A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Rövid borhírek az Ibériai-félszigetről

Tempranillo, műholdak, tv-sorozat, portói

2009-01-28 | Tóth Adrienn


Spanyolország és Portugália szőlőiben és konyháiban zajlik az élet. Amíg egyik oldalról hagyományaik megőrzésére, addig a másikról a megújulásra is törekszenek. Egyik hírünk híres kékszőlőfajtájuk, a tempranillo amerikai elterjedéséről szól. Érdekes, hogy amíg a spanyolok az utóbbi időben arra törekszenek, hogy az eddigieknél gyümölcsösebb, „új-világi” stílusban készítsék el ezt a bort, addig az USA-ban pont az eredeti, spanyol hangulatot akarják belevinni a palackokba.


 

A tempranillo nemzetközi babérokra tör

Az Ibériai-félsziget egyik legfontosabb kékszőlőfajtáját Spanyolország tette híressé. Legszebb és legnevesebb példái Ribera del Duero és Rioja vidékéről származnak. A szőlőfajtát sokáig, mint kizárólag erre a területre jellemzőt ismertük, mára azonban a kísérletező kedvükről ismert amerikaiak is egyre szívesebben foglalkoznak vele. Sőt, elképzelhető, hogy a szőlőfajták divathullámai között élő országban ő lesz a következő sztár.

Az Egyesült Államokba az 1800-as évek végén került a fajta, azonban hosszú ideig kizárólag a nálunk kannásként emlegetett borkategória részeként vagy erősített borok alapanyagaként kalkuláltak vele. Míg a hatvanas években csak kb. 200 hektárnyi területet borított tempranillo Amerikában, addig a kilencvenes évekre ez a szám 700 hektár fölé nőtt. Ma már komoly vörösborokat is készítenek belőle, amelyeket vagy önállóan palackoznak, vagy más spanyol illetve nemzetközi kékszőlőfajtákkal házasítanak. Két évvel ezelőtt külön szervezet alakult a fajta borász-rajongóinak köréből Tapas (Tempranillo Advocates, Producers and Amigos Society) név alatt. Ma már országos kóstolókat tartanak, amelyek célja, hogy megszerettessék az amerikai fogyasztókkal ezt a kevésbé ismert szőlőfajtát.

Andalúz gasztro-sorozat a TV Paprikán

2009. január 19-én egy öt részes sorozat indult el a TV Paprikán Viva Andalúzia címmel. A dél-spanyol régió gasztronómiai kultúráját bemutató filmeket a főzőcsatorna az Extenda – Andalúz Kereskedelemfejlesztési Irodával együttműködve készítette el.

Az egyes epizódok többek között az alábbi kérdésekre adnak majd választ: hogyan jut el az olívabogyó az olajfaligetektől az asztalunkig, miért nem hízlal az ibériai sonka, milyen ételek készíthetőek a világszerte híres sherry borokkal, és végül miért elképzelhetetlen a mediterrán konyha a folyékony arany néven is emlegetett olívaolaj nélkül?

Műhold-felvételekkel figyelik a spanyol szőlőket

A León-i és a Santiago de Compostela-i egyetemek egy olyan programot fejlesztettek ki, amely műholdfelvételek segítségével elemzi a szőlőterületeket. A program képes arra, hogy felismerje a szőlővel borított földeket, megkülönböztetve azokat utaktól vagy erdőktől, ezáltal fel tudja mérni, hogy egy adott vidéken, milyen mértékű a szőlőterületek aránya. A digitális képek alapján működő rendszer emellett három kategóriába sorolja a szőlőket. Az új telepítéseket el tudja választani a már termőre fordultaktól, ez utóbbi csoportot pedig további két részre osztja aszerint, hogy milyen nagy az egységnyi területre eső tőkeszám, azaz ritkább vagy sűrűbb. A programot már sikeresen tesztelték El Bierzo vidékén.

A portóit eredetvédelmével népszerűsítik

Portugália nemzetközi viszonylatban legismertebb borvidéke Portó, amely erősített vörösborával, a portóival írta be magát a köztudatba. Az erősített, azaz alkohol hozzáadásával megnövelt alkoholtartalmú borok népszerűsége a XX. század második felében jelentősen visszaesett. Az utóbbi tíz évben azonban komoly erőfeszítéseket tesznek hajdani keresettségük visszaszerzéséért.



Bár ebben az évtizedben eddig folyamatosan emelkedtek az exportértékesítések, 2008-ban 5-%-kal esett vissza ez az érték a megelőző évhez képest. Ezért leginkább a portóik legfőbb exportpiacait, az Egyesült Államokat és az Egyesült Királyságot erőteljesen sújtó gazdasági válság okolható. Ennek ellenére 2009-ben az utóbbi piacon új kampányra készülnek, amely során más eredetvédett termékekkel – úgy, mint a burgundi borok vagy a pármai sonka – összefogva akarják a sajtó és a szakma figyelmét felhívni a termőhelyükhöz erősen kötődő gasztronómiai különlegességekre.

Ha értesülni szeretne a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezzen Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!