hazai borkínálat egy, számukra közelebbi szegletét kívánják bemutatni. A tavasszal nyíló DiVino borbárról annak tulajdonosával, Bánki Sándorral beszélgettünk, akit a kezdetekről kérdeztünk.


Immár tizenhárom éve vagyok borkereskedő. A Présház üzlete a Váci utcában található, de emellett a forgalom nagy részét a fesztiválok adják. A kínálat a magyar prémium kategóriát öleli fel, külföldi borokkal nem foglalkozom.

Pár éve vettem észre, hogy az emberekben komoly igény támadt arra, hogy a nálunk megvásárolt borokat megfelelő ételkísérettel fogyasszák el, így született meg három éve a Tigris, és azóta mind a visszajelzések, mind a forgalmi adatok igazolták a kezdeti elképzeléseket.

Tavaly azonban egy másik, egyre erősebben megjelenő trend is szemet szúrt nekem. Számomra úgy tűnt, hogy a 25-30 éves fiatalok szinte kikövetelik egy borbár létrehozását. Ők azok, akik jól akarják érezni magukat, és szívesen eljárnak szórakozni.

A borbár létrehozásának szándéka tehát így született, miért lett a partner a Junibor?

Ahogy a borfesztiválokon járkálok, az utóbbi időben azt vettem észre, hogy az élmezőny valahogy megkorosodott. A generációs különbség, meg persze a bennük élő távolságtartó tisztelet miatt a legtöbb fiatal tartózkodással lép oda a ma meghatározó borászokhoz. A Juniborosok, akik többsége egyébként a neves borászcsaládok második generációját teszik ki, viszont fiatalok, közvetlenek, vidámak és kell nekik egy hely.

Ez lesz tehát a DiVino?

Igen, egy olyan helyet akartam nyitni, amelyet egyszerűen megkap a Junibor. Ha belegondolunk, nagyon fontos ez a társaság, hiszen tíz év múlva ők lesznek majd a „nagyok”. Most viszont még egyidősek azokkal, akiknek ezt a borbárt szánjuk, és így lehet velük tegeződni, oda lehet hozzájuk menni.

A kínálatot kizárólag az ő boraik teszik majd ki?

Igen, itt csak a szervezet tagjainak borai lesznek megtalálhatóak. Ezzel azonban van egy távlati célom is, szeretném, ha az egyesület tovább bővülne, hiszen ez teszi lehetővé, hogy egy nagyobb és erősebb közösség jöjjön létre, és úgy gondolom, ezt a borbár is támogatja azzal, hogy ha ide valaki be akar kerülni, előbb a Junibor tagjává kell válnia.

Hogy dől el, hogy kinek melyik bora kerüljön fel a borlapra?

Ahogy a DiVinót érintő más területeken, itt is tartózkodnék a konkrét szabályok felállításától. Az a célom, hogy ezzel a hellyel kapcsolatban minden juniboros úgy érezzen, hogy ez az ő kirakata, itt bemutathatja büszkeségeit, új, érdekes tételeit. Általános problémának érzem a fővárosban azt, hogy néhány nagykereskedő a viszonylag sablonos kínálatával lefedi a várost. Ide minden fiatal borász elhozhatja majd azokat a borait, amely egyébként kevésbé jutna el a közvéleményhez, így változatosabbá válhat a város bor portfóliója.



Hol kerül kialakításra az üzlet, és hogy alakul majd a nyitva tartás?

A borbár a Szent István tér 3-ban nyílik meg, a Bazilika szomszédságában. Tekintettel az elhelyezkedésre, már reggel nyitva leszünk, hogy a turistáknak, városnézőknek kávét, szendvicset, vagy egy könnyed gyöngyözőbort, például Gere Andiék Fricijét kínálhassuk. Délután, estefelé azonban a terveink szerint a hely már felveszi egy borbár képét. Ha pedig este beindul a buli, mi nem fogjuk leállítani, hadd menjen.

A közösségi hangulatot támogatja az asztalkiosztás is, ebben hamar összhangra találtunk a belsőépítésszel, Sütő Katával, aki egyébként a Drop Shopot is tervezte. Itt ugyanis nem különálló asztalokhoz lehet egyénileg leülni, hanem egy nagy, közös pult áll majd a borfogyasztók rendelkezésére. Aki ide eljön, a bor miatt teszi, e közös nevező hatására pedig általában hamar megtalálják az emberek egymással a hangot, és jó kis borozgatások alakulhatnak ki. A borokat persze nemcsak kóstolni lehet, hiszen a DiVino borszaküzlet is lesz egyben. A helyben fogyasztott borokból elvitelre is lehet majd vásárolni. 

Valószínűleg sokaknak máris kedvet csináltál a borbár meglátogatásához. Előre láthatóan mikor fogtok nyitni, hogy áll az üzlet kialakítása?

Májusban szeretnénk nyitni, de ha úgy érezzük, nincs minden a topon, inkább eltoljuk majd egy-két héttel a nyitást. Az átépítés egyébként jelenleg is zajlik, és ezzel kapcsolatban, amiről úgy gondolom, nagyon egyedi a hazai vendéglátásban az az elképzelés, hogy mi ennek minden lépését kommunikálni fogjuk. Már elindult egy blog, ahol a bár kialakításának állapotáról szinte mindent megtudhatnak az olvasók. 

Emellett jelentőséget tulajdonítunk az olyan közösségi oldalaknak is, mind a Facebook, ahol már több mint négyszáz rajongónk van, ami olyan tekintetben soknak mondható, hogy még meg sem nyitottunk. Az ide feltöltött logó tervekre érkező visszajelzések hatására döntöttük el például, hogy a héten kiírunk egy logópályázatot.

Borokról beszéltünk már, de az őket kísérő falatokról egyelőre nem esett szó.

Tapas bár jelleggel üzemel majd a DiVino konyhája. A borokhoz jól illő falatkák mellett kisebb adagú, megfizethető egytálételeket kínálunk majd. Fontos azonban, hogy ezek a másodhegedűs szerepét töltsék be, és ne kerüljenek a borok elé. Úgy látom, sokan belecsúsznak abba a hibába, hogy a kezdetben borbár koncepció fokozatosan átalakul étteremmé. Ezt a Tigrisnél én is elkövettem, úgyhogy most tudatosan figyelek ennek elkerülésére.

Hogy juniboros borokat lehet majd kóstolni, az rendben van, de maguk a borászok is megjelennek?

Persze, ez alapvető része a koncepciónak. Az üzletnek lesz például egy házigazdája, egyben az egész borbár arca, aki Miklós Csabi, móri borász lesz. Mellette azonban kéthetente feltűnik egy másik házigazda vagy éppen háziasszony is. Ebben az időszakban az ő borai élveznek majd a többiekénél kicsit nagyobb figyelmet. Plusz egy-egy napot ő is bent tölt a bárban, hogy jobban megismerjék és beszélgethessenek vele a vendégek. Véleményem szerint pont ez adja idővel a hely egyéni karakterét és vonzerejét, hogy itt személyesen találkozhatnak majd az érdeklődők a borok készítőivel.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!