A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Mit isznak az USA-ban? 2. rész

Tarolnak az import borok

2008-08-15 | Tóth Adrienn


Mit isznak az USA-ban? 2. rész

Amerika mindig is büszke volt az általa előállított termékekre, legyen az autó, hamburger vagy épp a rock and roll. A lakosság sokáig kifejezetten ellenségesen tekintett minden külföldről érkező árucikkre. A helyzet azonban egy új generáció felnövekedésével változóban van, lássuk, hogyan alakul a hazai és a külföldi borok harca az Egyesült Államokban.


Még mindig Kalifornia a király

Az USA-ban készített borok túlnyomórészt még mindig Kaliforniából származnak. Tény azonban, hogy 2%-os növekedésükkel messze elmaradnak az országos átlagtól. Az ország más államai, mint Oregon vagy Washington jobb eredményeket produkáltak, bár egy jóval alacsonyabb kiindulási alapból.

Oregon államban például harmadik éve tart a növekedés, ahogy egyre több szőlőt termelnek és préselnek ki. Tavaly már több mint 20 millió palackot értékesítettek. És bár egyre nőnek a betelepített területek, bizonyos szőlőfajtákból, mint a pinot noir, még mindig jelentős hiány tapasztalható.

Mire számíthatunk az idei szüretnél?

A kaliforniaiak bizakodók, véleményük szerint ebben az évben nagyjából kiegyenlítődik a kereslet és kínálat, amely korábban meglehetősen nagy különbségeket mutatott, le nem szüretelt szőlőt, vagy égbekiáltóan alacsony illetve magas árakat eredményezve.

Annak ellenére, hogy Kaliforniában a költségek az utóbbi hét évben 20-25%-kal emelkedtek, a felvásárlási árak nagyjából változatlanok maradtak. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy az utóbbi években visszafogott volt az ültetési kedv.

A helyi szőlőtermelők szövetsége hosszú idő után ebben az évben javasolja először új területek betelepítését. Hiszen ha az általános amerikai fogyasztási kedv ilyen mértékben növekszik, előfordulhat, hogy pár év múlva szőlőhiányban fognak szenvedni az államban.

Fenyegetnek a külföldi borok?

Ezek mind jó hírnek számítanak az amerikai borászoknak, de talán még jobban örül majd a világ többi bortermelő országa, amint mindenki számára kiderül, hogy az emelkedésnek elenyésző részét alkották az amerikai borok, az igazából felelős többség ugyanis külföldről származott.

Nem véletlenül, hiszen a jól felmért, és gyakran publikált amerikai borfogyasztók piacára felfigyelt az egész világ, most mindenki nekik akar bort eladni, tulajdonképpen nem is sikertelenül.



Tavaly az Egyesült Államokban értékesített borok 31%-a származott importból, amely az általános boreladás 4%-os emelkedésénél több mint kétszer annyival, pontosan 9%-kal emelkedett.

Különösen fontos piacot jelentenek a fiatalok, akik – szüleikkel ellentétben – szívesen próbálnak ki újdonságokat, és kevesebb ellenérzéssel viseltetnek a külföldről érkező árukkal, különösen a borokkal szemben. Az általuk vásárolt minden tíz palack borból átlagosan négy külföldi.

Ez persze sokaknak szemet szúrt, így sok ország bormarketing kampányainak legáhítottabb célpontjai lettek az amerikai fiatalok, akik ma a spanyol borokat szexinek tartják, de az olasz pinot grigionak is meglehetősen jó neve van a piacon.

Ennek ellenére azért nem teljesít minden ország egyenlően, úgy tűnik, hogy amíg az olasz, ausztrál és francia borok iránti érdeklődés az utóbbi időben csökkent, addig a chilei, spanyol, új-zélandi, argentin és dél-afrikai borok iránt nőtt.

A borús gazdasági helyzet nem akadály

Az import borok iránti növekvő érdeklődést azért is komolyan kell venni, mert egy olyan helyzetben jelentkezik, amikor a dollár mélyponton van (így a külföldi borok többe kerülnek a vásárlóknak, mint egyébként), krízishelyzet uralkodik a bedőlt jelzáloghitelek miatt, és egyébként is elég gyengén produkál az amerikai gazdaság.

Magyarán nem számít, hogy többe kerül a bor, még akkor sem, ha esetleg kevesebbet is keresünk mellette. Miért is van ez így?

Felmérést készítettek, amelyben a fogyasztókat arról kérdezték, hogy mennyiben befolyásolja a lefelé ívelő pénzügyi helyzetük vásárlásaikat az alkoholtartalmú italok terén. A megkérdezettek több mint fele szerint egyáltalán nem befolyásolja, csak 20%-uk mondta, hogy jelentősen meghatározza. Összességében az emberek 80%-a úgy nyilatkozik, hogy várhatóan legalább annyit vagy többet költ majd sörre, borra, égetett szeszes italra, mint ez előtt.

Az alkoholtartalmú italok más, nem a létszükséglethez tartozó vagy a luxus javakhoz képest sokkal kevésbé függnek a kialakult gazdasági szituációtól. A legtöbb fogyasztónak ugyanis a megengedhető luxust jelentik.

Persze azért változnak majd bizonyos dolgok, például a vásárlók várhatóan kevesebb bort fogyasztanak az éttermekben, bárokban, szórakozóhelyen, helyettük előtérbe kerül az otthoni fogyasztás. Rosszabb anyagi helyzetben, ha választani kell egy éttermi kiruccanás vagy egy otthoni vendéglátás között, egyértelmű, hogy melyikből jövünk ki olcsóbban.



Persze ne felejtsük el, hogy Amerikáról beszélünk, ahol az emberek nem keseregnek a baljós jövő miatt, inkább meglovagolják a lehetőséget és leakasztanak pár milliárd dollár nyereséget. Így jó néhány nagy, amerikai pincészet ahelyett, hogy elkeseredne az országba áramló külföldi borok miatt, egyenesen maga fog az importálásba, hogy a saját, fogyasztók által már megszokott márkái biztonságában értékesítsék azokat.

A nagy mennyiségben eladott olcsó, import borok mellett szólnak a gyakran olcsóbb felvásárlási árak, valamint időnként a helyben előállított borok hiánya is.

Persze azért őket sem kell félteni

A növekvő import mellett, az export is egyre emelkedik. Tavaly több mint 210 millió palacknyi amerikai bort adtak el, főleg Európában.

A ki- és beszállító hajó párhuzamos vonulását el is nevezték „az éjszaka egymás mellett elhaladó hajók” jelenségének, amely a világ borfogyasztóinak más borokra kiterjedő érdeklődése miatt várhatóan folytatódni, sőt, sűrűsödni fog a jövőben.

Az utóbbi két napban meglehetősen sok szempontból megvizsgáltuk az amerikai borfogyasztókat és a borpiacukat. Kétségtelen, hogy ilyen részletességgel még az angol fogyasztókat sem ismerjük, nem is beszélve a többi nemzetről, meg persze magunkról. Pont az e cikkhez való anyaggyűjtés alatt érlelődött meg végképp bennünk a gondolat, hogy az utóbbi megváltoztatása érdekében lépéseket tegyünk, amelyekről hamarosan tájékoztatjuk olvasóinkat is.

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!