A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Ígéretes piac borkultúrával

Rövid borhírek Oroszországból

2010-01-15 | Tóth Adrienn


Az oroszokról érdemes tudni, hogy egy átlagos lakos évente hatliternyi bort fogyaszt el. A teljes piac ugyan egyelőre még nem kiugró, de dinamikusan fejlődik. A helyi lehetőségekkel kalkulálva a szakértők 30 millió, már ma is rendszeresen, vagy a jövőben potenciálisan bort fogyasztóval számolnak. A fejlődés oka a középréteg szélesedése, bizonyítéka pedig az egyre növekvő borimport, amely a még mindig meghatározó, jelenleg 65%-ot kitevő, hazai bortermelés mellett folyamatosan növekszik.


Az országot egyébként Kínával együtt a jövő legnagyobb reménységei között tartják számon. Egy francia elképzelés szerint 2012-ig ez a két ország felel majd a világ növekvő borfogyasztásának 58%-ért, a jelzett időpontra a tervek szerint egyenként meghaladják a Spanyolországban megivott bor mennyiségét. Jelen cikkünk alanyának javára az is elmondható, hogy ebben az országban nem ismeretlen a bor, és igen elterjedt annak fogyasztása az étkezések kísérőjeként.

Újra állami kézbe kerülhet az ital kereskedelem

Az angol Decanter magazin helyi forrásokra hivatkozva arról adott hírt, hogy Oroszországban újra felmerül az alkoholtartalmú termékek kereskedelmének államosítása. A felvetés egyelőre nem hivatalos, az viszont tény, hogy az utóbbi években jelentősen szigorodott az országban az iparág szabályozása. Többek között betiltották az internetes alkoholkereskedelmet és a 15% fölötti alkoholtartalmú borokat erősített borokká minősítették.

A hivatalos nyilatkozatok szerint a módosításokra azért volt szükség, mert az alkoholfogyasztás sok esetben már veszélyes mértéket öltött. A szakma berkeiben ezzel szemben olyan vélemények hangzanak el, hogy a piac mostanra ért el egy olyan fokú érettséget, hogy a kereskedelem monopolizálásával az állam jelentős bevételre tehetne szert. Az, hogy a tervezett lépés valóban megvalósul-e, várhatóan idén márciusban dől majd el.

Miben különbözik a moszkvai és a szentpétervári borfogyasztó?

A Wine Intelligence 2009-ben ugyanis ennek a két városnak a lakóit vizsgálta meg borhoz való viszonyulásuk szempontjából. Azért e két helyszínre esett a választás, mert az értékesítési adatok alapján itt fogy el a legtöbb bor. Bár vannak hasonlóságok, mégis több fronton különbözik a két város lakosainak hozzáállása a borhoz.

Abban megegyeznek, hogy mindkét városban elsősorban az otthoni borfogyasztás a jelentős, éttermekben, bárokban alacsonyabb gyakorisággal rendelnek bort a vendégek. Az egyre több borszaküzlet felbukkanásának hátterében pedig az a tényező áll, hogy a jómódú oroszok, ha meg vannak győződve egy termék minőségéről, hajlandóak azért a magas árat is megfizetni.

Mindkét helyszínre jellemző, hogy a hölgyek száma kis mértékben eleve meghaladja az urakét. Ha azonban azt nézzük, milyen a nemek eloszlása a rendszeres borfogyasztók között, már sokkal nagyobb az eltérés. Moszkvában a lakosság 52%-át teszik ki a nők, ugyanez a szám Szentpéterváron 55%-ra nő. Ezzel szemben a gyakori borfogyasztók az előbbi városban 74%, míg az utóbbiban 76%-ban a gyengébbik nem képviselői közül kerülnek ki.

Most azonban lássuk a különbségeket. Érdekes, hogy a moszkvaiak többet hajlandóak egy palackra költeni, mint azok, akik Szentpéterváron laknak. Ha pedig a bortípusokat vesszük figyelembe, azt láthatjuk, hogy míg a fővárosban a rozék örvendenek különös népszerűségnek, addig a másik városban a fehérborokat és pezsgőket töltenek legszívesebben a poharakba.

Presztízs borok és a krízis

A jelenlegi gazdasági helyzet a csúcsborok luxuspiacát is érezhetően érintette Oroszországban. A helyi importőrök 15 és 50% közötti bevételi visszaesést tapasztaltak 2009-ben az előző évhez képest. Ez azonban nem jelentette azt, hogy a vásárlók kevesebb bort fogyasztottak volna, a nemzetközi trendeknek megfelelően inkább csak alacsonyabb árú tételeket választottak.

A kiemelkedőként kezelt, 2008-as Bordeaux-i évjárat terméséhez is eltérően viszonyulnak a helyi kereskedők. Vannak olyanok, akik a jelenlegi helyzetben nem rendelnek elő belőlük, legyen bármilyen jók is a hírek. Míg mások úgy döntöttek, hogy mindenképpen vásárolnak, szerintük a csúcsborok mindenképpen elfogynak majd, ha nem idén, akkor 2011-ben, amikor már alig emlékeznek az emberek a válságra.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!