A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Mit isznak és esznek az olaszok?

Spumantéből sosem elég

2008-02-04 | Tóth Adrienn


Sokan vagyunk úgy vele, hogyha egy népre kellene gondolnunk evés-ivás kapcsán, először az olaszok jutnának eszünkbe. Millió regionális ételspecialitásukkal, megszámlálhatatlan autochton szőlőfajtájukkal, több órás étkezéseikkel. Miért is ne vizsgálnánk meg akkor valójában, hogy mit és mennyiért eszik egy átlagos olasz család a mindennapokban és szilveszterkor.


Felmérés az eurókról

Egy januárban nyilvánosságra hozott felmérés szerint az olaszok bevételeik egyötödét költik élelmiszervásárlásra. Ez a második legnagyobb havi kiadás a rezsi költségek után. Számokban kifejezve ez átlagosan több mint 120 000 forintot jelent, amelyet természetesen tovább oszthatunk: kerekítve 27 000 forint jut húsra, 21 500 forinttal a zöldségek és a gyümölcsök állnak a második helyen, valamivel több, mint 20 000 forint megy el tésztára és kenyérre, az utolsó nagy csoportot pedig 16 500 forinttal a tojás, sajt és tej alkotja. A maradék feloszlik többek között a hal, a cukor, a kávé és az olaj között.

A felmérés készítői azonban nem elégedtek meg ennyivel, hanem tovább boncolgatták a számokat, ennek eredményeként pedig arra jutottak, hogy a kifizetett 120 000 forintnak megfelelő euró nagy része a kereskedelmi és szolgáltató szektor szívja magába, egész pontosan a teljes összeg 51%-át. A maga 30%-val az élelmiszeripar áll a második helyen. És hát a lánc végére marad az élelmiszer alapanyagának előállítója, azaz a termelő 19%-kal.

Így tehát eljutunk odáig, hogy mire az adott élelmiszer végigmegy a láncon, ötször annyiba kerül, mint az előállított nyersanyag. Ettől az eredménytől a felmérés készítője sem volt éppen elragadtatva. A jobb átláthatóság érdekében többek között arra tett javaslatot, hogy az élelmiszerek alapanyagának forrását is láthatóvá kellene tenni a címkéken. 

Szilveszteri menü 

Menjünk vissza egy kicsit az időben! Na nem sokat. Bár a néha igencsak tavaszias időjárásnak köszönhetően úgy tűnhet, hogy messze van már az a szilveszter, igazából alig egy hónap telt el ahhoz képest, amikor még mi is a boldog új évre koccintottunk és falatoztunk. A gasztronómiai kedvteléseikről méltán híres olaszok sem tettek másként.

Összesen 2,6 milliárd eurót (670 milliárd forintot) költöttek el az ünnepi étkezésre, amely 3,5%-kal kevesebb volt a tavalyi évhez képest. Érdekes, hogy háttérbe szorultak a külföldi luxustermékek, mint a lazac, osztriga és kaviár, és visszatértek a hagyományos fogások, mint a cotechino és a zampone, ezek mindketten főleg disznóhúsból készült vastag kolbászfélék, amelyekből 8 millió kilónyit ettek meg ezen az estén. Sokan főztek még a nálunk is szívesen fogyasztott szerencsehozó lencsét. A champagne-t is felváltotta a spumante, amelyet az olaszok 98%-a töltött a poharába az éjféli visszaszámoláshoz.

Tíz olaszból nyolc barátok és család által körülvett vacsoraasztal mellett ünnepelte meg az új esztendő eljövetelét. A legnépszerűbb és legtöbb asztalon jelen lévő egység a spumante volt, amelyből több mint nyolcvanmillió palack pukkant el az otthonokban, az éttermekben és a különböző szórakozóhelyeken.

2007-ben egyébként az év korábbi részében is több Asti Spumantét és Moscato d’Astit ittak meg, mint egy évvel korábban. Míg az elsőből 14 %-os, addig az utóbbiból, 18%-os keresletemelkedést tapasztaltak.

Az olasz régiókról tudni kell, hogy sokszor eltérő gasztronómiai hagyományokkal rendelkeznek. Így amíg Emilia-Romagna régióban tortellinit ettek a legtöbben, addig Lombardiában a rizottó volt a leggyakoribb választás, Piemontéban egy agnolotti nevű ravioli-féleséggel csillapították éhségüket, az ország déli vidékein pedig mivel mással, mint spaghettivel.

A két legkedveltebb desszert egy pandoro nevű kuglóf és az itthon is kapható panettone volt, amelyekből összesen 100 milliót szolgáltak fel az étkezések végén, hogy megalapozzanak egy boldog és gasztronómiai élményekben gazdag 2008-as évet.

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!