A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Mit isznak az USA-ban? 1. rész

Rekord rekord hátán

2008-08-14 | Tóth Adrienn


Mit isznak az USA-ban? 1. rész

Az Egyesült Államokban 2007-ben, immár 14 éve folyamatosan növekszik a borfogyasztás. A pontos számok között vannak ugyan különbségek, de mindegyik 3 milliárd felé teszi a tavaly kiürített boros palackok mennyiségét.


Az újabb rekord újabb megerősítést hozott abban a tekintetben, hogy hamarosan az USA végképp az élre tör borfogyasztását tekintve. A tavalyi 4%-os emelkedésével túllépett az olaszokon, most már csak a franciák isznak több bort nála. Ha pedig ilyen ütemben folynak a dolgok (és ilyen erősen harcol tovább a francia antialkoholista lobbi), akkor öt éven belül várhatóan megtörténik a csere.

Merthogy az amerikaiak egyre többet isznak, és egyáltalán nem kevés pénzért. A borok átlagárai kétszer akkorák, mint Franciaországban és háromszor akkorák, mint Itáliában.

Azt persze ne felejtsük el, hogy azért teljesen másképp állnak a dolgok, ha az egy főre jutó fogyasztást vizsgáljuk, amely még mindig messze elmarad az Egyesült Államokban a két másik említett országhoz képest. Így amíg a tengerentúli országban 9 liter az egy felnőttre eső egy éves borfogyasztás, addig ugyanez a szám a franciáknál 52, míg az olaszoknál 46.

A borok ilyen nagy népszerűsége mellett nem is véletlen, hogy rájár a rúd azokra a nagyvállalatokra, amelyek nem tudnak számottevő bor-portfóliót bemutatni, hiszen mostanában az égetett szeszes italokkal vagy a sörrel elég nehéz jelentős bevétel-növekedést produkálni az USA-ban.

A fordulópont

A 2007-es év több szempontból is fordulópontot jelent az amerikai borfogyasztók vizsgálata szempontjából. Egyrészt ez volt az első olyan év, amelyben a hetente legalább egyszer bort fogyasztók száma meghaladta a csak ritkábban bort fogyasztókét. Valamint ebben az évben tapasztalták először, hogy az első csoport átlagéletkora kisebb, mint a másodiké, így látható, hogy a reményteljesebb, többet fogyasztók a fiatalabbak, ami felettébb ígéretes a jövőre nézve.

Amíg 2000-ben a lakosság 57%-a nyilatkozott úgy, hogy nem fogyaszt bort, és a 43%-uk úgy, hogy igen, addig ez 2007-re pontosan az ellenkezőjére fordult.

A borvásárlások az árak tekintetében is jól alakulnak, így a legnagyobb mennyiséget ma már a 12 dollár (a cikk írásakor kb. 1900 forint) feletti borok produkálják.

És hogy mit tudhatunk még az amerikai borfogyasztókról? Jelenleg inkább növekszik az érdeklődés a vörös borok iránta fehérek kárára. Különösen nő keresettsége néhány fajtabornak, mint a rajnai rizling és a pinot noir, de még mindig jól teljesít a szürkebarát (pinot gris, pinot grigio) és a cabernet sauvignon.

E mellett egy sokkal kisebb mennyiséggel, de szédületesen megy előre a malbec, a muskotály és a prémium kategóriájú rosé.



A csavarzáras borok már a piac 4%-át jelentik. E mellett egyre nagyobb divatja van az online vásárlásnak és tanulásnak is. A pincészetek online értékesítési bevételei megháromszorozódtak 2000 óta, a borfogyasztók 60%-a látogatja honlapjaikat, míg 40% lett az online bor médiumok és 18% a borblogok olvasottsága.

Kell a változatosság?

Egy közelmúltban elkészített felmérés szerint az amerikai fogyasztók 23%-a besokallt a borkínálat szélességétől. Persze ők szeretnének bort inni, de a borvilág jelenlegi kiterjedtségét képtelenek átlátni, egyszerűbb információkat és megkülönböztethetőséget szeretnének.

A felmérés egyébként felderítette a borfogyasztók társadalmának többi részét is, így amíg a vevők 20%-nak a bor jelentette státusz szimbólum a fontos, addig 16%-uk kizárólag a már megszokott nagy neveket vásárolja. Van egy 14%-os réteg is, amelyben ugyan szeretik a bort, de nem sokat tudnak róla.12%-kal a legkisebb részt azok jelentik, akik majdnem szakértőnek számítanak, és szívesen böngésznek borszaküzletekben.

Az éttermi borfogyasztásról

A Wine & Spirit magazin éttermek körében végzett felmérése szerint még mindig leginkább kaliforniai borokat isznak az emberek az éttermi étkezéseik során. A már 19. éve rendszeresen elkészített kimutatás alapján a legfontosabb 50 márkából 14 kivételével mind Kaliforniából származik. A vezető amerikai bortermelő vidék mellett egy oregoni és egy washingtoni pincészet is felkerült a listára, az öt olasz, három francia, két-két argentin és új-zélandi mellett.



Az amerikai fogyasztók, egy vezető étteremlánc borfelelőse szerint, még mindig a nagyon érett, nagyon gazdag borokat keresik. Az utóbbi egy évtizedben nem változott a merlot és a chardonnay vezető pozíciója, de véleménye szerint a fogyasztók ma már sokkal nyitottabbak. És bár még mindig rengeteg túl fás, nagy extrakt tartalmú bort értékesítenek az országban, a vendégek szívesen kipróbálnak más stílusokat is. Egyre növekszik például az érdeklődés a kifejezetten alacsony alkoholtartalmú (7-8%-os) német rajnai rizlingek iránt, amely lehet, hogy egy új fehérbor-trendet vetít előre. A szakértő annak kevés esélyét látja, hogy a könnyedebb vörösborok felé is elmozdulna a piac.

Holnap folytatjuk.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!