A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Kalapács alatt az új Ornellaia design palack

Loccsanás üvegbe öntve

2015-03-26 | Tóth Adrienn


Kalapács alatt az új Ornellaia design palack

Tavasszal Bázelben, Svájcban kerül kalapács alá az Ornellaia design sorozatának 2012-es évjárata. A 2006-os volt az első év, amikor elindult ez a Vendemmie d’Artistának nevezett sorozat. A projekt célja nem kizárólag a gyűjtők számára értékes borkülönlegesség létrehozása, a befolyt bevétel egy részéből olyan művészeti intézményeket támogatnak, mint a Londoni Királyi Opera, a berlini Új Nemzeti Galéria vagy idén a svájci, kortárs és klasszikus képzőművészeti alkotásokat bemutató Beyeler Alapítvány.


Az Ornellaia a tengerpart közelében fekvő toszkán alrégió, Bolgheri egyik vezető pincészete. Fontos magyar vonatkozása, hogy a nemzetközi ismertséget számára meghozó 1998-os évjáratát, amelyet a Wine Spectator top 100-as listáján az első helyre sorolt, Gál Tibor készítette el, aki a pincészet borászati koncepciójának kialakításában is jelentős szereppel bírt. A borászat csúcsbora a pincészet nevét viseli, az Ornellaia cabernet sauvignon, merlot, cabernet franc és petit verdot házasítása.

 

Bár a design sorozat mennyiségében nem mondható jelentősnek, hiszen az éves 140 000-160 000 palackból mindössze 100 darab 3, 10 darab 6 és 1 darab 9 literes tételért felel, ez valószínűleg csak még érdekesebbé teszi azt a gyűjtök számára. Már pedig az árverések borvásárlói egyre fontosabb szereppel bírnak az olasz pincészet életében.

 

Az Ornellaia megbízásából a Sotheby’s aukciós ház és a Liv-ex bortőzsde által készített elemzés bebizonyította, hogy az utóbbi években jelentősen emelkedett a borgyűjtők érdeklődése a prémium olasz borok iránt. Az Ornellaiának pedig az olyan egyéb ismert borok mellett, mint a Masseto, a Sassicaia, a Solaia és a Tignanello komoly szerepe van ebben a sikerben. 

 

 

A borgyűjtői piac trendjei kapcsán fontos megemlíteni az ázsiai piac előretörését. Míg sok kínai fogyasztó gyakran licitál a Sotheby’s londoni és New York-i aukcióin is, addig valószínűleg mindennél jobban ábrázolja az átalakulás folyamatát, hogy míg 2010 és 2011 között a Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban zajló boros árverések bevételei 15 és 20 millió dollár (kb. 4-5 milliárd forint) körül állapodtak meg, addig ugyanez a szám Hongkongban 50 millió dollár (több, mint 13,5 milliárd forint) volt.

 

Kalapács alatt az új Ornellaia design palack

 

A 2012-es évjáratú Ornellaia a L’Incanto fantázianevet viseli, amely bűvöletet jelent magyarul, és az évjárat bájos és megnyerő karakterére utal. A palack megjelenését a svájci John Armleder álmodta meg, aki kiemelkedő művésznek számít hazájában. Képeinek, szobrainak és előadásainak fontos elemét jelenti a kiállításuk környezete, és ezáltal a befogadás élménye.

 

Az Ornellaia esetében a művészi vízió a loccsanás kifejezéssel ragadható meg. Az üvegből készült motívum különlegessége, hogy minden palack esetében más, és azt az élményt igyekszik vizuális eszközökkel bemutatni, amely során a különleges ital kiszabadul a palackból. A palackot a sajtónak február közepén Milánóban mutatták be, az árveréssel összekötött gálavacsorára pedig a Bázelben kerül majd sor áprilisban. 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!