A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Szent Gaál borok a La Pergolában

A három Michlen csillagos étterem borlapján

2008-04-04 | Tóth Adrienn


Március 27-én Budapesten, a Kiskakukk Étteremben tartotta évjárat-bemutatóval egybekötött sajtótájékoztatóját a szekszárdi Szent Gaál Pincészet. A pincészet nevében a tulajdonos, Kovács Tibor mutatta be a 2006-os prémium borokat, valamint beszélt csökkenő áraikról, és a Szent Gaál borok új megjelenéséről Michlen csillagos éttermekben.


A kóstolót Figula Mihályra emlékezve egy Sauvignon Blanc-nal kezdtük. Ezután került sor a szekszárdi borokra: a Kékfrankos Rosé és a Fehér Kadarka után a Kadarissimon, Kékfrankoson, Bikavéren, Q-n, Passionatán át eljutva az Obsessionig.

A beszélgetés azzal a bejelentéssel indult, hogy ezzel az évvel csökkennek a Szent Gaál prémium borainak árai. Ennek két oka is van. Az egyik, amelyről korábban már beszámoltunk, a strázsahegyi területek megvásárlása. A kiváló adottságokkal rendelkező, magas minőségű szőlőt nagy kiterjedésen produkálni képes új terület lehetővé teszi, hogy a pincészet ezentúl ne szoruljon szőlő felvásárlására prémium borai esetében.

E mellett úgy véli Kovács Tibor, hogy a korábbi évekhez képest a vásárlók egyre jobban figyelik az árakat, így megemelkedett mennyiségüket akkor tudják legnagyobb biztonsággal ezentúl is értékesíteni, ha ezeket csökkentik. Hiszen lehet, hogy egy palackon a nyereség kisebb lesz, de a nagyobb mennyiség kárpótolni fogja a látszólagos visszalépést.

A témát felvetve nem lehetett megkerülni azt a több borász által is kritizált írást, amely a magyar borok túlárazottságáról szól. Kovács Tibor szerint nagyon fontos különbséget tenni a tömegborok és a kézműves borok között. Külföldről nagy mennyiségben ugyanis véleménye szerint tömegborok áramlanak az országba, amelyek a néhány ezres tételben készülő magyar borokkal nem vethetők össze.

Valószínűleg az is ártott a hazai borok összképének, hogy az utóbbi időben rendre 2004-es, 2005-ös vörösborokat kóstolhattunk, amely két rossz adottságokkal megáldott évjárat volt. Az egyre több 2006-os vörösbor piacra kerülésével várhatóan javulni fog a kép.

A pincészet értékesítői azt tapasztalták, hogy a hipermarketekben nem csökkent ugyan az eladott mennyiség, azonban a vásárlók egy árkategóriával alacsonyabb borok közül választanak, mint korábban.

Az árakat egyértelműen a kereslet határozza meg, és az utóbbi időben a magyar fogyasztókkal elégedettek lehettek a borászok, hiszen sokat és szívesen vásároltak. Azonban a Szent Gaál pincészet tulajdonosa szerint a jövőben különösen a csúcsborok szegmensében változás várható, erre reagáltak a prémiumboraik 1000 forint körüli árcsökkentésével.

Térjünk most át a forintok világánál egy kellemesebb témára, mondjuk a nemzetközi sztáréttermekre. A Michlen csillagokról egyre többet hallani hazánk határain belül is (bár korábban már sajnos tapasztaltuk, hogy van olyan vezető vendéglátóipari szakember, akinél még nehézségekbe ütközik a szó pontos kiejtése is).

És hogy hogyan jön a Szent Gaál ezekhez a nemzetközileg is magasra értékelt éttermekhez? Kovács Tibor szívesen utazik a világ különböző pontjaira, fő úticéljaként a Michlen kalauz által csillaggal kitüntetett éttermek látogatását tekinti. Így történt ez egy római látogatása során is, amikor a három csillagos La Pergola szentélyébe zarándokolt el.

A Hilton legfelső emeletén helyezkedik el a La Pergola, ez a szálloda tudniillik kivételt képez az átlagos Hilton-sémától. Hiszen a lánc többi tagjához hasonlóan nem egy városközpontban elhelyezkedő üzletembereket megcélzó létesítmény, hanem egy ízig-vérig – a szó jó értelmébe vett - turista hotel, amely kiemelten kezeli a gasztronómiát.

Az étteremről azt érdemes elmondani, hogy bár abszolút csúcsgasztronómiát visz, mégis elsődlegesen fontosnak tarja, hogy könnyű, „fitness” ételeket főzzön. Az olyan zöldségek esetében például, amelynek nehezen emészthető a héja, ezeket gondosan levágják. E mellett igyekeznek minél több bio alapanyagot felhasználni. Bármilyen fontosak is az elvek, a leglényegesebb mégis az marad az étterem üzemeltetőinek, hogy a vendég ebben az étteremben tényleg jól érezze magát.

Az étterem sommelier-je Marco Reitano, aki egyébként a L’Espresso című olasz borkalauz szakértője. Vele keveredett beszélgetésbe Kovács Tibor, aki elmondta, hogy Magyarországon ő egy pincészetet vezet. Amikor a sommelier kérésére mintát küldtek, nem vártak különösebb eredményt, ezért is volt nagy a meglepetés, amikor Marco visszajelzett, hogy két bort felvenne az étterem borlapjára: a Passionatát és a B-Verziót.

Kovács Tibor a pincészet egyik legnagyobb elismerésének tekinti, hogy tudomásuk szerint Magyarországról elsőként kerültek be két borral egy három Michlen csillagos étterembe. Azt is elmondta, hogy részben az olasz sommelier tanácsának megfelelően a Bikavért ezentúl nagyobb testűre készítik, hogy egy ilyen mezőnyben labdába rúghasson ő is legközelebb.

A beszélgetés végére kiderült tehát, hogy a Szent Gaál Pincészet több fronton igyekszik megtalálni a vásárlóközönségét. Egyik oldalról ott vannak a hipermarketekben az alapborok, az ezentúl kedvezőbb áron kapható prémium borok, a csúcsközönséghez pedig a legjobb nemzetközi éttermek borlapijain keresztül közelítenek.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!